Teruggaaf BTW

Heike
Topic Starter
Berichten: 1

Teruggaaf BTW

#1 , 03 mei 2013 23:19

Dit is de situatie:

Nieuwe auto aangekocht in maart 2013, voldoet niet aan verwachtingen. De garage wil de auto 'terugnemen' en ik koop een andere (waarvoor ik natuurlijk een bedrag moet opleggen). De auto is GEEN 6 maanden, heeft wel meer dan 6000 km op de teller.

Zou ik de BTW van mijn 'miskoop' kunnen recupereren via de garage? (zij crediteren het bedrag dan) Kunnen ze dat weigeren? Er werd namelijk met geen woord gerept over deze mogelijkheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5461

#2 , 05 mei 2013 11:22

De auto voldoet niet meer aan de voorwaarden om 2ehands onder het BTW-stelsel te verkopen.

Mocht ie er wel aan voldaan hebben dan zakt de overnamewaarde tot de waarde zonder BTW : Ipv een overnamewaarde van bv 12.100 € zou je 10.000 € krijgen verhoogt met 2.100 € BTW. De koper van de jonge 2ehandswagen zou dan (als er géén winstmarge genomen zou worden) 10.000 € + BTW betalen ipv 12.100 €.

Verkoop onder BTW-stelsel is alleen interessant bij verkoop aan zelfstandigen omdie die de BTW deels kunnen recupereren (en bij verkoop achteraf moeten verkopen met doorstorting van geheven BTW op de verkoopsprijs.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”