Vrijstelling btw

patrickv
Topic Starter

Vrijstelling btw

#1 , 06 dec 2006 09:28

Ik heb een bijberoep sinds Begin 2003 onder de btw plicht. Doordat mijn omzet niet groot genoeg was heeft de Btw dienst mij op het systeem van vrijstelling geplaatst vanaf het 3de kwartaal 2006.
Dit betekent dat ik voor het 2de kwartaal 2006 nog een aangifte heb moeten doen.

Naar aanleiding van deze omschakeling heb ik deze week een bezoek gehad van een btw inspecteur.

Nu blijkt het dat ik de btw van de laaste 3 jaar moet terugbetalen????
Kan dit?

Hiervoor nemen zij zelfs niet de effectieve waarden, maar zij nemen de aankopen en hierop tellen zijn een winstmarge van 1.2% waarop ze de btw berekenen.

Wat mij het meeste stoort is dat op dit bedrag blijkbaar een "BOETE" en interesten betaald dienen te worden.

Is dit de normale gang van zaken? Mag men een boete en interesten aanrekenen op btw die zij terugvorderen na mij zelf op het systeem van vrijstelling gezet te hebben?

Patrick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 17 dec 2006 02:15

Art.53.Belastingplichtigen...zijn gehouden:3?.iedere maand aangifte te doen van het bedrag der in dit Wetboek bedoelde handelingen die zij hebben verricht of die aan hen werden verstrekt,gedurende de vorige maand in het kader van hun economische activiteit...(Wetboek BTW 3 juli 1969).

Art.18.?2.In afwijking van artikel 53,eerste lid,3?,van het Wetboek,wordt de belastingplichtige van wie de jaaromzet...niet meer bedraagt dan...gemachtigd slechts om de drie maanden een aangifte in te dienen,uiterlijk de twintigste van de maand na ieder kalenderkwartaal... (K.B. nr.1., 29 december 1992).

Art.70.?4.De niet in de ?? 1,2 en 3 bedoelde overtredingen van de artikelen...52 tot 54bis...worden bestraft met een geldboete van 25 EUR tot 2500 EUR per overtreding.Het bedrag van deze geldboete wordt bepaald volgens een schaal waarvan de trappen door de Koning worden vastgesteld...(Wetboek BTW).

Bijlage,Eerste Afdeling,III,1.Niet indienen van een aangifte 500 EUR per aangifte...(K.B. nr.44., 21 oktober 1993).

djanodive

#3 , 20 apr 2008 17:10

Ik weet wel dat je bij verandering van aangifte naar vrijstelling de btw moet terugbetalen aan de staat. Vandaar dat ik de vrijstelling niet aanvaard heb.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”