Ontslag nemen door mogelijke fraude werkgever

nico.base
Topic Starter

Ontslag nemen door mogelijke fraude werkgever

#1 , 18 apr 2014 10:47

Voor mijn gewerkte en uitbetaalde zaterdag en zondagen betaald mijn werkgever geen woon/werk vergoeding.
Dit omdat we een mondelinge overeenkomst hebben dat op zaterdag en zondag mijn reistijd van thuis naar werk en terug betaald word.
Maar onderling niet is afgesproken om dan geen woon/werk km vergoeding te betalen.
Hij zegt me dat die woon/werk km vergoeding extra dan een beetje teveel van het goede zou zijn.
Ondertussen weet ik wel dat hij deze woon/werk km vergoeding verplicht is te betalen bij gewerkte zaterdag en zondagen.

Ook staan de gewerkte/uitbetaalde zaterdagen en zondagen niet vermeld op mijn loonfiche.
Wel de uren aan 150% (overuren tijdens de week) en 200% (overuren op zondag en feestdagen).

Is maar dat me dit aan km's om aan te geven op belastingsbrief redelijk wat kan schelen.
En aan bewezen gewerkte dagen in de toekomst eventueel ook.

Kan dit nu aanzien worden als fraude van werkgever ten opzichte van mij of de staat betreffende mijn ontslag geven?

Mvg,

Nico

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2014 22:36

Maar volgens mij moet hij dan ook maar betalen VANAF het ogenblik dat u op het werk aankomt en begint te werken.

nico.base
Topic Starter

#3 , 19 apr 2014 09:24

Ja, dat klopt maar is niet echt de vraag.
En was zo onderling niet overeen gekomen.

Mvg,

Nico

Reclame

denlowie

#4 , 19 apr 2014 10:39

Kan dit nu aanzien worden als fraude van werkgever ten opzichte van mij of de staat betreffende mijn ontslag geven?

Ik zie niet wat hier op fraude slaat, de werkgever betaald je reis uren die hij zeker niet moet en dan praat je over fraude!

U werkgever zou beter correct zijn en je km vergoeding betalen, en niet je reistijd dan waren er geen discussies achteraf zoals nu!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

nico.base
Topic Starter

#5 , 20 apr 2014 08:40

Hmmm.

Waarom zegt toezicht op de sociale wetten dan dat de woon/werk km vergoeding voor elke gewerkte dag?
Lijkt me dan min of meer verplicht.
Misschien omdat ik bij pc 111 ben?

Mvg,

denlowie

#6 , 20 apr 2014 08:57

Waarom zegt toezicht op de sociale wetten dan dat de woon/werk km vergoeding voor elke gewerkte dag?
Lijkt me dan min of meer verplicht.
Misschien omdat ik bij pc 111 ben?

Mvg,

Dit is juist wat ik schreef hij zou beter je km vergoeding betalen voor elke werkdag zoals de wet het voorschrijft, en met je geen mondeling akkoord afsluiten op betalen van de reisuren.

Je kan je reisvergoeding hoe dan ook wettelijk opeisen, ga naar je vakbond voor het nodige te doen.

Maar dit nog geen reden om ontslag te geven voor fraude door de werkgever.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

nico.base
Topic Starter

#7 , 22 apr 2014 08:09

Beste Denlowie,

Denk wel dat ik dan beter af ben met die 2 uren reistijd extra.
Maar soit.
Ik ben min of meer ook een reden aan het zoeken om ontslag te nemen en of te krijgen.
De vraag is nu hoe? Geen overuren meer doen (mijn werk is nogal redelijk veel buiten de uren van mijn 5 / 8-16 contract)
Soms zelfs voor maar 2 uurtjes op zaterdag of zondag waardoor heel de dag en zelfs weekend om zeep is.
En geen stand-by voor mogelijke jobs in weekend waar ik dan wel voor thuis blijf.
Overuren zijn niet verplicht naar wat ik gelezen heb? Maar wat kan mijn baas me dan wel doen als ik hem dit zeg.
Ik ben namelijk de enige in de firma die mijn werk kan doen. En deze zijn er echt niet veel te vinden.
Buitenlandse reisuren maar tot 10 uren betaald terwijl ik overlaatst 12uur gedaan heb naar Finland.
Etc........
Ben het een beeetje moe aan het worden en zou terug opleidingen willen gaan volgen zodat ik dagen en weekends eindelijk eens terug kan plannen.

Mvg,

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”