Onroerende voorheffing... voor wie?

J_Ver
Topic Starter

Onroerende voorheffing... voor wie?

#1 , 03 okt 2013 15:53

Onlangs plofte het aanslagbiljet van de onroerende voorheffing 2013 in de bus. Op 1 januari van 2013 (dit jaar dus), was ik 50% eigenaar van het betreffende onroerende goed.

Op 01/07 verkocht ik mijn 50% aan de mede-eigenaar.
Ik ben bereid 50% van de voorheffing te betalen, maar de voormalige mede-eigenaar is hiermee niet akkoord om volgende reden: 'ik heb in 2012 de onroerende voorheffing betaald'.

Normaal omgaan met elkaar is niet meer mogelijk.. dus hoe pak ik dit best aan?

Bedankt voor de tips..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BOFI

#2 , 03 okt 2013 19:51

Beste J_Ver normaal gezien gaat men de onroerende voorheffing verrekend hebben bij de verkoop van de woning. Controleer best je afrekening van de notaris even.

j.demoor

#3 , 05 okt 2013 08:53

Onroerende voorheffing op een onverdeelde eigendom is niet hoofdelijk. Betaal uw aandeel in de onroerende voorheffing 2013 en deel gelijktijdig aan degene die ze heft naam en adres van de overige mede-eigenaars mee.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

wanton

#4 , 07 okt 2013 11:36

De administratie berekent de onroerende voorheffing op basis van de eeigendomssituatie op 1 januari van het lopend jaar. Indien per 1/7 uw deel verkocht is , ben jij eigenlijk nog 25 % schuldig. Tenzij er bij de verkoop een verrekening gebeurd is , wat dikwijls gedaan wordt bij verkoop OG.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”