Zelfstandig in bijberoep of occasionele activiteit?

Blix
Topic Starter

Zelfstandig in bijberoep of occasionele activiteit?

#1 , 07 okt 2014 11:30

Hallo,

Een vriend van mij heeft een idee om acteerlessen te geven en er zijn al een paar geïnteresseerden maar ik vroeg mij af als hij dat gewoon als "occasionele activiteit" mag aangeven als het maar een paar leerlingen betreft (laten we zeggen waardoor hij niet meer dan 3000 EUR in een jaar verdient) of moet hij door de hele rompslomp gaan om het zelfstandig statuut aan te vragen?

Daarnaast vind ik ook geen info over hoe je occasionele inkomsten moet aangeven.. moet hij een onkostennota invullen elke les bijv. en dat dan aangeven in zijn belastingsbrief? Of hoe werkt dat.. er is nergens info te vinden..

grt
Laatst gewijzigd door Blix op 07 okt 2014 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 07 okt 2014 11:36

Hallo,

Een vriend van mij heeft een idee om acteerlessen te geven en er zijn al een paar geïnteresseerden maar ik vroeg mij af als hij dat gewoon als "occasionele activiteit" mag aangeven als het maar een paar leerlingen betreft (laten we zeggen waardoor hij niet meer dan 3000 EUR in een jaar verdient) of moet hij door de hele rompslomp gaan om het zelfstandig statuut aan te vragen?

Daarnaast vind ik ook geen info over hoe je occasionele inkomsten moet aangeven.. moet hij een onkostennota invullen elke les bijv. en dat dan aangeven in zijn belastingsbrief? Of hoe werkt dat.. er is nergens info te vinden..

grt
3000 euro is al te veel en gezien het georganiseerd zou zijn, is het geen toevallige inkomst...

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2014 11:41

Men moet hier het vershil maken tussen een winstgevende bezigheid met beroepskarakter en een toevallige verrichting zonder beroepskarakter.
Als het gaat om een occasionele activiteit zonder beroepskarakter, dan gaat het niet om een zelfstandige activiteit.

Het verschil is zeer dun, men houd ook rekening met de frequentie van u diensten.

Ik denk dat zoals het al geschreven is het bedrag van 3000€ al hoog is, en dat men zich beter als zelfstandige vestigt, men kan vrijstelling van BTW krijgen als de ontvangsten geen 15.000€ per jaar zijn, de rsz op 3000€ zal je zeker al geen vrijstelling krijgen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW

#4 , 07 okt 2014 12:37

en spijtig dat de vraag weeral weg is..

JPV

#5 , 07 okt 2014 13:17

Hmm... er was nochtans iets geregeld zodat een aanpassing slechts een half uur mogelijk was. Nu, mogelijks is na iedere aanpassing weer een half uur een aanpassing mogelijk. Moeten we even testen :)

Soit, ik heb de vraag, die ik toevallig nog open staan had, teruggezet.

LeenW

#6 , 07 okt 2014 14:00

Danku JPV, was soms frustrerend!

denlowie
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 okt 2014 14:33

Hallo,

grt
De vraag kan nu niet meer gewist worden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”