Sociale bijdrage voor eerste jaar als zelfstandige in bijber

vladojko
Topic Starter

Sociale bijdrage voor eerste jaar als zelfstandige in bijber

#1 , 05 mar 2014 14:42

Ik ben zelfstandige in bijberoep vanaf 05/2011. In 2011 had ik maar 1305 euro winst. In 2012 had ik 8800 euro winst. Onlangs ontving ik regularisatie brief van sociaal secretariaat dat ik moet 440 € sociale bijdrage betalen voor 4 trimesters van 2012, wat normaal is, maar voor 3 trimesters van 2011 vragen ze ook om bijdragen van 440 te betalen, want ik was niet actief als zelfstandige tijdens vol 2011.

Volgens mij is dit onzin, omdat ik moet betalen voor de sociale bijdrage meer dan ik verdiende in 2011, maar sociale secretaresse beweert dat hun berekening correct is.

Heeft iemand advies hier?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2014 15:18

De sociale secretaresse heeft gelijk.

Uw sociale bijdragen voor de 3 kwartaal van 2011 en voor 2012, zullen berekend worden op uw inkomsten van 2012, uw eerste volledige jaar als zelfstandige. dit is nu één maal het reglement die men je toch heeft uitgelegd bij de ondertekening van je aansluiting.

8800 winst X 20 % = 1760 / 4 kwartalen zou 440€ kunnen zijn.

Volgend jaar zal er terug herberekend worden.

Dit is nu één maal de werkwijze van die sociale kassen, want dit is dan nog zeker niet juist daar er nog controle moet gebeuren met een paar jaar van de belastingen en dan word alles nog eens herzien, eventueel te veel kosten afgetrokken of zaken van kosten die men verwerpt.

En alle kassen werken op de zelfde manier.

Zelfstandig zijn is niet altijd zo rooskleurig als men wel denkt!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

vladojko
Topic Starter

#3 , 05 mar 2014 15:51

Hmm... Is dit bedrag van 440 EUR / trimester invoor 2011 een definitieve bedrag of niet, ik ben nu niet zeker? Ik dacht dat dit is een definitieve bedrag... Als dit opnieuw zal worden herberekend, dan ben ik goed - Ik kan nu meer betalen als het later zal worden teruggegeven. Volgens de wet ben ik moet betalen ~ 20% van het inkomen als sociale bedrag, en ze vragen 101% :-(

Reclame

denlowie

#4 , 05 mar 2014 16:10

Ja met die voorlopige bijdragen is het niet altijd goed, en als voorbeeld als je nu een paar jaar heeft van 50.000€ winst en dan op eens heb je maar 10.000€ wel dan ga je drie jaar de bijdragen moeten betalen op 50.000€, en dit systeem heeft al menig zelfstandigen in grote moeilijkheden gebracht.

Er is betering opkomst maar wanneer ?

Als je teveel betaald heeft krijg je dit wel eens terug !

denlowie

#5 , 05 mar 2014 16:20

Ik dacht dat dit is een definitieve bedrag... Als dit opnieuw zal worden herberekend, dan ben ik goed

Bij een sociale kas heb je nooit definitieve bedragen, want als je na 5 jaar controle krijgt en men verwerpt een deel van je kosten , of men zegt dat je meer winst gemaakt heeft, dan moet je ook terug sociale bijdragen bij betalen, een zelfstandige die al veel jaren zelfstandig is zal je dit wel kunnen beamen, een controle is meestal BTW + Belastingen en dan nog eens sociale bijdragen.

Als voorbeeld
Als een restaurant controle krijgt en men doet er 100.000€ ontvangsten bij over de laatste 5 jaar dan ga het restaurant 12.000 (of) 17.000€ BTW betalen + /- 33.000 belastingen en dan nog eens +/- 10.000( of de maximum bijdragen) sociale bijdragen betalen.

Wat ik hier nu schrijf als voorbeeld is alledaagse kost hoor, voor de horeca, vandaar de soms vele faillissementen bij de horeca !

berenod

#6 , 05 mar 2014 19:37

Ik denk dat ik DenLowie toch moet tegenspreken!

Als zelfstandige worden je sociale bijdragen gebaseerd op je inkomen van drie jaar geleden. Gecombineerd met de herziening van de voorschotten die je twee jaar geleden betaald hebt.

De eerste 3 jaar dat je actief bent als startende zelfstandige niet, aangezien je geen inkomsten had de jaren ervoor om bijdragen op te bepalen.
Dan kan je minimum voorschotten betalen, deze zijn 75,2 Euro/kwartaal voor het eerste jaar, 77,03 Euro/kwartaal voor het tweede jaar en 78,86 Euro/kwartaal. Zolang je onder de 12,870 Euro winst per jaar blijft toch.

Dus dit jaar, worden de kwartaalbijdragen van vladojko gebaseerd op zijn netto belastbaar inkomen van 2011, en zijn deze 0 Euro, aangezien dit inkomen onder de 1423,9 Euro ligt.
Maar daar komt dan de herziening van 2012 bij, en vermoedelijk heeft hij enkel de minimum voorschotten van 77 Euro/kwartaal (tweede actief jaar) betaald.
Zijn uiteindelijke bijdrage, per kwartaal, in 2012 had 21% van 2200 Euro moeten zijn, namelijk 462 Euro. Minus de 77 Euro voorschot die hij reeds betaalde in 2012, geeft een herziening van 385 Euro/kwartaal.

Dus nu, in 2014 betaald hij elk kwartaal 385 Euro. (0 Euro bijdrage gebaseerd op inkomen 2011 plus de herziening van 385 Euro/kwartaal voor 2012).

