Zelfstandig, winst, belastingen, etc

syndic
Topic Starter

Zelfstandig, winst, belastingen, etc

#1 , 03 sep 2014 12:33

Ik denk er aan om zelfstandig te worden in bijberoep en zit met een vrij simpele vraag.

Stel dat ik in zo'n situatie een product aankoop aan 10EUR (zonder BTW toch?) en verkoop aan een particulier aan 15EUR + 21% BTW = 18.5EUR.

Heb ik nu 18.5EUR winst gemaakt op die éne verkoop en als ik dit nu 200 keer per jaar doe heb ik dan 3700EUR winst gemaakt?

Hoe wordt ik hier dan op belast?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 03 sep 2014 13:20

Ik denk dat u nog heel wat werk voor de boeg hebt voor u zelfstandige kunt worden. U slaat omzet en winst door elkaar en snapt het principe van btw volledig verkeerd.

U betaalt btw op uw aankoop, deze mag u meteen aftrekken. De btw die u van de klant ontvangt is voor de staat. U koopt dus iets aan voor 10 euro + 2,10 euro btw. U verkoopt iets voor 15 euro + 3,15 euro btw. Uw winst is dus 5 euro.

builder

#3 , 03 sep 2014 13:23

Die 5 euro is niet de winst maar de BRUTO marge.
Daarvan moeten nog eens de algemene onkosten en belastingen worden afgetrokken.

Wat daarna nog overblijft is de NETTO winst.

Reclame

LeenW

#4 , 03 sep 2014 13:29

Klopt, maar om het simpel te houden is de 5 euro de winst die hij haalt op deze verkoop. Toch al een belangrijk verschil met de 18,5 waarvan sprake. Maar die 5 euro gaat dus inderdaad nog te veel zijn op het einde van de rit.

polk

#5 , 03 sep 2014 13:41

Op 2 manieren betaalt je hierop belastingen, enerzijds op vlak van btw en anderzijds op vlak van directe belastingen:

BTW:
-200 * 10€ * 0.21 = 420€ terug te vorderen btw.
-200 * 15€ * 0.21 = 630€ te betalen btw.

U zal het saldo (210€) moeten storten aan de btwadministratie, er vanuit gaande dan u btwplichtige bent. Als uw jaaromzet lager is dan 15.000€ kan u kiezen voor de vrijstellingsregeling voor kleine ondernemingen. U hoeft in dat geval uw klanten geen btw aan te rekenen, maar kan ook geen btw aftrekken van uw aankopen.

Directe belastingen:
-200 * 10€ = 2000€ kosten
-200 * 15€ = 3000€ opbrengst

Het saldo (1000€) is uw winst. Hierop betaalt u belastingen volgens het progressief tarief van de personenbelasting, dus afhankelijk van uw inkomen uit uw hoofdberoep. Stel hoogste tarief van 50% en geen andere onkosten, dan houdt u op uw verkopen dus 500€ winst over na belastingen.

Samengevat: u betaalt 2420€ aan uw leveranciers, u ontvangt 3630€ van uw klanten. Verschil = 1210. Hiervan betaalt u 210€ aan de btwadministratie en 500€ personenbelasting. U houdt dus 500€ winst over.

syndic
Topic Starter

#6 , 03 sep 2014 13:47

U betaalt btw op uw aankoop, deze mag u meteen aftrekken. De btw die u van de klant ontvangt is voor de staat. U koopt dus iets aan voor 10 euro + 2,10 euro btw. U verkoopt iets voor 15 euro + 3,15 euro btw. Uw winst is dus 5 euro.
Dit dacht ik ook, toch zegt de leverancier "indien u niet over een intracommunautair BTW-nummer beschikt, zal er 19,6% Franse BTW aan uw bestelling worden toegevoegd."

Is er dan een verschil tussen het BTW nummer van een zelfstandige in bijberoep en een intracommunautair BTW-nummer?

LeenW

#7 , 03 sep 2014 13:53

Aha, buitenlandse btw, dat maakt het natuurlijk nog ingewikkelder. Het klopt dat u dan geen 19,6 Franse btw betaalt, maar wel de Belgische 21%.

Niet elk btw-nummer kan intracommunautaire aankopen doen, dat hangt af van de btw-regeling die u kiest.

syndic
Topic Starter

#8 , 03 sep 2014 14:00

Aha, buitenlandse btw, dat maakt het natuurlijk nog ingewikkelder. Het klopt dat u dan geen 19,6 Franse btw betaalt, maar wel de Belgische 21%.

Niet elk btw-nummer kan intracommunautaire aankopen doen, dat hangt af van de btw-regeling die u kiest.
Dank voor de uitleg.

Als ik dit product koop van een Franse leverancier en die rekent me geen 19,6% BTW aan, hoe en wanneer betaal ik dan die 21% Belgische?

Wordt het verhaal nog ingewikkelder als ik koop van een Franse leverancier en verkoop aan een particulier in Nederland?

Als ik er voor kies om géén intracommunautair BTW nummer te hebben, betaal ik dan 19,6% Franse BTW én 21% Belgische op de aankoop van hetzelfde product?

Ik ben verbaasd dat het simpel concept van "kopen voor 1 euro en verkopen voor 2" zo ingewikkeld is!

LeenW

#9 , 03 sep 2014 14:10

Het wordt ingewikkeld als u buiten België gaat, maar op zich is het allemaal wel logisch. Een boekhouder of cursus bedrijfsbeheer is echter wel aan te raden.

De Belgische btw betaalt u in de btw-aangifte.

Van België naar Nederland verkopen past u dezelfde regels toe: 21% Belgische btw, tenzij uw Nederlandse klant een intracommunautair btw-nummer heeft, dan is er geen btw aan te rekenen.

Als u geen intracommunautair btw nummer wil, moet u de vrijstellingsregeling nemen. U moet dan geen btw aanrekenen aan uw klanten, maar je kunt ook geen btw aftrekken. En het is ofwel Franse btw, ofwel Belgische btw, nooit de 2.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 sep 2014 14:36

En vergeet dan vooral nog eens rekening te houden met u sociale bijdrage +/- 22% op u bruto marge.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”