In gebreke stellen van de boekhouder

Lyenta
Topic Starter
Berichten: 1

In gebreke stellen van de boekhouder

#1 , 23 sep 2013 11:01

Hallo,

ik hoop dat ik in het juiste subforum zit...

Wij zitten met een belasting/boekhouder probleem...

Onze belastingen worden jaarlijks ingegeven door onze boekhouder. Vorig jaar kreeg ik plots een telefoon van de belastingsdienst
dat mijn belastingen niet waren ingegeven, wat ik vreemd vond, want het jaar ervoor was alles netjes via de boekhouder gegaan.
Boekhouder gecontacteerd, deze wist mij te vertellen dat ze nog nooit (?!) mijn belastingen hadden moeten indien en dus niet wisten dat ze dit nu wel moesten doen. Nu, dit probleem werd snel opgelost.

Een paar maand later kregen we, zoals elk jaar, een mooie rekening met de 'nog te betalen belastingen'. We vonden dit vreemd, want boekhouder had gezegd dat dit dit jaar, met alle kosten die we konden inbrengen absoluut het geval niet meer ging zijn. Boekhouder gebeld, die ons verzekerde dat alles in orde zou komen, we mochten de rekening negeren. Plots zat er echter een aanmaning in de bus (met de nodige interesten). Weer getelefoneerd, weer de boodschap 'negeren, we zijn er mee bezig, niet mee in zitten'. Maar toen stond er plots een deurwaarder aan de deur... Weer gebeld met de boekhouder, weer hetzelfde verhaal, nog eens naar het kantoor gegaan, alles zou in orde komen, ze zijn er aan bezig, maar het is vakantie op de belastingsdienst, dus die weten niets van elkaar. Uiteindelijk zelf naar de belastingsdienst gebeld: zij vielen compleet uit de lucht: zij waren blijkbaar nooit gecontacteerd geweest, het te betalen bedrag was door onze boekhouder nooit aangevochten geweest en er werden nooit documenten ingediend. Ze gingen er dus nog steeds van uit dat wij dit bedrag nog moesten betalen en intussen zijn er behoorlijk wat interesten bijgekomen... Het mooie van dit alles is dat de datum om kosten van vorig jaar in te brengen uiteraard schromelijk is overschreden en aangezien het te betalen bedrag nooit werd aangevochten, moeten wij nu toch het volledige bedrag ophoesten.

Bij de belastingen schrokken ze van de onkunde van onze boekhouder en vinden het veel erg. Nu, veel zijn wij daar niet mee, want het bedrag dient wel dringend betaald te worden. Boekhouder ontkent dat hem schuld treft.

Ik heb uiteraard geen zin om dit bedrag te betalen, zeker niet omdat de belastingsdienst zelf zegt dat we met de in te geven kosten waarschijnlijk op nul gingen uitkomen... Nu is mijn vraag: hoe pakken we dit het beste aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12961

#2 , 23 sep 2013 11:18

U bent verantwoordelijk voor het betalen van de belasting, dus moet u ook betalen als die van de belastingen het zeggen. Dat het de fout van uw boekhouder is, is iets tussen u en uw boekhouder. Ik raad u dan ook aan onmiddellijk te betalen (gezien er al een deurwaarder is geweest). U kunt het dan achteraf proberen in der minne of voor de rechtbank te regelen met uw boekhouder.

En zoek uiteraard een nieuwe boekhouder asap.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2013 11:28

Kijk eens bij welke beroep organisatie hij aangesloten is BIBF of de IAB, ieder boekhouder heeft ook een verzekering burgerlijke beroepsaansprakelijkheid.

De beroeps organisaties hebben een comité waar je klachten kan indienen !

Zoals Leen al schreef betaal je belastingen want op het einde van de rit is de zelfstandige nog steeds verantwoordelijk voor zijn boekhouding, het is ook daarom dat ieder zelfstandige bedrijfsbeheer moet bewijzen om zijn boekhouder te kunnen controleren , dit is de bedoeling van het bedrijfsbeheer
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Jef 007
Berichten: 737

#4 , 23 sep 2013 12:11

een boekhouder heeft een volmacht en treedt zo in naam van zijn klant

BOFI
Berichten: 14

#5 , 03 okt 2013 19:59

Beste Lyenta,

Hoeveel tijd is er verlopen? Je kan nog steeds proberen om een ontheffing van ambtswege aan te vragen maar in principe zal men dit niet toestaan aangezien dit enkel telt voor materiële vergissingen.
Je kan in ieder geval best een klacht indienen bij de verzekeringsmaatschappij van je boekhouder (BIBF) of accountant (IAB). Indien je naar de beroepsinstituten belt zullen zij je wellicht de gegevens van de verzekering van je boekhouder-accountant bezorgen.

Jammer genoeg moet ik er wel bijzeggen dat het vaak weinig tot niks uithaalt via de verzekeringen. Ik heb al meermaals zo'n "verprutste" dossiers overgenomen en samen met de klant een klacht ingediend en vaak gaan ze dan schermen met het feit dat er geen officiële opdrachtenbrief of dergelijke was.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”