Lichte vracht kopen voor woon-werkverkeer voor alle kosten?

Jef 007

Re: Lichte vracht kopen voor woon-werkverkeer voor alle kost

#16 , 08 aug 2014 14:40

waarom profiteurs??
mensen met firmawagens blozen ook niet als voor een kleine prijs veeeeeel privekms doen

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
guy263202

#17 , 08 aug 2014 20:18

Graag mijn antwoord, want ik rijd met een lichte vracht voor woon-werk (Berlingo)

"Niet vergeten dat een lichte vracht ook wel nadelen heeft :"
- vaker technische controle => juist/onjuist; de jaarlijkse controle start onmiddellijk
terwijl bij gewone personenwagens de jaarlijkse keuring later begint
- niet parkeren bij E9b => geen probleem, geblindeerde ramen rondom (niet voor alle lichte vrachten...)
- verbruik (al wordt dat weer afgetrokken) => identiek aan gewone Berlingo
- rijcomfort => juist, je hoort meer gerommel vanuit de koffer

Voordelen: BIV / jaarlijkse verkeersbelating / zeer grote koffer

Mijn oordeel: goed als 2e wagen
Nadelen: vervelende keuringssticker van lichte vracht vooraan & rijcomfort
prijs is vaak - raar maar waar- duurder dan de personenwagenversie
hogere verzekering tov personenwagen

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#18 , 08 aug 2014 21:17

et de ANPH controles haalt politie alle LV er zo uit ..zeker als ze nog zo dom zijn hun vignet NIET aan te brengen.

Reclame

BeVeRM

#19 , 11 aug 2014 21:19

Sorry voor het kapen van het topic.

Zelf ben ik werknemer en bewijs ik mijn werkelijke beroepskosten reeds enkele jaren wegens veel kilometers. Ik moet met de wagen naar het werk, de trein is geen optie. Het is dus al enkele jaren een kostelijke zaak voor mij.

Mijn auto begint echter op het einde van zijn leven te geraken. Hij heeft al 160 000 kilometer, en zijn waarde is nog een 8000 euro. Ik denk er dus aan om een nieuwe (tweedehands) wagen te kopen en deze te laten ombouwen naar lichte vracht (LV). Ik heb reeds contact gehad met mijn belastingkantoor, waar ze mij bevestigd hebben dat een LV onder hetzelfde regime valt als de motor.

Graag had ik geweten of de berekeningen die ik gemaakt heb kloppen.

Aankoop nieuwe wagen 25 000 euro af te schrijven over 4 jaar (vtg ca 1 jaar)
Verkoop oude wagen 8 000 euro privé inbreng
Ombouw naar LV 1 500 euro eenmalige kost, in te brengen in 1 maal eerste jaar
Te lenen 17 500 euro te lenen met een groene autolening aan 2,55 %
Leningskosten 800 euro totale kost over de 4 jaren, in te brengen per jaar

BIV 0 euro vrijstelling LV
Verkeersbelasting 106 euro jaarlijks, in te brengen
Inschrijving nieuw voertuig 30 euro eenmalige kost, in te brengen in 1 maal eerste jaar
Verzekering 800 euro jaarlijks, in te brengen (nog altijd een 'jonge' chauffeur ondanks 8 jaar rij-ervaring zonder ongevallen)

Afschrijving voertuig 6000 euro jaarlijks, gedurende 4 jaar, in te brengen - eventueel degressief afschrijven
Onderhoud 400 euro jaarlijks, gedurende 4 jaar, in te brengen

De bedragen zullen procentueel worden afgeschreven/ingebracht (woon-werk-kilometers / aantal gereden kilometers). Dit zal bijna 90 % gaan zijn lijkt me, als het niet meer is.

Dan heb ik de kosten berekend indien ik met mijn huidig voertuig nog vier jaar zou verder rijden: 10 100 euro.
De kosten als ik voor het nieuwe voertuig ga: 31 555 euro. Maar daarvan kan ik over de gehele looptijd van 4 jaar 30 532 euro inbrengen in mijn beroepsonkosten. Dit wordt afgetrokken van mijn belastbaar inkomen in de hoogste schaal - netto krijg ik dus de helft terug, zijnde 15 266 euro over de vier jaren. Dat houdt in dat de nieuwe auto me netto 16 288 euro kost, een 6 188 euro meer dan met mijn huidig voertuig blijven rijden dus.

Voor die 6 188 euro rijdt ik wel met een nieuw voertuig van 1 jaar oud, wat een heel pak meer gaat waard zijn binnen vier jaar (ca 18 000 euro) dan mijn huidig voertuig (binnen 4 jaar ca 2500 euro). Als ik mijn voertuig dus zou verkopen na vier jaar zou ik met het nieuwe voertuig 1711 euro winst maken, en zou ik met het huidige voertuig 7600 euro verlies/kosten hebben de volgende vier jaren.

Iedereen mee tot hier? Kloppen de berekeningen?

