Je zal op die volgende woning 10% registratie betalen, ook al is het een "bescheiden" woning".
Als je voldoende verdient en je hebt al een heel pak afbetaald bij de bank, dan kan het mogelijk zijn, denk ik toch, dat de bank enkel een hypotheek neemt op de nog aan te kopen woning. Uiteraard moet de hypotheek volstaan tov de geleende som. Vb. Je verdient 3000euro per maand netto (superleuk) en je betaald 500 euro af per maand voor je huidige woning. De bank zal het vermoedelijk toestaan omdat je 1/3 mag uitgeven aan leningen. Wat ook kan, (in de veronderstelling dat je heel wat minder verdiend dan die 3000euro) is dat je hen kan overtuigen dat je de woning zal verhuren, maar ze zullen niet snel geneigd zijn hierop in te gaan, omdat je ze nog moet renoveren. Anders kan men akkoord gaan omdat de huurder bijna voor de volledige afbetaling zorgt. Das oko de reden waarom ik altijd aanraad om zo snel mogelijk een woninkje te kopen en eventueel later een woning.
Verdien je niet genoeg, dan kan men een deel van jouw bestaande woning hypothykeren, maar ik denk dat ze dit slechts kunnen doen op het deel dat al zou betaald zijn. En vergget ook niet dat het niet meer gaat over een hypotheek in eerste rang (voorrang op 2 de rang).
Dus als er afbetalingsproblemen zijn, zal men vermoedelijk eerst de hypotheek in eerste rang aflossen en dan die in de volgende rang. Das ook de reden waarom veel banken eisen dat een hypotheek in eerste rang is. Anders doen ze het niet.
Belastingsvoordeel ga je ook al niet krijgen bij de aankoop zelf, omdat je al een woning hebt. Op vlak va belastingsvoordeel inzake renovatiepremies en zo, kan ik niets vertellen. Moet u eens bekijken op
www.permiezoeker.be"
Groetjes,