Roerende voorheffing voor minderjarige?

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Roerende voorheffing voor minderjarige?

#1 , 25 jan 2013 10:34

Mijn zoontje heeft een eigen spaarrekening ("gift account" van Rabobank, rente 2,15%). De vrijstelling voor roerende voorheffing geldt tot een bedrag van 1.880 €. Nu staat er al een paar duizend euro op deze rekening, en mijn ouders zouden ons een gift willen geven (onder het motto: als we het jullie nu geven, moeten jullie er later geen successierechten op betalen). Aangezien wij dit geld niet echt nodig hebben, zouden we het rechtstreeks naar ons zoontje willen doorsluizen (dus op zijn gift account zetten). Hierdoor komen we op het einde van het jaar mogelijk wel aan een intrestbedrag van hoger dan 1.880 €. Maar ons zoontje is minderjarig en niet belastingsplichtig. Hoe zit dat met die roerende voorheffing op de intresten op zijn spaarboekje?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 25 jan 2013 11:04

Product waar U het over heeft staat niet op naam van uw zoontje, maar op naam van de onderschrijver van het product (uw zoontje is begunstigde op datum X). Ik neem aan dat U dit product hebt onderschreven voor uw zoontje, dus zijn de intresten bij te tellen bij al uw andere intresten.
Overigens geldt dit ook voor de andere spaarrekeningen die wel op naam van uw kinderen staan.

ps. Bij het product waar U het over heeft, zijn er door uw zoontje overigens ook successierechten verschuldigd mocht U (en/of uw partner) komen te overlijden voor datum X+3jaar.
Laatst gewijzigd door Lightning op 25 jan 2013 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

k.b.

#3 , 25 jan 2013 11:07

Het gaat dus om een aanzienlijk bedrag ...

Houdt u er alvast rekening mee dat U normalerwijze zelf dit geld niet meer kan benutten ; zelfs niet indien U het door de grootst mogelijke tegenslag nodig zou kunnen hebben. ( BVB invalide worden en daarvoor uw woning dienen aan te passen).

Verder kan ook uw kind op het moment dat hij meerderjarig is zonder uw goedkeuring deze middelen besteden ...
de verkeersovertredingen die voortvloeien uit dit koopgedrag zijn wel te zijnen laste... maar soms ben je als ouder al gelukkig als de kinderen ongedeerd zijn ...

Het kan aldus nuttig zijn te overwegen of dit vandaag wel de beste "parkeerplaats" is voor dit geld ...

k.b.

Reclame

Lightning

#4 , 25 jan 2013 11:12

@k.b.: Het product waar Gebruiker21 het over heeft kent nu net niet die nadelen die U beschrijft, zij het dat er een andere adder onder het gras is (die mijn ps.).

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 25 jan 2013 11:18

Onze zoon kan aan het geld sowieso niet aan tot hij 21 is. Tot vier weken voor deze datum, heb ik nog steeds de mogelijkheid die uitbetalingsdatum op te schuiven. Dit is ook de reden dat we voor dit product gekozen hebben. Dus op dat vlak zitten we redelijk "safe". We hebben het geld ook niet nodig in noodgevallen. Daarvoor hebben we een eigen spaarpotje + de nodige verzekeringen.

Opmerking van Lightning over de successierechten is wel interessant. Hier had ik idd geen rekening mee gehouden. Ik plan wel wat langer te leven dan dat, maar je kan nooit weten ;). Toch iets om in het achterhoofd te houden.

Maar als deze intresten samengeteld worden met de intresten van onze eigen spaarrekeningen, komen we zeker aan de limiet. Misschien inderdaad toch eens nadenken over een alternatief dan. Suggesties, iemand? Een bouwgrond kopen voor onze zoon (is wel nog héél erg vroeg, maar ja. En als er een tweede komt zijn we bijna verplicht daar ook een grond voor te kopen, dan)?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

k.b.

#6 , 25 jan 2013 11:21

@k.b.: Het product waar Gebruiker21 het over heeft kent nu net niet die nadelen die U beschrijft, zij het dat er een andere adder onder het gras is (die mijn ps.).
THX,

k.b.

basejumper

#7 , 27 jan 2013 19:42

Beste,

Op zich is er geen probleem. op he bedrag boven de fiscale grens wordt roerende voorheffing ingehouden. je kan dan echter een aangifte personenbelasting voor je zoontje doen en via die weg de betaalde voorheffing recupereren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Topic Starter

#8 , 28 jan 2013 10:20

Probleem is dat die "gift account" in principe op mijn naam staat. De uiteindelijke "begunstigde" is wel mijn zoontje, maar de rekening staat tot op de dag van uitbetaling wel op mijn naam. Dus in dat geval vermoed ik dat bovenstaande niet echt mogelijk is.

Lightning

#9 , 28 jan 2013 10:50

Oplossing van basejumper is volgens mij niet van toepassing voor minderjarige kinderen omdat burgerrechtelijk de vruchten van de goederen van de kinderen verondersteld worden voor de ouders te zijn. Zo ook dus de intresten op spaargeld.
Maar in het geval van een "gift account" bij bank X is het al helemaal niet aan de orde omdat de rekening zelfs niet op naam van het kind staat, maar op naam van de ouder(s) (in geval van TS).

basejumper

#10 , 29 jan 2013 23:06

Beste,

Bij spaarrekeningen/kasbons minderjarigen perfect te recupereren via belastingaangifte minderjarige. Al talloze malen gedaan voor klanten. Indien rekening op naam ouders staan inderdaad niet mogelijk.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”