Zelfstandige in bijberoep, aftrekken?

Me-Online
Topic Starter

Zelfstandige in bijberoep, aftrekken?

#1 , 03 aug 2014 09:18

Hallo

Kan ik als zelfstandige in bijberoep volgende zaken inbrengen, aftrekken in de belastingen:

- Brandverzekering
- Onroerende voorheffing

Het betreft mijn privéwoning. Ik betaal jaarlijks een bijdrage aan de provincie als zelfstandige, de minimumbijdrage, iets van een 60euro.

Kan ik bovenstaande kosten, gedeeltelijk inbrengen?

Bedankt

ps: er is enkel een buro die ik voor mijn bijberoep gebruik.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper

#2 , 03 aug 2014 17:25

Beste,

http://netto.tijd.be/tool/35" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze tool geeft u een overzicht én berekeningsmogelijkheid voor uw beroepskosten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

dako

#3 , 06 aug 2014 10:47

Ja dus, volgens het % beroepsgebruik van je bureau en het % oppervlakte van je bureau in de woning.

Gebruik jij de bureau "gemiddeld"elke dag 3u beroepsmatig, je vrouw in het onderwijs staat 4u, en je studerende kinderen ook nog eens 3u dan is je bureau 30% beroepsmatig. Is je bureau 10% van je huis is het dus 3% van OV en brandverzekering dat je kan inbrengen. Idem voor electriciteit/verwarming/...

Maar te bekijken dus van je werkelijk beroepsgebruik van de bureau. Als je daar alleen woont, overdag gaat werken en elke avond 3-4u in je bureau websites ontwikkeld kan het zijn dat 90% van je bureau beroepsmatig is.
Indien een gezin van 5 personen en je gaat in onderaanneming voor iemand elke zaterdag mee wat tuinen aanleggen en maakt elke maand 1 factuur, en je hebt 5 inkomende facturen/mnd(=vb 1u/mnd) gaat men deze kosten normaal nooit aanvaarden voor 90%, maar eerder vb max 10

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”