Belgische btw of niet

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

Belgische btw of niet

#1 , 20 nov 2013 14:53

Hey

als ik in België mijn vennootschap heb en verhuur magazijnruimte.

Een bedrijf in Cyprus is klant van mij en wil magazijnruimte verhuren.

Cyprus bedrijf deelt haar CY btw nr.


op magazijnruimtes is btw op hé?

Moet ik btw weerleggen?

Wat indien het bedrijf in Cyprus een vaste inrichting heeft? Hoe kan ik dat opzoeken? Moet de klant dan het Belgisch btw nr van de vaste inrichting meedelen?? of mag hij de keuze maken?

BTW weerleggen of niet? hmmm

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 20 nov 2013 15:29

Op magazijnruimtes op zich is er geen BTW. Er komt wel BTW bij indien je verhuurd aan een vennootschap.
Maar hoe dit zit met buitenlandse bedrijven weet ik niet.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 nov 2013 16:48

Als het Cyprus bedrijf in Belgie handel drijft, dan moet het hier als Belgisch bijhuis een Belgische BTW nr hebben en valt het onder de Belgische wetgeving, maar de maatschappelijke zetel blijft in Cyprus, dit is ook zo met de Engelse LTD's.

Tenslote word er altijd BTW betaald in het land waar de dienst plaats vindt als het over diensten gaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

haramo
Topic Starter
Berichten: 35

#4 , 20 nov 2013 18:09

Ik heb iets gevonden op fiscalnet, ik weet niet of ik het recht heb dit artikel hier te publiceren,
maar komt er op neer:

normaal is er een afwijking voorzien en geldt de algemen B2B regel niet. De afwijking is dat men kijkt naar de plaats waar het goed gelegen is.

Maar omdat er verschillende interpretatie is in de EU lidstaten (mogelijkheid tot dubbele heffing of helemaal geen), is er een ruling gekomen die zegt dat in afwachting van een oplossing, de algemen regel van toepassing is (B2B). dus btw verleggen (geen btw op factuur).

het artikel dateert van 23-10-2013, dus recent genoeg. ik had eerst allerlei notities van me geraadpleegd en die zeggen hetzelfde als het artikel.

Praktisch betekent dit dat op de factuur geen btw bedrag moet staan, maar moet er een melding staan van verlegging van btw? Ik dacht dat daar ook iets nieuws over was.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 nov 2013 19:14

Maar is een onroerend goed soms geen uitzondering op deze nieuwe regels ?

Ik dacht van wel maar kan ook mis zijn !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”