Belastingen bij aankoop extra woning

Mastakilla
Topic Starter

Belastingen bij aankoop extra woning

#1 , 18 nov 2014 18:19

Hallo,

Ik en mijn vriendin hebben beide enkele jaren (3 tal jaar) geleden een appartement gekocht. (voor we elkaar kenden)
Wij hebben hier beiden ook de woonbonus voor lopen, aangezien het onze enige en eigen woning is.

Wij zijn nu echter aan het kijken om samen een huisje met een tuin te kopen.

Wij zijn aan het overwegen onze beide appartementen te houden en te verhuren.
Dit kost ons per appartement een 100 euro per maand (huurinkomsten min maandelijkse afbetaling min syndicus).
Maar na afloop van deze lening hebben we wel 2 extra appartementen om door te blijven verhuren.

Als ik me niet vergis, is het het interessants om de huidige leningen te behouden (incl de "voordelige" woonbonus) en voor het nieuwe huisje een nieuwe lening aan te gaan.

Het is mij echter heel onduidelijk wat voor gevolgen dit heeft voor onze belastingen.

Kan iemand hier misschien duidelijkheid in brengen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 nov 2014 18:50

Jullie zullen de KI's van die apparteenten moete vermelden in de belastingsaangifte.
Die worden geïndexeerd en vermenigvuldigd met 1,4. Het resultaat van die berekening wordt bij jullie andere inkomsten gevoegd en belast aan het marginale tarief.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mastakilla
Topic Starter

#3 , 19 nov 2014 09:22

Bedankt voor u antwoord.

Het stuk met het kadastraal inkomen had ik vermoed ik reeds ?gedeeltelijk? uitgevist.

Als ik me niet vergis, bepaalt het kadastraal inkomen enkel de onroerende voorheffing.
Dit is trouwens met een indexatiecoëfficient van 1,7 dacht ik en het uiteindelijke bedrag hangt af van waar de woning gelegen is.
Dit heb ik reeds berekend voor beide appartementen en het huisje. (voor mijn appartement leek het ook op de eurocent na te kloppen met de te betalen rekening die ik heb ontvangen)

Als ik het goed begrijp, moet ik die 3 gewoon optellen om het totaal te betalen aan onroerende voorheffing te bepalen.

Mijn vraag was dan ook eerder hoe het zit ivm de personenbelasting...

Momenteel hebben we beiden een woonbonus 3040 euro (samen 6080 euro).
Als we officieel samen gaan wonen, blijven we dan beiden die woonbonus behouden (misschien verminderd naar 2280 euro omdat het niet meer onze enige woning is)?
En hoe zit het met de nieuwe lening voor ons huisje? Waar geef ik dat in in de personenbelasting en wat voor effect heeft dit? Dit valt niet onder woonbonus? Of wel maar met een verminderd tarief? Mag ik dat gewoon bij de woonbonus van beide appartementen optellen? etc
Ook hoorde ik iets van dat de woonbonus niet meer mee telt voor het gezamelijk belastbaar inkomen te bepalen. Waar wordt ie dan wel af getrokken?
etc etc... onduidelijkheid genoeg...

Reclame

roharro

#4 , 19 nov 2014 15:39

Als ik me niet vergis, bepaalt het kadastraal inkomen enkel de onroerende voorheffing.
Neen ook de personenbelasting. De KI's van de verhuurde app. moet u aangeven in de belastingsaangifte.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mastakilla
Topic Starter

#5 , 19 nov 2014 16:54

Heb zonet volgende pagina gevonden :
http://www.sorenco.be/nieuws.php?id=54&categorie=6
1. U bent de eigenaar van slechts één woning die u voor privédoeleinden gebruikt. Bij een lening afgesloten sinds 2005, waarbij u recht heeft op de woonbonus, moet u het KI niet opnemen in uw aangifte. Maar u moet wel de onroerende voorheffing betalen. Hebt u een oudere lening, dan moet u uw KI wel opnemen in uw aangifte.
Dit verklaard waarom ik momenteel in de berekening van mijn personenbelasting nergens gebruik maak van het kadastraal inkomen (momenteel heb ik slechts 1 eigen appartement).
Maar u hebt dus gelijk dat ik dat in de toekomst wel zal moeten doen.

