BTW controle gehad

LeenW
Berichten: 12955

Re: BTW controle gehad

#16 , 24 sep 2013 09:19

Geachte,

Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken voor jullie tijd en info.

-Ik ben van mening dat de boekhouder verantwoordelijk is omdat hij de boekhouding doet en niet ik!
Hoe kan ik weten of hij de drank 21 procent of 6 procent inbrengt bij de btw!

-Ik herhaal, Ik val wel onder de forfait regeling omdat ik '- mitraillette d.w.z. een stuk Frans brood (baguette) gevuld met verwarmd vlees en frieten en met een saus verkoop.
Zie http://fiscus.fgov.be/interfaoiffr/publ ... 7-16-N.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

-Ik zie dat ik bij forfait moet vermenigvuldegen met coëfficiënt 2,85 , maar wat als mijn prijzen zo laag zijn dat ik in werkelijkheid maar 2,2 coëfficiënt heb?
Is dit bespreekbaar of ben ik verplicht 2,85 te gebruiken?

-Mag ik nu 15 of 16 stoelen hebben in mijn zaak?
1) Dat kan uw mening zijn, maar u bent uiteindelijk wel verantwoordelijk volgens de wetgever.

2) Coefficient is verplicht te gebruiken, normaal gezien komt de forfait idd niet voordelig uit voor u, maar zolang u ervoor opteert, moet u de vaste coefficient gebruiken.

Rest is hierboven al beantwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
snack
Topic Starter
Berichten: 60

#17 , 24 sep 2013 16:27

oke, indien ik over wil gaan naar de gewone boekhouding (eenmanszaak), ben ik dan verplicht mijn dagomzet bij te houden?
Is het niet voldoende om mijn coefficient 2,2 te zetten en gewoon aan de hand van mijn facturen de omzet berekenen?
Want het is de werkelijke omzet, ik kan dit ook bewijzen aan de hand van mijn menuprijzen.

LeenW
Berichten: 12955

#18 , 24 sep 2013 16:32

oke, indien ik over wil gaan naar de gewone boekhouding (eenmanszaak), ben ik dan verplicht mijn dagomzet bij te houden?
Is het niet voldoende om mijn coefficient 2,2 te zetten en gewoon aan de hand van mijn facturen de omzet berekenen?
Want het is de werkelijke omzet, ik kan dit ook bewijzen aan de hand van mijn menuprijzen.
Uw omzet is niet relevant voor de btw-aangifte, het gaat om uw verkoop. Daarom moet u inderdaad een dagboek van ontvangsten hebben, uitgesplitst naar tarief.

Reclame

snack
Topic Starter
Berichten: 60

#19 , 24 sep 2013 16:35

Welke problemen kan ik krijgen indien ik geen dagboek heb?

LeenW
Berichten: 12955

#20 , 24 sep 2013 16:41

Een boete uiteraard. Van wat ik kan vinden, is het 2500 euro elke keer ze u hierop betrappen.

Jef 007
Berichten: 737

#21 , 24 sep 2013 16:44

als de forfaitaire coefficient te hoog, kan u vrijwillig opteren om een dagboek van ontvangsten aan te leggen
boek dient dan wel bewijskrachtig te zijn
zoals hierboven reeds enkele keren aangehaald, bent uzelf verantwoordelijk tegenover de fiscus voor eventuele stommiteiten van uw boekhouder

Franciscus
Berichten: 38739

#22 , 24 sep 2013 17:05

In de handel zijn er boeken te vinden die u als dagboek, inkoop of aankoop en verkoop kan gebruiken.
Evenzo factuurboeken.
Te vinden bij elke goede kantoorvakhandel.
Als u elke dag een eindafrekening maakt - met alle bedragen in de goede kolommen dan sta je al heel ver.

snack
Topic Starter
Berichten: 60

#23 , 24 sep 2013 17:14

Moet ik alleen mijn dag inkomsten bij houden of ook mijn aankopen?
Voor mijn aankopen heb ik toch mijn facturen?

LeenW
Berichten: 12955

#24 , 24 sep 2013 17:17

Die houdt u bij via het inkomend facturenboek.

Als ik u zo bezig hoor, zou ik u aanraden om er toch een boekhouder op na te houden als u van de forfait afstapt.

Jef 007
Berichten: 737

#25 , 24 sep 2013 17:41

beste,

u dient niet alleen uw daginkomsten bij te houden maar u dient ook deze daginkomsten te bewijzen( verantwoorden)
dit kan u doen aan de hand van : Z rapporten van uw kassasysteem of uitgaande facturen
indien u uw inkomsten niet kan verantwoorden, zal de controleur u op de forfait zetten
voor de rest geef ik LeenW groot gelijk wat betreft boekhouder

snack
Topic Starter
Berichten: 60

#26 , 24 sep 2013 18:17

hmm ik heb een afspraak gemaakt met de boekhouder voor morgen.
Tis zo ingewikkeld en moeilijk!!!
Ze vinden altijd wel iets die controleurs!

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#27 , 24 sep 2013 19:01


Ze vinden altijd wel iets die controleurs!
Ze vinden enkel wanneer er iets te vinden is, en met een goede boekhouding kan men niks vinden wat niet mag.
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jef 007
Berichten: 737

#28 , 24 sep 2013 19:49

goede===bewijskrachtige boekhouding!!

Franciscus
Berichten: 38739

#29 , 24 sep 2013 22:04

Neem eens contact op met een zelfstandigenorganisatie .... deze kunnen u zeker info geven over horeca en hun kassasystemen
of met http://www.horeca.be" onclick="window.open(this.href);return false;

snack
Topic Starter
Berichten: 60

#30 , 29 sep 2013 16:19

Dus ik mag maar 16 stoelen hebben, maar ik heb een soort van toog met 4 hoge stoelen.
Heb ik een probleem als ik de toog met stoelen gebruik als wacht ruimte?
Want het is echt irritant wanneer de klanten aan de kassa blijven staan, ik heb liever dat ze gaan wachten aan de toog.
Is het voldoende om een bordje op te hangen met 'wachtruimte'?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”