Bedrijfswagen, gedeelte zelf te betalen

juridischehulp
Topic Starter

Bedrijfswagen, gedeelte zelf te betalen

#1 , 23 jul 2014 20:45

Ik heb recht op een bedrijfswagen maar omdat ik een automaat wil, is hij BTW in ongeveer 2500 duurder dan de bedrijfspolicy inzake bedrijfswagens.
Nu wil de bedrijfsleider dat ik zelf de meerkost betaal over een periode van 48 maanden. Er zou dan bruto een 53 EURO van mijn loon afhouden worden gedurende 4 jaar.
Maar klopt die redenering wel? Hij koopt die wagen volledig aan en kan die dan ook voor 90% fiscaal aftrekken (over 5 jaar).
Dus op het einde van de rekening is die meerkost slechts 250 EURO en heb ik wel 2500 EURO minder loon gekregen.
Kan iemand mij een een correcte uitleg geven, zodat ik die kan gebruiken in de onderhandeling die ik zeer binnenkort moet voeren.

Bedankt voor jullie hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 23 jul 2014 20:52

De BTW kan hij maximum 50% aftrekken als het een personenauto is. Waarschijnlijk zelfs maar 35%.

Edit: Of als u hem zuiver voor woon-werkverkeer gebruikt, 0%

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 jul 2014 21:22

Fiscaal aftrekken wil niet zegen als men 100€ fiscaal aftrekt dat je niks betaald heeft, het kan bij een vennootschap maar 33€ zijn en dan moet hij toch nog 65€ uit de zak komen.

Zoals je jij het voorstelt zou de Belgische staat wel alles betalen wat men fiscaal aftrek.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Sirkii

#4 , 23 jul 2014 22:02

Je eigen bijdrage dient in mindering gebracht te worden op je voordeel in natura (dat bepaald wordt,door,de,hokus pokus formule van CO2 gecombineerd met de cataloguswaarde van uw Bakske met Wielen. Maw 53 euro per maand minder op je voordeel in natura en zo ben je alletwee kontent.

dako

#5 , 25 jul 2014 14:22

Ik denk dat er hier een paar dingen door elkaar gehaald worden die allemaal gedeeltelijk waar zijn.

Je werkgever heeft een budget voor jouw (profiel)/maand stel fictief vb 5000€(op basis van loonschalen/ "wat werkgever wil geven/gelijkaardige profielen binnen het bedrijf), bestaande uit 2500€ bruto voor jouw, 500€ budget wagen, 2000€ werkgeversbijdragen op je loon/verzekering,...
Indien jij een wagen wil van 500+53€(extra voor de automaat) zal je werkgever dit elders willen compenseren om zijn totale kost op 5000 te houden, dus 53€ minder bruto loon...

Dit is inderdaad echter niet helemaal correct, maar in jouw nadeel:

1 Hij kan deze auto fiscaal slechts voor 90% (wat zeer veel is=>lage CO²???) aftrekken, wat hem een EXTRA kost geeft van 10% (250€) * vennB, reken even 34% = 85€...
Jouw bruto loon is fiscaal een 100% kost, de wagen "slechts" een 90% (of nog minder)...

2 Verder is de btw op de wagen ook niet 100% aftrekbaar, zoals aangegeven max 50%, en in uiterste gevallen "in principe" 0% aftrekbaar (met alle mogelijk tussenwegen, waarvan 35% in de praktijk vaak het geval zal zijn). Reken even met die 35%. Op 2500€ extra heb je 21% extra btw, waarvan slechts 35% btw aftetrokken kan worden (=>65% niet aftrekbaar=kost)
Je werkgever heeft dus een extra kost van 341,25 (2500*21%*65%)...

Als de werkgever alle kosten in rekening zou brengen zou hij je bruto dus "moeten" verminderen met (2500+85+341)/48= 61€...

Verder spreekt de fiscus ook enkel van een "eigen bijdrage" als deze door de werknemer zelf/persoonlijk gedragen word (lees: een netto inhouding of effectieve terugbetaling/facturatie van de autokosten). Dan mag je deze inderdaad aftrekken van het VAA. Een lager brutoloon zal echter nooit aanzien worden als een eigen bijdrage.
zie ook (vanaf p36)
http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/d ... wagens.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Iedereen met bedrijfswagen zou anders "steeds" een persoonlijke bijdrage hebben aangezien een bedrijfswagen meestal resulteert in een lager brutoloon voor dezelfde fuctie/job dan iemand zonder bedrijfswagen.

Sirkii

#6 , 27 jul 2014 12:19

Er wordt mi niets door elkaar gehaald. De fiscaliteit van de werkgever staat los van de bepaling van de grootte van het Voordeel Alle Aard. De werkgever is niet verplicht je toe te laten met eigen budget een grotere wagen te leasen doch als hij het toelaat gaat de eigen bijdrage af van het VAA. Dit is zo vastgelegd door de fiscus. Als werknemer heb je geen uitstaans met de aftrekmogelijkheden van de werkgever.

dako

#7 , 28 jul 2014 16:28

De werkgever is niet verplicht je toe te laten met eigen budget een grotere wagen te leasen doch als hij het toelaat gaat de eigen bijdrage af van het VAA. Dit is zo vastgelegd door de fiscus.
Klopt indien je dit met je eigen budget/geld doet (= NETTO inhouding/elke maand betaling van bedrag x aan je werkgever/...) dan is dit een eigen bijdrage en deze kan je aftrekken van het VAA. Indien er gewoon een lager BRUTOloon is afgesproken is er, ook volgens de fiscus, geen eigen bijdrage...
Als werknemer heb je geen uitstaans met de aftrekmogelijkheden van de werkgever.
Natuurlijk niet, maar een werkgever zal wel de kostprijs van zijn werknemers vergelijken. En indien de werkgever deze extra opties niet compenseert zal zijn totale kost stijgen, wat hij mogelijk niet wil ...

En het kan dus perfect dat de kostprijs voor de werkgever harder stijgt (door de beperkte aftrekmogelijkheden) dan de "zichtbare" kostprijs, in dit geval 61<=>53 EUR

Verder zal (voor 2 identieke profielen) , indien hij "kan" kiezen tusssen een kostprijs voor een werknemer van (fictief) 5.000EUR die volledig fiscaal aftrekbaar is(vb enkel loon), of een kostprijs van 5.000 waarvan "slechts" 4.000EUR fiscaal aftrekbaar (vb bedrijfswagen/sociale voordelen(mc), ...) zijn keuze snel gemaakt zijn vermoed ik.

Je hebt er inderdaad geen uitstaans mee, maar het speelt wel mee in zijn keuzes/beslissing

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”