Ik hoop dat dit in de juiste rubriek staat, indien niet zullen de moderators mij hopelijk vergeven.
Situatie:
Mijn echtgenote is van Zuid Amerika en woont hier in Belgie.
Ze heeft samen met haar zus een zaak in haar geboorteland sinds 2011 (met werkplaats, bureau, en geregistreerd handelsregister)
Zij en haar zus verkopen via internet vanuit Zuid Amerika, wat wil zeggen, alle bestellingen komen daar toe en worden van daar uit verzonden.
Haar deel van de winst wordt hier in Belgie aangegeven (inkomsten uit het buitenland) en daar worden in Belgie ook belastingen op betaald.
Sinds 2013 heeft ze hier in Belgie ook een handelsregister en verkoopt ook via internet vanuit Belgie en die bestellingen worden vanuit Belgie verzonden.
Sinds 2013 is ze dus ook aangesloten bij een sociale kas voor zelfstandigen.
Nu de vraag; volgens de boekhouder maakt de sociale kas nu een probleem omdat er voor de inkomsten (waar dus nog even voor de duidelijkheid WEL belastingen werden op betaald) 2011 - 2012 geen sociale bijdragen werden betaald in Belgie.
Volgens ons hoefde dit niet vermits ze geen handelsregister had in Belgie, en de zaak gevestigd is in het buitenland.
Hebben we gelijk? Of mogen we ons aan een rekening verwachten van de sociale kas van zelfstandigen?
Alvast bedankt.