vernietiging aanslagen personenbelasting

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

vernietiging aanslagen personenbelasting

#1 , 17 mei 2013 15:38

eind februari werden wij door het hof van beroep in antwerpen in ons gelijkgesteld en moet de belgische staat per direct aanslagbiljetten van 2 jaar vernietigen. Als ik nu via mijn id inlog zie ik dat dat nog altijd niet gebeurd is, weet er iemand of dit automatisch gaat , of we weeral zelf erachter moeten zitten. Het vonnis is uitgesproken einde maart, dus ondertussen al bijna 2 maanden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jefke007
Berichten: 1817

#2 , 17 mei 2013 15:55

Als je een advocaat hebt, zou die normaal navragen of de fiscus berust in het arrest ?
Er zijn wettelijke termijnen voorzien, en reken toch op een minimaal 3 maanden in het BESTE geval.

2 mogelijkheden : indien het Hof een aanslag vernietigt nadat er een directoriale beslissing is geweest van de administratie van de fiscus, gaat de fiscus over tot het vestigen van een subsidiaire aanslag - nadat zij die aan het Hof voorleggen.Dus eerst vernietigt het Hof de aanslag en NADIEN vestigt de fiscus de subsidiaire aanslag. Voor het vestigen van de subsidiaire aanslag krijgen ze max 6 maanden.

indien een geen directioriale beslissing is geweest, moeten ze normaal heel dat boeltje terugbetalen

Voor de moratoriumintresten kan je normaal nog eens extra een half jaartje wachten ( zijn 2 verschillende diensten )

Bij taks-on web kan je bij 'geschillen' 14 soorten info bekomen over je 'gerechtsdossier' ( stand van zaken, berusting of niet )

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#3 , 13 jun 2013 20:10

tot op heden zijn de aanslagen nog altijd niet vernietigd, en heb ik nog altijd geen cent teruggezien van de andere jaren die ze ingehouden hebben. wat kan ik hieraan doen?? als ik de belastingen contacteer, dan weten ze nooit van niets en word ik van het kastje naar de muur gestuurd.

Reclame

neira
Berichten: 89

#4 , 13 jun 2013 20:34

Fiscale bemiddelingsdienst contacteren

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#5 , 13 jun 2013 20:46

edankt voor het antwoord, maar die heb ik ook al gecontacteerd, en allemaal zouden ze het in orde brengen , maar tot op heden zijn nog al mijn eigendommen gehypoteceerd en heb ik nog geen cent gezien.
zou ik de beslagrechter kunnen contacteren?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 jun 2013 21:36

In principe heeft het Hof, als u dat gevraagd hebt, de Belgische Staat veroordeeld tot terugbetaling van al hetgeen op basis van de vernietigde aanslag ten onrechte werd geïnd.

U kan deze veroordeling door een gerechtsdeurwaarder laten uitvoeren.

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#7 , 13 jun 2013 21:49

en voor wie zijn deze kosten dan?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 jun 2013 22:02

U moet de kosten voorschieten. De kosten van tenuitvoerlegging zijn uiteindelijk ten laste van de partij lastens wie wordt uitgevoerd. De kosten moet dus aan u terugbetaald worden.

mava105
Berichten: 22354
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 jun 2013 11:21

Denk wel dat dat even kan duren.
Heb vorige week een schrijven van onze vrienden van, de fiscus gehad, waarin ze verwijzen naar een herziening van mijn belastingaangifte van inkomsten jaar 2009, en waar ze door het Grondwettelijk hof werden veroordeeld wegens discriminatie in de berekening.
Pas nu (juni 2013) ontving ik een schrijven dat ze een bedrag zullen terugbetalen.

jefke007
Berichten: 1817

#10 , 14 jun 2013 13:06

In principe heeft het Hof, als u dat gevraagd hebt, de Belgische Staat veroordeeld tot terugbetaling van al hetgeen op basis van de vernietigde aanslag ten onrechte werd geïnd.

U kan deze veroordeling door een gerechtsdeurwaarder laten uitvoeren.

Dat klopt uiteraard volledig, maar mijn fiscaal advocaat heeft mij eens verteld dat een fiscale wet van openbare orde is en dat daarom oa de belgische staat nooit kan gedwongen worden tot uitvoering in tegenstelling tot een gewone loonslaaf waar men wel via een deurwaarder de uitvoering van een gerechtelijke beslissing kan uitvoeren

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#11 , 14 jun 2013 13:09

dat vind ik dus echt niet kunnen hé, toen we twee jaar geleden verloren hadden in eerste aanleg kwamen ze al beslag leggen voor de wettelijke termijn van in beroep gaan verstreken was.
Ik vraag mij dus ook af hoe ik al mijn geld ga terugzien, wij hebben voor de crèche moeten bijbetalen, sociale kas enz... moet ik daar nu zelf achteraan gaan?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 jun 2013 15:23

De fiscale wet is van openbare orde.

