sociale bijdragen zelfstandigen

andre125
Topic Starter

sociale bijdragen zelfstandigen

#1 , 16 nov 2014 11:15

Ik hoop dat dit in de juiste rubriek staat, indien niet zullen de moderators mij hopelijk vergeven.

Situatie:
Mijn echtgenote is van Zuid Amerika en woont hier in Belgie.
Ze heeft samen met haar zus een zaak in haar geboorteland sinds 2011 (met werkplaats, bureau, en geregistreerd handelsregister)
Zij en haar zus verkopen via internet vanuit Zuid Amerika, wat wil zeggen, alle bestellingen komen daar toe en worden van daar uit verzonden.
Haar deel van de winst wordt hier in Belgie aangegeven (inkomsten uit het buitenland) en daar worden in Belgie ook belastingen op betaald.
Sinds 2013 heeft ze hier in Belgie ook een handelsregister en verkoopt ook via internet vanuit Belgie en die bestellingen worden vanuit Belgie verzonden.

Sinds 2013 is ze dus ook aangesloten bij een sociale kas voor zelfstandigen.

Nu de vraag; volgens de boekhouder maakt de sociale kas nu een probleem omdat er voor de inkomsten (waar dus nog even voor de duidelijkheid WEL belastingen werden op betaald) 2011 - 2012 geen sociale bijdragen werden betaald in Belgie.
Volgens ons hoefde dit niet vermits ze geen handelsregister had in Belgie, en de zaak gevestigd is in het buitenland.
Hebben we gelijk? Of mogen we ons aan een rekening verwachten van de sociale kas van zelfstandigen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 nov 2014 14:23

Je mag je aan een rekening verwachten, een ondernemings-nummer heeft niks te zien met zelfstandig zijn, er zijn nog beroepen die geen onderneming nummer hebben zoals een zaakvoerder of een bestuurder van een vennootschap.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

andre125
Topic Starter

#3 , 16 nov 2014 16:46

Bedankt voor je antwoord.
Maar mijn redenering is dat de zaak niet in Belgie gevestigd is, dat ze in Belgie geen zelfstandige activiteiten heeft uitgevoerd. Volgens mij moet ze dan toch niet aangesloten zijn bij een sociale kas?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2014 17:13

Uw echtgenote woont in België.

Gaat zij naar Zuid-Amerika om haar zelfstandige activiteit uit te oefenen? Of oefent zij die uit vanuit België. In het laatste geval is de Belgische wetgeving m.b.t. het sociaal statuut van de zelfstandigen op haar van toepassing.

LeenW

#5 , 16 nov 2014 18:51

De vraag is inderdaad waar uw echtgenote werkt, niet waar de onderneming is. Aangezien dit België is (via internet, veronderstel ik), valt zij onder de Belgische regelgeving.

andre125
Topic Starter

#6 , 17 nov 2014 17:01

Ai dat is geen goed nieuws, bedankt voor de antwoorden.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”