Wat fiscaal het voordeligst is, hangt af van uw cijfers. die kennen we niet dus kunnen we daar niets over zeggen.
Je kan de wagen aankopen via financiering. Op dat ogenblik betaal je de aankoopsom + BTW. 50 % van de betaalde BTW van gerecupereerd worden. De wagen zal als een investeringsgoed afgeschreven worden. Volgens de boekhoudwetgeving over 5 jaar. Maar belasting kan die termijn eventueel verlegen als het aantal afgelegde kms laat voorzien dat de wagen langer dan 5 jaar gebruikt zal worden.
Een leasing heeft dat verschil dat het voertuig eigendom blijft van de leasingmaatschappij. U betaalt maandelijks een leasingbedrag + BTWop de factuur. U hoeft hier dus de factuur niet voor te financieren. Als u de wagen na bvb 2 jaar total loss rijdt heeft u ook maar een deel van de btw kwijt (24 maand) Er is een aankoopoptie op het einde van de leasing, max 15 %. Ook in dit geval wordt de wagen als investeringsgoed afgeschreven over 5 jaar of langer. Een renting heeft een aankoopoptie van doorgaans 16 % en het verschil is dat de wagen dan niet afgeschreven wordt, maar dat de facturen in kosten gaan als huur. Voordeel hier kan zijn dat je de investering bvb op 3 of 4 jaar terugbetaalt en dus eigenlijk de kosten van de wagen versneld in kosten kan brengen. Daardoor kan je bvb belastbare basis verlagen.
Oke, bedankt voor je antwoord. Het is moeilijk te zeggen wat de inkomsten gaan zijn, maar in de veronderstelling laag, het is een bijberoep. We hopen stiekem op 1000€ per maand, dan lijkt leasing een betere optie te zijn? Als ik het goed begrijp, verlaagd renting enkel de belastbare basis, maar zal geen rechtstreekse terugbetaling tot gevolg hebben?
Dus ff kort:
ik leas en betaal 300€/maand af (excl BTW), ik kan dus op het einde van het kwartaal 50% van 189€ ingeven in de BTW aangifte? De wagen is trouwens een cammionnette, is het percentage dan niet hoger? Op jaarbasis heb ik dus 3600€ afbetaald, die kan ik toch ook inbrengen als onkosten, voor 100% dan of gelden hier ook nog reductiefactoren?, ik herinner mij iets van 75%? (wederom zoals voorgaande opmerking, het is een cammionnette en we hebben nog een tweede personen voertuig prive)
ik rent (ook op 5 jaar) en betaal 300€/maand af (excl BTW), ik kan dus op het einde van het kwartaal 100% van 189€ ingeven in de BTW aangifte? Op jaarbasis heb ik 3600€ afbetaald en deze mag ik ook 100% inbrengen dan?
bedankt voor de tijd
Met vriendelijke groeten
Pieter-Jan