Invullen van belastingsaangifte - geld vragen?

Ellen84
Topic Starter

Invullen van belastingsaangifte - geld vragen?

#1 , 05 aug 2014 10:40

Hallo,

Mijn vriend heeft zijn belastingaangifte jaren door een 'vriend van de familie' laten invullen.
Sinds wij zijn gaan samenwonen (feitelijk), heb ik zijn brief ingevuld.

Een tijd geleden kreeg mijn vriend een factuur van 150 euro voor het invullen van de belastingaangiftes van 2010, 2011 en 2012.
Er was nooit sprake van verloning voor de aangeboden hulp in deze jaren.
Mijn vriend heeft hem wel betaald toen hij nog op zelfstandige basis werkte en het invullen veel complexer was dan nu.

Kan hij zomaar ineens geld vragen voor de verleende hulp? En dan nog van zo lang geleden?

Bedankt alvast voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 05 aug 2014 11:19

Is die "vriend" geregistreerd als boekhouder? BTW-nummer op de factuur en zo? Zoniet, kun je hem gaan aangeven voor zwartwerk.

Ellen84
Topic Starter

#3 , 05 aug 2014 12:11

Bedankt voor je reactie LeenW!
Ja, hij heeft een BTW-nummer.
We weten dat hij een louche figuur is, maar het is ons er niet om te doen om hem aan te geven.
Mijn vriend weigert te betalen uit principe, de tweede aangetekende brief is al aangekomen. Ik wil vooral weten of mijn vriend moet betalen of niet.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2014 12:15

als hij een BTW nummer heeft en ingeschreven is als erkend boekhouder of fiscalist zal je vriend die factuur moeten betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ellen84
Topic Starter

#5 , 05 aug 2014 12:37

Ook al was er niet afgesproken dat de hulp dit keer tegen betaling was?
En hij kan nu ineens afkomen met kosten voor 2010, 2011 en 2012?

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 05 aug 2014 12:39

Tenzij u kan bewijzen dat hij ongevraagd die belastingaangiftes heeft ingevuld moet u dit betalen.
Verjaringstermijn is vijf jaar.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#7 , 05 aug 2014 14:11

Dit zijn inderdaad geen overdreven bedragen voor zo'n werk en vermits er geen verjaring is..

Anderzijds zijn boekhouderskosten aftrekbaar toen uw vriend zelfstandige was, en doordat hij nu pas met de facturen afkomt, is het recht op aftrek gedeeltelijk verjaard. Ok, het gaat niet veel zijn, maar principieel gaat die boekhouder dan wel in de fout.

Ellen84
Topic Starter

#8 , 05 aug 2014 14:27

Mijn vriend is al jaren geen zelfstandige meer, zelfs al was de factuur telkens na de betreffende jaren opgestuurd dan nog had hij ze niet kunnen aftrekken.
Het ging om simpele aangiftes met wedde en hypothecair krediet, daarom dat we ervan uit gingen dat de boekhouder geen kosten aanrekende.
Voor de hulp in de jaren 2008 en 2009 rekende hij niets aan. En nu plots voor de jaren erna wel...

Jef 007

#9 , 05 aug 2014 16:31

had de "vriend"" een volmacht?

Ellen84
Topic Starter

#10 , 05 aug 2014 16:33

Nee, hij vulde de 'kladversie' in en mijn vriend schreef de bedragen in de nette versie over.

Jef 007

#11 , 06 aug 2014 15:27

ik zou de vriend van de familie betalen en hem ""hartelijk danken" om vervolgens hem nooit meer te ontmoeten en zijn manier van doen om alle sociale media
zetten

basejumper

#12 , 06 aug 2014 18:02

Indien het toch maar ging om "simpele" aangiftes. Waarom doet u ze zelf dan niet? 50 € is inderdaad een laag bedrag voor een taak die toch wel enige fiscale expertise vereist. het vergaren van die kennis vergt ook enige tijdsinvestering, meer dan louter de cijfertjes noteren op een brief...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Ellen84
Topic Starter

#13 , 07 aug 2014 12:15

basejumper,
Ik vul deze simpele aangifte nu zelf in op een kwartiertje tijd zonder fiscale expertise of vergaarde kennis. Voor we samenwoonden was het de keuze van mijn vriend om de hulp van die man te accepteren, niet de mijne.
Mijn vraag is niet of 50 euro een gangbaar aangerekend bedrag is voor het invullen van aangiftes, maar of het kan dat hij zonder overeenkomst plots geld vraagt voor geleverde prestaties.

LeenW

#14 , 07 aug 2014 12:35

Het is zijn job, ik denk niet dat zijn andere klanten ermee zouden lachen als zij moeten betalen en anderen niet.

De vraag is eigenlijk, wat er concreet gezegd is. Het is niet omdat er nooit iets gezegd is over betaling, dat het gratis is. Als hij achter zei: ik doe dit gratis, dan hebt u natuurlijk wel een punt.

Ellen84
Topic Starter

#15 , 07 aug 2014 13:08

Sommige jaren deed hij het gratis, andere jaren niet.
Mijn vriend kan dit verstaan in de jaren dat hij op zelfstandige basis werkte. Die aangiftes waren ingewikkeld en dat hij toen een vergoeding vroeg vinden we niet meer dan normaal. Die hebben we dus ook betaald.
Maar voor simpele aangiftes eerst enkele jaren geen vergoeding vragen en dan plots voor een aantal jaren wel, kan er bij ons niet in.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”