bijbaan belastingen

question
Topic Starter

bijbaan belastingen

#1 , 02 dec 2007 21:41

Ik werk voltijds.
Ik krijg de kans op een bijbaantje, waarvoor ik wel facturen moet opstellen, naar Nederland.
Hoe moet ik dat aanpakken voor mijn belastingen? Waar moet ik die extra verdiensten aan te geven? Hoeveel zal ik er nog van overhouden? (aangezien ik al voltijds werk).

Veel vraagjes dus :?
Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
egeltje

#2 , 10 dec 2007 18:30

U zal gemakkelijk aan 50% (+ gemeentebelasting) belastingen komen vermits dit bovenop uw gewone loon komt.
Hou er rekening mee dat U ook sociale bijdragen moet betalen op de winst van uw bijbaantje. Dit kan U ramen op 20% (wat weliswaar een aftrekbare kost is).

Voor het overige: raadpleeg een boekhouder of unizo.

djanodive

#3 , 20 apr 2008 15:57

Als je onder een bepaald bedrag per jaar komt (vermoedelijk rond de 6.000euro omzet), moet je geen sociale bijdragen betalen. Dan vraag je gewoon vrijstelling aan. Als je dan later meer gaat gaan verdienen, pas je dit beter zo snel mogelijk aan zodat je niet voor verassingen komt.

Hou ook rekening met het feit dat je slechts belastingen moet betalen op jouw winst. Die winst is dus jouw inkomsten afgetrokken door de onkosten die je maakte voor jouw bijberoep.

Dus als je het eerste jaar ziet dat je evenveel verdiende als je verloor, dan moet je niets opzij zetten.

Ik heb ook eventjes een bijberoep gehad en het eerste jaar (deed het eigenlijk maar 1 jaar) had ik rond de 1500euro verlies. Geen problempen mee gehad.

Maar je mag uiteraard niet blijven verlies maken. Ik denk dat je ongeveer 3 jaar tijd krijgt om winst te maken of break even te draaien.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”