Dat betekent dat akkoorden die afgesloten worden en in strijd zijn met de fiscale wet nietig zijn. En dat de rechter de fiscale wet moet toepassen, zelfs al zouden partijen het anders zien.

Maar dat betekent niet dat je een vonnis niet kan uitvoeren tegen de staat ....

Het betekent wel dat na een vernietiging van de aanslag de Staat niet zomaar verplicht is de betaalde bedrijfsvoorheffing terug te storten. De belastingadministratie is immers verplicht om, indien dit wettelijk mogelijk is, na vernietiging een nieuwe aanslag te vestigen waarmee die bedrijfsvoorheffing dan kan verrekend worden. Vermoedelijk heeft uw advocaat dit bedoeld.

Maar de vernietiging van de aanslag heeft wel tot gevolg dat er geen geldige titel meer is om betaling te vorderen van wat krachtens die aanslag verschuldigd is en dat wat op grond van die aanslag geïnd werd, moet worden terugbetaald.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 jun 2013 15:25

Teveel betaald voor de crèche, voor de sociale kas ....
Als je daarvan iets terugbetaald wil zien zal je dat zelf moeten vragen aan de crèche, aan de sociale kas....

desertrose
Topic Starter
Berichten: 120

#14 , 14 jun 2013 16:08

Teveel betaald voor de crèche, voor de sociale kas ....
Als je daarvan iets terugbetaald wil zien zal je dat zelf moeten vragen aan de crèche, aan de sociale kas....

Ja dat dacht ik dus wel, maar zolang die aanslagen niet vernietigd zijn kan ik ook niks doen en 't gaat toch wel vlug over een paar duizend euro bij de sociale kas.
Ik ben bang dat ik er ook nog jaren op kan wachten, want eerst zullen ze gaan afkomen met hun subsidiaire aanslagen, en eer dat dat weer uit de voeten is.

jefke007
Berichten: 1817

#15 , 14 jun 2013 16:46

De fiscale wet is van openbare orde.

Dat betekent dat akkoorden die afgesloten worden en in strijd zijn met de fiscale wet nietig zijn. En dat de rechter de fiscale wet moet toepassen, zelfs al zouden partijen het anders zien.

Maar dat betekent niet dat je een vonnis niet kan uitvoeren tegen de staat ....

Het betekent wel dat na een vernietiging van de aanslag de Staat niet zomaar verplicht is de betaalde bedrijfsvoorheffing terug te storten. De belastingadministratie is immers verplicht om, indien dit wettelijk mogelijk is, na vernietiging een nieuwe aanslag te vestigen waarmee die bedrijfsvoorheffing dan kan verrekend worden. Vermoedelijk heeft uw advocaat dit bedoeld.

Maar de vernietiging van de aanslag heeft wel tot gevolg dat er geen geldige titel meer is om betaling te vorderen van wat krachtens die aanslag verschuldigd is en dat wat op grond van die aanslag geïnd werd, moet worden terugbetaald.

Ik heb toevallig de mail nog kunnen terugvinden :
( een gedeelte uit die mail )

" Ik mocht deze week het bericht ontvangen dat de Administratie berust in de betwisting.
Alhoewel in fiscale zaken een berusting geen definitief effect heeft gelet op het openbaar orde-karakter meen ik toch dat niet moet overgegaan tot betekening van het vonnis gelet op de duidelijke nietigheid van de bestreden aanslag en de uitvoeringsbeslissing volgend op de berusting "
Ik stel voor dat wij nog eens samenzitten teneinde de eventuele volgende stap in de procedure - zijnde de terugvordering van de bedrijfsvoorheffing te bespreken".

-----------------------------------------

Die laatste zin is m.i. wel voorbarig .


Het betrof hier een vernietiging zonder dat er een directoriale beslissing was, met bijgevolg een enorm gunstig gevolg normaal.
De fiscus heeft alles braaf uitgevoerd en terugbetaald alleen had ik de indruk dat mijn advocaat niet overtuigd was dat zij dat spontaan zouden terugbetalen (anders moet je toch niets terugvorderen ).
Iets anders dat er eigenlijk niets mee te maken heeft dat ik mij kan herinneren is dat men op de "goederen" van de belgische staat nooit ( of heel moeilijk ) BESLAG kan laten leggen om een vonnis uit te voeren.
Laatst gewijzigd door jefke007 op 14 jun 2013 16:50, 4 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”