Als we echter, na vier jaar wanneer het nieuwe voertuig volledig afgeschreven is, dit voertuig terug laten ombouwen naar een personenwagen (kostprijs 500 euro + BIV), kunnen we onze tweede wagen (gezinswagen) vervangen door het voertuig dat ik nu nieuw zou aankopen als LV. We hebben dan een 'gratis' vervanging voor het gezinsvoertuig. Ik dien dan een nieuw voertuig te kopen voor woon-werkverkeer, een personenwagen met toepassing van het forfait, een motor of opnieuw een LV.

Als mijn berekeningen al kloppen, blijven we natuurlijk met de nadelen van een LV zitten -> ombouw en administratieve rompslomp, stockage zetels gedurende 4 jaar, slechts 2 zitplaatsen, ...

Alvast bedankt voor jullie deskundig (financieel) advies.

PS: De belastingaangifte zelf zou ik door een boekhouder laten opstellen. Hoewel ik soms de indruk heb dat ik er zelf beter van op de hoogte ben. Zo ook de belastingscontroleur, had nog niet gehoord van een toepassing 'motor' of 'lichte vracht'. Gelukkig kenden andere collega's het wel en hebben ze mijn vermoeden bevestigd.

Sirkii

#20 , 11 aug 2014 22:51

Je bent alvast het detail vergeten dat je met aangifte van je werkelijke beroepskosten pas belastingen begint uit te sparen vanaf het bereikt hebben van de hoogte van je forfaitaire aftrek. Natuurlijk kan je ook andere beroepskosten inbrengen.

Voorts zou de herombouw naar PW na 4 jaar wel eens kunnen tegenvallen. Vroeger kon dat maar nu veelal niet meer. Vraag de verkoper een contractuele verbintenis. Z n baas zal met grote zekerheid niet tekenen.

Als je veel kilometers doet (bv 100 km enkel) dan "verzamel" je per dag 30 euro ofte met 220 werkdagen zo n 6600€. Dus ook met je PW kan je al een belastingsvermindering realiseren.

BeVeRM

#21 , 12 aug 2014 07:32

Mijn forfaitaire aftrek is sowieso lager dan de werkelijke beroepskosten die ik zal bewijzen (en nu al reeds bewijs), dus de hoogte van het forfait is geen 'probleem'.

De herombouw zou, volgens de ombouwer, wel mogelijk zijn met een nieuwe homologatie. Kostprijs 400 euro. Dit heb ik op mail, maar ik zal hem nogmaals om bevestiging vragen.

En inderdaad, ik heb geen rekening gehouden met het voordeel van 15 cent dat ik anders per kilometer zou krijgen. Ik heb echter ook geen rekening gehouden met het feit dat ik de brandstof kan aftrekken. Ik heb nieuwe berekeningen gemaakt waar ik bij beide scenario's rekening hou met de 15 cent/km bij het oude voertuig, en de aftrek van de brandstof bij het nieuwe voertuig. Aangezien ik niet zo heel veel kilometers heb (52 enkel) kom ik met het forfait van 15 cent/km aan 3354 euro per jaar. Met het nieuwe voertuig kom ik aan 8941 euro per jaar (inclusief brandstof).

Als ik dan opnieuw de berekening maak van de 'kosten huidig voertuig over 4 jaar' en 'kosten nieuw voertuig over 4 jaar' kom ik uit op 9205 euro voor het huidige voertuig en 19486 voor het nieuwe voertuig. Dat wil dus zeggen dat we een 10 000 euro 'extra' gaan betalen op 4 jaar, waarna we dus een 'gratis' familie-voertuig hebben. Gratis is dus niet helemaal correct in deze, maar het blijft een 'goeie deal'.

Als we echter rekening houden met de restwaarde van beide voertuigen binnen vier jaar (2 500 euro voor het huidig voertuig, 18 000 voor het nieuwe voertuig) en we zouden berekenen wat het ons zou kosten als ik ze na vier jaar zou verkopen, dan komt het nieuwe voertuig er het beste uit. De kosten over 4 jaar voor het huidige voertuig zijn dan 6 705 euro en voor het nieuwe voertuig 1486 euro (totale netto kosten over 4 jaar - verkoopwaarde).

Lila B
Topic Starter

#22 , 19 aug 2014 13:51

Oude Belg en Sirkil.
Jullie hebben ons doen nadenken. Misschien doen we het toch. We passen dan inderdaad correct de belastingswetgeving toe. Jullie hebben gelijk.
Zoektocht naar LV is hierbij geopend :-)

VCB

#23 , 01 nov 2016 09:56

Dag allemaal, eventjes dit topic van onder het stof halen ;)

Koop je best een nieuwe of tweedehands voor in te brengen?
En als tweedehands ook mogelijk is, best via een handelaar?

Dan heb je een factuur i.p.v. een particuliere verkoopsovereenkomst.

mava105

#24 , 01 nov 2016 11:24

Geen topic van iemand anders inpikken. En dan nog één van 2 jaar geleden.
Begin er een eigen.

VCB

#25 , 01 nov 2016 18:43

Oei, staat dat dan in de forum regels?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”