kilometervergoeding ondanks tankkaart?

confuzzled
Topic Starter

kilometervergoeding ondanks tankkaart?

#1 , 14 jul 2014 22:08

Beste,

Ik heb een vraagje omtrent de kilometervergoeding voor woon-werk-verkeer.

Als ik het goed begrijp, ga ik impliciet akkoord met een forfaitaire berekening van kosten als ik geen enkele kost invul. Aan de andere kant kan ik een kilometervergoeding claimen, maar dan vervalt het forfait. (Tot zo ver logisch.)

Ik maak voor woon-werk-verplaatsingen en voor privé-verplaatsingen gebruik van een wagen op naam van de werkgever. Daarbij hoort een tankkaart. Ook de facturen voor onderhoud en dergelijke worden door de werkgever betaald. Ik heb dus effectief geen kosten aan de wagen of aan mijn gemaakte kilometers. (Tot zover logisch.)

Nu heb ik me laten vertellen dat ik deze onbestaande kosten toch aan een forfaitair bedrag van 0.15 EUR/km kan aftrekken. (Klinkt me niet zo logisch; onbestaande kosten aftrekken?)

Drie vragen:
1) klopt het dat ik de kilometervergoeding kan claimen?
2) als ik de kilometervergoeding claim, mag ik dan ook nog steeds vak 254 "bijdrage in de reiskosten (ander vervoermiddel)" invullen aan 380 EUR?
3) Ik woon 79km van mijn werkgever (=158km/dag). Ik heb in 2013 211 dagen gewerkt, waarvan één dag per week thuis, dus in totaal 169 dagen * 158km/dag * 0.15 EUR/km = 4005.3 EUR kilometervergoeding. Is het voordelig om deze te claimen i.p.v. het forfait?

Met vriendelijke groet,

Confuzzled

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 14 jul 2014 22:59

U gebruikt dus een wagen van uw werkgever voor woon-werkverkeer en privédoeleinden.
Is die wagen opgenomen in uw loon? Betaal je hiervoor de fiscale heffingen van een bedrijfswagen?

Zo niet bent U en uw werkgever aan het frauderen.

confuzzled
Topic Starter

#3 , 15 jul 2014 12:31

U gebruikt dus een wagen van uw werkgever voor woon-werkverkeer en privédoeleinden.
Is die wagen opgenomen in uw loon? Betaal je hiervoor de fiscale heffingen van een bedrijfswagen?

Zo niet bent U en uw werkgever aan het frauderen.
Dag Giserke,

Bedankt voor je antwoord.

Ik neem aan dat mijn werkgever en sociaal secretariaat deze correct opnemen. Op mijn loonbrief staan in ieder geval de posten "Voordeel wagen (privé + woonwerk)" en "Vrijstelling woon-werkverkeer". Is er nog een andere plek (op de belastingsaangifte bijvoorbeeld) waar ik deze zelf moet ingeven?

In ieder geval, even aangenomen dat ik niet aan het frauderen ben, kan ik dan de kilometervergoeding van 0.15 EUR als beroepskost claimen, ook al maak ik in realiteit geen kosten voor mijn verplaatsingen (buiten de verloren tijd, natuurlijk)?

Met vriendelijke groet,

Confuzzled

Reclame

Sirkii

#4 , 15 jul 2014 12:46

Je mag effectief je met je firmawagen afgelegde woon-werk kilometers in uw aangifte van werkelijke beroepskosten ter maximale hoogte van het voordeel in natura (verhoogd met uw eventuele eigen bijdrage) inbrengen. Als je hierdoor - verhoogd met andere beroepskosten die je inbrengt - boven het forfait uitkomt doe je een belastingsvoordeel.

confuzzled
Topic Starter

#5 , 15 jul 2014 13:11

Je mag effectief je met je firmawagen afgelegde woon-werk kilometers in uw aangifte van werkelijke beroepskosten ter maximale hoogte van het voordeel in natura (verhoogd met uw eventuele eigen bijdrage) inbrengen. Als je hierdoor - verhoogd met andere beroepskosten die je inbrengt - boven het forfait uitkomt doe je een belastingsvoordeel.
Hoi Sirkii,

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb geen eigen bijdrage in de kosten voor het woon-werk-verkeer. Het voordeel in natura, is dat het bedrag dat op de loonbrief onder de post "Voordeel wagen (privé + woonwerk)" staat?

Dat is bij mij rond de 1300 EUR op jaarbasis, dus dan zou ik i.p.v. 4000 EUR slechts 1300 EUR kunnen rekenen voor woon-werk-verkeer, en dan ben ik veel beter af met het forfait.

Met vriendelijke groet,

Confuzzled

dako

#6 , 18 jul 2014 12:25

Inderdaad, je mag enkel die 1300 inbrengen als werkelijke autokosten. Indien je nog andere beroepskosten(bureau/...) zou hebben mag je deze natuurlijk wel inbrengen, om zo boven het wettelijk forfait te komen.

Bij de oude berekening van het VAA werd er forfaitair rekening gehouden met 5.000km of 7.500km. Het was toen nooit voordeliger om je werkelijke kosten aan te geven met een firmawagen, omdat je als je de werkelijke km ingeeft voor je PB je VAA ook op het werkelijk aantal km zal worden berekend...

Toen de nieuwe regeling ivm berekening van het VAA werd aangekondigd was "iedereen blij" omdat hierbij geen rekening gehouden werd met aantal km's, en je deze dus in principe al je woon-werk km's kon ingeven aan 0,15 zonder dat dit invloed had op je VAA.

De fiscus was echter zeer snel met het dichtmaken van dit achterpoortje en heeft bepaald dat de verplaatsingskosten @0,15/km voor je werkelijke beroepskosten nooit hoger mogen zijn dan je VAA (wat ook logisch is, want dat is ook "maar" de werkelijke kost die je hebt als werknemer)

confuzzled
Topic Starter

#7 , 18 jul 2014 18:03

Inderdaad, je mag enkel die 1300 inbrengen als werkelijke autokosten. Indien je nog andere beroepskosten(bureau/...) zou hebben mag je deze natuurlijk wel inbrengen, om zo boven het wettelijk forfait te komen.

Bij de oude berekening van het VAA werd er forfaitair rekening gehouden met 5.000km of 7.500km. Het was toen nooit voordeliger om je werkelijke kosten aan te geven met een firmawagen, omdat je als je de werkelijke km ingeeft voor je PB je VAA ook op het werkelijk aantal km zal worden berekend...

Toen de nieuwe regeling ivm berekening van het VAA werd aangekondigd was "iedereen blij" omdat hierbij geen rekening gehouden werd met aantal km's, en je deze dus in principe al je woon-werk km's kon ingeven aan 0,15 zonder dat dit invloed had op je VAA.

De fiscus was echter zeer snel met het dichtmaken van dit achterpoortje en heeft bepaald dat de verplaatsingskosten @0,15/km voor je werkelijke beroepskosten nooit hoger mogen zijn dan je VAA (wat ook logisch is, want dat is ook "maar" de werkelijke kost die je hebt als werknemer)
Hoi dako,

Het lijkt me inderdaad niet meer dan fair dat ik geen kosten mag aangeven die ik niet heb :-). Vandaar ook dat het ik me afvroeg in m'n originele post. Ik heb wijselijk voor het forfait gekozen :-).

Bedankt voor je antwoord!

Met vriendelijke groet,

Confuzzled

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”