BTW controle gehad

snack
Topic Starter
Berichten: 60

BTW controle gehad

#1 , 22 sep 2013 16:04

Geachte,

Ik heb deze een btw controle gehad voor mijn snackbar!!!
Conclusie:

-Blijkbaar moest ik 21 procent btw betalen op al mijn frisdranken terwijl ik enkel 6 procent betaalde!
-De boekhouder heeft nooit aangegeven hoeveel klanten hun bestelling meenemen of hier eten!
-Ik heb meer dan 16 stoelen ter beschikking voor mijn klanten dus word ik als een restaurant gezien en niet een snackbar!!!

De controleur gaat terug tot 2010!


Wat moet ik hiermee?? Wat moet ik nu verwachten!!!
Wie is hiervoor verantwoordelijk? Ik of mijn boekhouder?
Mijn boekhouder heeft mij nooit geïnformeerd over deze punten!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2013 16:16

U bent altijd verantwoordelijk!
Als eigenaar van een snackbar word je geacht te weten dat alle frisdranken 21% is, en ook de boekhouder kan onmogelijk zelf weten hoeveel er ter plaatse eten het is de uitbater die de boekhouder informeert en de boekhouder voert het uit !

In België als men zelfstandig word moet je in orde zijn met de kennis van bedrijfsbeheer en daar zal je zeker gehoord hebben van de BTW heffingen en ook van het ter plaatse gebruiken 15 zitplaatsen + 1 is BTW bonnetje + dat deze die daar eten de btw voor het voedsel ook 12% is in plaats van 6% voor het mee nemen.

Dit zal je een aardig centje kosten, nog een geluk dat het maar voor drie jaar is, normaal gaan 5 jaar terug bij controles.

En ik zeg het nog eens het is niet de boekhouder die in fout is hoor, maar u want je heeft bedrijfsbeheer geleerd !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jef 007
Berichten: 737

#3 , 22 sep 2013 16:51

meeneem eten =6%
ter plaatse eten = 12%
ik veronderstel dat u alles aan 6% aangegeven heeft, weet uw boekhouder dan niet dat u stoelen staan heeft? is hij nog nooit bij u ter plaatse geweest?

Reclame

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 sep 2013 17:31

meeneem eten =6%
ter plaatse eten = 12%
ik veronderstel dat u alles aan 6% aangegeven heeft, weet uw boekhouder dan niet dat u stoelen staan heeft? is hij nog nooit bij u ter plaatse geweest?
Jef dit is niet den enige hoor dit heb ik zeer veel mee gemaakt met klanten van mij, ja en frituren als men een eenmanszaak is dan vallen zij altijd onder de forfait de snackbar valt er juist uit !

Ik ken er nog die meer dan 15 zitplaatsen hebben en ze niet aangeven, als er controle is doen ze er wat weg.

Maar frisdranken aan 6% rekenen is wel een degelijk een grote fout!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jef 007
Berichten: 737

#5 , 22 sep 2013 18:37

klopt, in overleg met controleur zal er wat meer BTW afgedragen moeten worden

snack
Topic Starter
Berichten: 60

#6 , 22 sep 2013 18:42

ik val wel onder de forfait regeling.

Wat gaat de btw controleur nu precies doen?

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 sep 2013 19:13

ik val wel onder de forfait regeling.

Wat gaat de btw controleur nu precies doen?
Val je onder de frituur forfait, want zuiver snackbar daar is geen forfait voor !

Wat de controleur nu precies gaat doen, wel ik zou je aanraden om zelf aanwezig te zijn als dit kan !

Hij gaat van je ontvangsten een percentage nemen in verhouding van je zit plaatsen dit kan 10% maar dit kan ook in het allerslechtste geval 50% zijn, normaal bij een frituur is dit 10 a 15% en daarop zal je een verhoging krijgen van dus 6% BTW te betalen, hij zal al je inkoop facturen van dranken vermenigvuldigen met hun coëfficiënt en voor de jaren 2010-2011-2012 is dit 2,40, dus al de inkoop van dranken van deze drie jaar vermenigvuldigen met 2,40 daar 21% op berekenen en het bedrag dat jij al betaald heeft daar vanaf trekken ! dit is wel 15%!

Als je goed mee werkt zal hij misschien geen boete geven, en deze kunnen anders hoog oplopen, maar voor den eerste keer zal hij zeker wat door de vingers zien wat de boete betreft.

Als je forfait heeft waarom doe je niet zelf je boekhouding, met exel is een forfait zeer gemakkelijk te berekenen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#8 , 22 sep 2013 20:20

't ja Boekhouders weten soms zelf niet wat ze moeten aanraden. En soms zijn ze er eens naast.
Maar wat in nu een goede boekhouder?
Wat ik wel weet dat er duidelijk moet kunnen bewijzen wat je verkoopt en WAAR binnen, of meeneem. Dus het begint aan de kassaverwerking.
Dagelijks aangeven wat je verkoopt aan eten voor 6 en 12% Maar ik dacht dat drank altijd aan 21% was.

