buitenlandse contracten en werkgevers

P-J D.
Topic Starter

buitenlandse contracten en werkgevers

#1 , 01 nov 2014 13:06

Hallo allemaal,

Ik ben zeevarende en zit met een aantal vragen ivm inkomensbelasting en sociale zekerheid, en kan online of via een boekhouder niet aan info komen.
Even een situatieschets: ik werk sinds een jaar voor een Nederlandse onderneming, een soort uitzendkantoor voor zeevarenden (http://www.tos.nl), via wie ik dan voor een Duitse rederij (http://www.fairplay-towage.com) vaar op schepen afgevlagd in Malta of Antigua Barbuda. Tot nu toe had ik een contract met het Nederlandse bedrijf en betaalde ik dus ook gewoon daar belastingen en andere bijdrages, en was ik daar aangesloten bij een pensioenfonds. So far so good :) Maar nu hebben ze me aangeboden om via hun Cypriotische dochteronderneming tewerkgesteld te worden en van daaruit ook betaald te worden. Ik heb het verdrag tussen België en Cyprus al meerdere malen doorgelezen (http://www.fiscus.fgov.be/interfafznl/n ... expose.htm" onclick="window.open(this.href);return false;) maar kan hier geen eenduidig antwoord in vinden. De belastingtarieven liggen in Cyprus natuurlijk een stuk lager dan hier; en ik betaal dan ook geen bijdrages meer voor sociale zekerheid, pensioen, verzekering,.. want bruto = netto. Het ding is dat ik dan op day rate kom te staan, wat natuurlijk wel interessant is, maar dus heb ik enkel contracten voor de duur van de zeereis en niet langer een jaarcontract zoals voorheen, dus met duidelijke start- en einddata. Maw ben ik in dit geval 6 weken tewerkgesteld en daarna als ik thuis ben technisch gezien werkloos.

Mijn vragen zijn dus de volgende:

- Waar en hoeveel inkomensbelasting betaal ik? Een klein beetje tot niets in Cyprus en nog een deel in België? Niks extra in België?
- Is het een groot gemis geen sociale zekerheidsbijdrage te betalen? Zo ja, kan je dat vrijwillig doen in België om zo toch 'gedekt' te zijn? zie ook volgende
- Ik doe momenteel al aan pensioensparen, ik neem aan dat door de maandelijkse op te trekken ik het ontbreken van een pensioenplan via mijn werkgever wel kan compenseren. Maar hoe zit het met het staatspensioen?
- Is de interessantste optie misschien wel om gewoon terug een Nederlands contract te vragen en is het extra inkomen onder een Cypriotisch contract geen compensatie voor alle extra zorgen en kosten, voor zover die er zijn.

Zoals jullie wel zien is het een heel doolhof, toch voor mij, en kan ik er mijn weg niet uit vinden. Moest er iemand zijn die op één van deze zaken een beetje licht kan werpen zou dat enorm geapprecieerd worden!

Alvast bedankt, al is het maar om dit allemaal te lezen :)

Pieter-Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingfisher

#2 , 06 nov 2014 06:48

Qua pensioen en sociale zekerheid, neem contact op met DOSZ, Dienst Overzeese Sociale Zekerheid. Het is een overblijfsel van onze Congo-periode, met een zeeer interessant pensioenstelsel. Enige voorwaarde: minstens 180 dagen buiten de Eu zijn.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”