belasting op bouwgrond verkopen

brecht R
Topic Starter

belasting op bouwgrond verkopen

#1 , 23 apr 2013 12:26

goeiemiddag

kan iemand mij helpen met het volgende.

nu 2 jaar geleden heb ik een perceel gekocht (woning + grond). deze grond is bouwgrond en ik denk eraan om deze te verkopen als appart perceel, maw een herverkaveling...

hou zou dan de eventuele meerwaarde-belasting berekend worden op verkoop van het stuk bouwgrond?

mijn denkpiste is nu: (corrigeer waar nodig)

er zal een waardebepaling/verdeelsleutel gevonden moeten worden (wie doet dit???, landmeter, notaris, fiscus???) van mijn aankoopbedrag en de bouwgrond + huis. STEL: dat het huis 7/10 van de aankoopsom is en de grond 3/10 word bepaald, op een aankoopsom van 200.000€ (dit maakt 140.000€ voor de woning en 60.000€ voor de grond)

is het dan met die 60.000€ dat ik verder moet rekenen wil ik het groot orde bedrag kennen van de belasting of is een andere redenering van kracht?

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 apr 2013 08:12

“Art.90(aj. 2013) Diverse inkomsten zijn:...8° meerwaarden op in België gelegen ongebouwde onroerende goederen of...die naar aanleiding van een overdracht onder bezwarende titel zijn verwezenlijkt, ingeval: a) die goederen onder bezwarende titel zijn verkregen en zijn vervreemd binnen acht jaar na de datum van de authentieke akte waarbij de verkrijging is vastgesteld of......”(10 april 1992 Wetboek inkomstenbelastingen).

‘2 jaar geleden heb ik een perceel gekocht (woning + grond). deze grond is bouwgrond en ik denk eraan om deze te verkopen als appart perceel’

U zal de aankoopwaarde van de grond zelf dienen af te leiden uit de aankoopakte van (woning + grond).De fiscus kan die afleiding betwisten. Verkoopprijs grond - aankoopwaarde ervan is door u te vermelden in uw belastingaangifte als ‘meerwaarde‘. De meerwaarde van de verkochte grond leidt allicht tot een minwaarde van het behouden huis.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”