Indien hij in zijn 3de jaar (2013) ook alleen de minimum voorschotten heeft betaald en een degelijke winst heeft gehad, dan gaat het nog duurder worden!

Want, in 2015 zal zijn sociale bijdrage gebaseerd worden op inkomsten 2012 vermeerderd met de herziening van zijn voorschotten in 2013
Zijnde als bijdrage 22% van 8800 Euro, namelijk 1936 Euro, of 484 Euro/kwartaal.

Heeft hij bijvoorbeeld hypothetisch in 2013 10,000 Euro netto belastbaar gedraaid, dan maakt dat per kwartaal 21,5% van 2500 Euro of 537,5 Euro. Minus de 78,86 Euro voorschot die hij sowieso minimum al betaald heeft, is dit 459 Euro!

Dus in 2015 betaald hij dan elk kwartaal 953 Euro (484 Euro gebaseerd op inkomen 2012 plus de herziening van 459 Euro/kwartaal voor 2013).

Dus volgend jaar betaald hij al zeker 484 Euro/kwartaal, PLUS hetgeen hij per kwartaal te weinig betaald heeft in 2013.

Waardoor duidelijk word, dat zelfs wanneer je enkel een forfaitaire minimum bijdrage moet betalen de eerste 3 jaar als startend zelfstandige in bijberoep, het veel beter is om zelf je bijdrage uit te rekenen op de geschatte winsten die je maakt!

Net om die peperdure bijdragen te vermijden 3 jaar later!

Normaal gezien zou een zelfstandige dit moeten weten, aangezien hij kennis van bedrijfsbeheer moet bewijzen voordat hij kan registreren als ondernemer!

En indien je de meeste van die, dikwijls lang geleden, lessen vergeten bent, je beter een boekhouder onder de arm neemt!

berenod

#7 , 05 mar 2014 19:44

Ik ben alleen niet zeker wat zijn sociaal secretariaat bedoelt met 440 Euro/kwartaal voor 2011 vermeerderd met nog eens 440 Euro/kwartaal voor 2012, tenzij dat ze inkomen 2012 als referentie gebruiken omdat 2011 geen volledig jaar was?

denlowie

#8 , 05 mar 2014 19:56

Ik kan mis zijn hoor !
Hier even een tekst van één van de sociale kassen !

Berekening sociale bijdragen als starter bijberoep

Als startende zelfstandige kunt u niet terugblikken op drie jaar van zelfstandige activiteit. Daarom worden uw sociale bijdragen de eerste drie volledige kalenderjaren en de kwartalen ervoor berekend op uw inkomsten van die jaren zelf.

Een voorbeeld
U start op 10 november 2014 als zelfstandige. U zult dus pas moeten aansluiten bij uw sociaal verzekeringsfonds als zelfstandige vanaf het laatste kwartaal van 2014. Uw sociale bijdragen voor het laatste kwartaal van 2014 en voor 2015, zullen berekend worden op uw inkomsten van 2015, uw eerste volledige jaar als zelfstandige.
Xerius krijgt uw inkomsten pas na een tweetal jaar door van de fiscus. We kunnen uw sociale bijdragen dus nog niet meteen berekenen op uw werkelijke inkomsten tenzij u zelf een geraamd inkomen opgeeft dat als berekeningsbasis gebruikt kan worden. Daarom heeft de overheid een systeem van ‘voorlopige bijdragen’ bedacht. U kunt dus ofwel een forfaitaire voorlopige minimumbijdrage betalen, ofwel een voorlopige bijdrage gebaseerd op een raming van uw werkelijke inkomsten.

http://www.xerius.be/starter/hoeveel-sociale-bijdragen/

berenod

#9 , 05 mar 2014 23:11

Vreemd, ook van xerius:
Zelfstandige in bijberoep
Uw sociale bijdragen worden berekend op basis van het netto belastbare inkomen dat u drie jaar geleden
realiseerde met uw zelfstandige activiteiten. In 2014 betaalt u dus op wat u hebt verdiend in 2011. Per
inkomensschijf is door de overheid een bijdragepercentage vastgelegd. Er wordt geen rekening gehouden
met de inkomsten die u verdiende met uw hoofdactiviteit. Bijberoepers die per jaar niet meer verdienen dan
1.423,90 euro (netto belastbaar), hoeven helemaal geen sociale bijdragen te betalen.
En:
Beginnende zelfstandige
Als startende zelfstandige hebt u geen drie jaar van zelfstandige activiteit om op terug te blikken. Daarom
zullen uw sociale bijdragen de eerste drie volledige jaren telkens berekend worden op het inkomen van het
jaar zelf. De sociale verzekerings fondsen krijgen dit inkomen echter pas na twee jaar door van de fiscus.
Daarom krijgen beginnende zelf standigen de eerste drie jaar van hun activiteit de mogelijkheid om de
‘forfaitaire minimumbijdrage’ te betalen. Deze bijdrage is voorlopig en wordt na twee jaar herberekend
op uw werkelijke inkomsten. Zelfstandigen die nog geen drie jaar bezig zijn, betalen bovendien een lager
bijdragepercentage dan gevestigde zelfstandigen.
De volledige uitleg:
http://www.xerius.be/docs/fiche-bijberoep.pdf

denlowie

#10 , 06 mar 2014 11:23

@berenog
zou het niet zijn door de nieuwe wetgeving, vanaf 2015 mag een zelfstandige vragen om de referentie jaar het jaar voordien te nemen, omdat er enorm veel zelfstandigen in de problemen geraken en zelfs vrijstelling moeten aanvragen, in 2013 zijn er dit 31.298 zelfstandigen, in 2007 was dit maar 13877 zelfstandigen of nu 125% meer dan in 2007.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”