Ik ga nu het artikel nog wat verder bestuderen en laat het nog weten als ik hierna nog extra vragen heb...

Mastakilla
Topic Starter

#6 , 20 nov 2014 16:55

Ok... ik heb het proberen te ontcijferen...
Hier is hoe ik het momenteel begrijp :

huidige situatie

* Wij wonen niet officieel samen
* Wij hebben elk ons eigen appartement gekocht een 3-4 tal jaar geleden
* Wij wonen alle twee in ons eigen / enige appartement en betalen elks apart belasting
* Hierdoor krijgen we een woonbonus van 2280 euro + 760 euro (--> 3040 euro belastingvoordeel per persoon - dit wordt van de netto inkomsten af getrokken om het gezamelijk belastbaar inkomen te bepalen)
* Op elk van de twee appartementen betalen we onroerende voorheffing (gebaseerd op het kadastraal inkomen)

toekomstige situatie

* Tenzij het financieel minder interessant is en mogelijk zou zijn om het niet te doen, gaan we officieel samen wonen (dit ligt lastig, aangezien mijn vriendin een niet-vastbenoemde leerkracht is, die dus minimum 2 maand per jaar werkloos is. Officieel samenwonen kost maw best veel op het vlak van werkloosheids uitkeringen). We hebben samen 1 belasting aangifte in te vullen.
* We houden elk ons appartement en verhuren dit
* We kopen samen een huisje en gaan hier in wonen (het is maw niet onze enige, maar wel onze "eigen" woning).
* Voor de 2 appartementen : Omdat het niet meer onze enige woning is, vervalt de 10 jarige (nog maar 6-7 jaar intussen voor ons) verhoging van 760 euro op de woonbonus (--> 2280 euro belastingvoordeel per persoon - dit wordt van de netto inkomsten af getrokken om het gezamelijk belastbaar inkomen te bepalen)
* Voor het huisje : Omdat het niet onze enige woning is, krijgen we helemaal geen woonbonus op het huisje. (right?). Ik moet wel het verhoogd geindexeerd kadastraal inkomen (= KI x 1,7 x 1,4) bij de inkomsten geteld. De aankoop van ons huisje en de bijhorende lening brengt ons enkel een belastingnadeel mee en geen enkel belastig voordeel?
* Voor het verhuren van de appartementen : Voor beide appartement wordt het verhoogd geindexeerd kadastraal inkomen (= KI x 1,7 x 1,4) bij de inkomsten geteld
* We betalen onroerende voorheffing op beide appartementen en het huisje

Kan iemand dit aub even nalezen en corrigeren / bevestigen?
Alvast bedankt!

Mastakilla
Topic Starter

#7 , 23 nov 2014 12:25

Uit volgende illustratie blijkt dan weer dat ik ook voor de lening van het nieuwe huis misschien een belastingsvoordeel kan halen :
http://images.tijd.be/view?iid=dc%3A488 ... 6299352000" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan niemand dit verduidelijken?

Mastakilla
Topic Starter

#8 , 24 nov 2014 09:20

bestaat er misschien een dienst van de overheid waar ik terecht kan met vragen over mijn belasting aangifte?

polk

#9 , 24 nov 2014 09:58

Contactcenter FOD Financiën 0257 257 57

Sirkii

#10 , 24 nov 2014 22:03

Uit volgende illustratie blijkt dan weer dat ik ook voor de lening van het nieuwe huis misschien een belastingsvoordeel kan halen :
http://images.tijd.be/view?iid=dc%3A488 ... 6299352000" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan niemand dit verduidelijken?
De maximale belastingsvermindering per kop als je meerdere leningen lopen hebt is met de nieuwe regeling 2280€ per kop (en niet per huis). Dat was vroeger ook al per kop. De intussen grotendeels afgevoerde belastingsverminderingen op energiebesparende investeringen was per huis ifv de eigendomsverdelingssleutel.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”