Hallo allemaal ik zit met een aantal vragen over bijverdienen.
Ten eerste mijn situatie:
Als hoofdberoep ben ik en werknemer in de bouwsector ongeveer 1500 netto per maand.
En ik zou graag bijverdienen via het cam chatnetwerk online.
Moet ik mijn bijverdiensten aangeven ? Zoja vanaf welk bedrag? en
Moet ik dit aanvullen bij de diverse inkomsten ?
En hoe zwaar word dit belast?
U begrijpt mij niet, krijgt u een vast loon? Kiest u uw uren zelf? Vraag anders eerst welk statuut uw gaat krijgen, zelfstandige of werknemer, dan kunnen we u beter helpen.
U begrijpt mij niet, krijgt u een vast loon? Kiest u uw uren zelf? Vraag anders eerst welk statuut uw gaat krijgen, zelfstandige of werknemer, dan kunnen we u beter helpen.
Ik heb het nagegaan en als webcammer blijf ik particulier.
Het loon is variabel na gelang ik online ben en mensen mij betalen.
Uren bepaal ik ook voledig zelf.
Als ik het goed begrijp gaat u via uw webcam (seksuele) diensten aanbieden op het internet?
Aangezien u dit op eigen initiatief gaat doet (zonder baas) en u reeds een hoofdberoep in de bouw hebt, zal u zelfstandige in bijberoep worden. U zal u moeten aansluiten bij een sociaal verzekeringsfonds om een driemaandelijkse sociale bijdrage te betalen. Qua belastingen zullen de inkomsten uit uw nevenactiviteit boven op uw andere inkomsten komen, waardoor ze in een hogere belastingschijf terecht kunnen komen.
Dit lijkt mij toch ook als zelfstandige, of een zeer louche constructie als werknemer. Ik ben een vrij zeker van dat de fiscus u als zelfstandige gaat zien.
Verder geen idee hoe het met btw zit, valt dit onder artikel 44 (uitvoerende kunsten) of moeten op zo'n prestaties btw gerekend worden? Dat zou ik eerst ook eens navragen bij uw btw-controlekantoor.