Kostenaftrek woon-werk-verplaatsing

chesini
Topic Starter

Kostenaftrek woon-werk-verplaatsing

#1 , 15 sep 2007 15:34

Een vraagje ivm de kostenaftrek van woon-werk-verplaatsing.

Welk is het forfaitaire tarief ? Is dat effectief nog steeds 0,15 € /km ? Is dit geïndexeerd ? Wordt dit geïndexeerd ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 17 sep 2007 12:47

“Art.66...§ 4. In afwijking van § 1 worden de beroepskosten met betrekking tot de verplaatsing tussen de woonplaats en de plaats van tewerkstelling met een in die bepaling vermeld voertuig forfaitair op 0,15 EUR per afgelegde kilometer bepaald...”(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

“Art.178.§ 1. De bedragen die in deze titel* en in de desbetreffende bijzondere wetsbepalingen zijn uitgedrukt in euro, worden met betrekking tot inkomstengrenzen en -schijven, vrijstellingen, verminderingen, aftrekken en beperkingen of begrenzingen ervan, jaarlijks en gelijktijdig aan het indexcijfer van de comsumptieprijzen van het Rijk aangepast onverminderd de toepassing van de bepalingen van § 3.”(WIB).

* ‘deze titel’ = Titel II Personenbelasting omvat art.66,zodat 0,15 dient geïndexeerd,ook al is dit ‘forfaitair’

Bericht in verband met de automatische indexering inzake inkomstenbelastingen. Aanslagjaar 2008,Belgisch Staatsblad 25 januari 2007 indexeert dit bedrag evenwel niet.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/ en naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

chesini
Topic Starter

#3 , 17 sep 2007 23:17

Thanks voor de info. Even een balans opmaken:
- het contactcenter van de overheid vermeldt 0,15 €, zij spreken niet van indexering - indien er een indexering van toepassing zou zijn, en indien men dit naar de informant toe niet vermeldt, wijst dit op desinformatie - men stelt dat het bedrag nog steeds 0,15 € bedraagt
- alle belastingsgidsen spreken van 0,15 €, zonder te vermelden dat dit bedrag te indexeren is - dit zou betekenen dat al deze gidsen hetzij zich vergissen, hetzij er impliciet van uitgaan dat iedereen de indexering toepast - wat dan schril zou afsteken met de graad van detaillering en info die deze gidsen hanteren - als er indexering van toepassing is, dan zou dit toch uitdrukkelijk moeten aangegeven staan en zou er op zijn minst een indextabel/geïndexeerd forfaitair tarief in de gidsen aanwezig moeten zijn, dat is evenwel nergens het geval
- daarnaast zijn er bronnen die spreken van 0,2903, dit is evenwel het tarief voor dienstverplaatsingen, niet voor woon-werk-verkeer
- daarnaast zijn er bronnen die stellen dat de werkelijke kosten kunnen afgetrokken worden, terwijl het contactcenter van de overheid stelt dat er enkel een forfait van 0,15 €/km mag afgetrokken worden (wat trouwens ook in de belastingsgidsen vooropgesteld wordt)

Conclusie: is er iemand in dit land die zwart op wit weet wat de regelgeving is?

Reclame

djanodive

#4 , 20 apr 2008 16:14

Ik ben er zeker van deat het 0.15euro is. Mjin controleur zelf zei me dat het bedrag van 0.15euro niet toereikend is voor alle kosten die je maakt inzake woonwerkverkeer, maar dat het nu eenmaal zo is.

Wat betreft je vraag ivm de werkelijke kosten aftrekken, goed nieuws: het kan, MAAR onder bepaalde voorwaarden.

Je kan de aankoopprijs van je wagen aftrekken (als investering gespreid over x-aantal jaren) indien het niet gaat over een personenwagen, maar wel een lichte vracht, vrachtwagen, bepaalde busjes, ...Voldoe je hieraan, dan kan je ook alle aanverwante kosten in rekening brengen, en zelfs voor de volle 100%. Maar uiteraard moet je kijken naar het percentage dat jij je wagen voor je woon-werk (of beroepsvervoer) gebruikt en dat gebruiken. Ik denk zelfs dat je niet gebonden bent aan de max-75%-regel.

Ik doe dit ook. Ik heb een lichte vracht gekocht en trek over vijf jaar , elke keer een deel af van de aankoopprijs. Ook onderhoud, benzine, GPS, banden, verzekering, ... trek ik procentueel af.

Je moet natuurlijk wel kijken of je boven het bedrag geraakt tov die 0.15* x-aantal km's. Is dit niet zo, dan moet je de moeite niet doen om dit te bewijzen en neem je beter die 0.15.

Hopelijk weet je nu wat meer...

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”