Jef 007
Berichten: 737

#9 , 22 sep 2013 20:42

snackbar is geen forfait
frituur kan forfait zijn

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 sep 2013 22:20

Dus het begint aan de kassaverwerking.

Wie een forfait heeft hoeft geen kassa te hebben ook niet in de toekomst met de nieuwe wetgeving!

Nu als het snackbar is zoals je beweerd zal het wel een volledige boekhouding zijn dat je moet voeren, en zal je het moeten kunnen bewijzen aan je kassa of andere bewijzen van verkoop, heb je dit niet zal men het wel zelf inschatten wat 6% en wat 12% is. aan de dranken hebben ze de aankoop dus dit kunnen ze perfect berekenen.
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jef 007
Berichten: 737

#11 , 23 sep 2013 09:32

als u schrijft over : snackbar, dan zal u waarschijnlijk ook belegde broodjes verkopen
wel nu, voor broodjes bestaat geen forfait
u zal dus uw verkopen moeten registreren aan de hand van bvb een kassa
sommige kassa's kunnen een verschil maken ( in verkoop) en ook op de samenvatting ( Z rapport) tussen 6 en 12%

LeenW
Berichten: 12955

#12 , 23 sep 2013 09:45

Frisdrank is 6% voor meeneem, 21 voor verbruik ter plaatse. Alcohol is steeds 21%. Eten is 6% voor afhalen en 12% ter plaatse. Net als Jef betwijfel ik het dat u onder een forfait kan vallen.

Waarschijnlijk gaat u nu een correctieopgave krijgen om het btw verschil recht te zetten, met een boete van 10% hierop.

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 sep 2013 10:52

a) De leveringen van de voedingswaren bedoeld onder de nrs 3 tot 5 hiervoor zijn
onderworpen aan het BTW-tarief van 6 pct wanneer ze door de klanten worden verbruikt buiten de
inrichting (meeneem-verkopen).
b) Het BTW-tarief van 12 pct. is van toepassing wanneer die voedingswaren door de
klanten binnen de inrichting worden verbruikt (verbruik ter plaatse).

c) - Bieren met een effectief alcoholvolumegehalte van meer dan 0,5 % vol. en andere
dranken met een effectief alcoholvolumegehalte van meer dan 1,2 % vol. zijn steeds onderworpen
aan het BTW-tarief van 21 pct. ongeacht of ze al dan niet ter plaatse worden verbruikt.

- De overige dranken zijn onderworpen aan het BTW-tarief van 6 pct. behoudens
indien ze binnen de inrichting worden verbruikt (in welk geval ze onderworpen zijn aan het BTWtarief
van 21 pct.).
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

snack
Topic Starter
Berichten: 60

#14 , 23 sep 2013 19:48

Geachte,

Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken voor jullie tijd en info.

-Ik ben van mening dat de boekhouder verantwoordelijk is omdat hij de boekhouding doet en niet ik!
Hoe kan ik weten of hij de drank 21 procent of 6 procent inbrengt bij de btw!

-Ik herhaal, Ik val wel onder de forfait regeling omdat ik '- mitraillette d.w.z. een stuk Frans brood (baguette) gevuld met verwarmd vlees en frieten en met een saus verkoop.
Zie http://fiscus.fgov.be/interfaoiffr/publ ... 7-16-N.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

-Ik zie dat ik bij forfait moet vermenigvuldegen met coëfficiënt 2,85 , maar wat als mijn prijzen zo laag zijn dat ik in werkelijkheid maar 2,2 coëfficiënt heb?
Is dit bespreekbaar of ben ik verplicht 2,85 te gebruiken?

-Mag ik nu 15 of 16 stoelen hebben in mijn zaak?

denlowie
Berichten: 15936
Juridisch actief: Nee

#15 , 23 sep 2013 21:28

3° de inrichting (zowel binnen als buiten) die de exploitant ter beschikking van zijn cliënteel stelt is op een zodanige wijze uitgerust of ontworpen dat ze aan maximum zestien personen

Dus je valt onder de forfait van de frituur !

Een forfait is een gunst regime en je moet 2,85 gebruiken, anders kies je voor een volledige boekhouding en dan worden de werkelijke verkopen toegepast.

Is de forfait beter dan een volledige boekhouding?

Dit hang van zaak tot zaak af, een vennootschap is sowieso altijd een volledige boekhouding, de forfait is zeer gemakkelijk, weinig controle, enkel de facturen is het geen wat telt!
In de frituur wereld zijn bijna al de frituur uitbaters die geen vennootschap hebben onderworpen aan de forfait.

Ik geef je een goede raad als je naar een boekhouder gaat, maak zelf eerst via het berekeningsblad en exel je ontvangsten op en controleer je boekhouder!

Hoelang ben je bezig ?
Ik heb klanten 23 jaar frituur en nog nooit enige controle gehad, ze hebben allemaal de forfaits!

De forfait voor 2013 =
sausen 2,85
snacks 2,90
dranken 2,40 + BTW
ongeschilde aardappels 2,95
geschilde aardappels 3,65
voorgebakken 5,90
 
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”