Belang plaats van domicilie en personenbelasting

Jules
Topic Starter

Belang plaats van domicilie en personenbelasting

#1 , 16 okt 2007 15:21

Mijn dochter heeft een appartement aangekocht . Het is haar enige eigendom en zij wenst de belastingsvoordelen te genieten voorzien bij het aangaan van een hypothecaire lening en een schuldsaldoverzekering ad hoc. Nu stellen we ons de vraag of zij ook verplicht is haar domicilie te hebben op het adres van haar aangekocht appartement of dat dit voor de fiscus geen belang heeft voor het toekennen van onderhavige belastingsvoordelen. Bijkomende vraag: vanaf wanneer is men onroerende voorheffing verschuldigd: vanaf de datum van aankoop of vanaf de datum van ingebruikneming of domiciliëring?
Kijk met belangstelling antwoord tegemoet. Met dank bij voorbaat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 16 okt 2007 15:32

Eigenlijk moet uw dochter domiciliëren op dat appartement van de moment dat ze daar woont. Uw domicilie is altijd uw hoofdverblijfplaats.

Anderzijds hoor ik wel eens zoemen dat je na aankoop of bouw van een huis beter wacht van domiciliëren tot het nieuwe jaar is begonnen ... anders betaal je kadastraal inkomen e.d. op een heel oud jaar, terwijl je daar misschien maar even woonde. Kan iemand me verbeteren als dit niet (meer) correct is?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

wanton

#3 , 16 okt 2007 19:23

Om ten volle te kunnen genieten van de 'woonbonus' in de personenbelasting moet er sprake zijn van een hypothecaire lening voor de 'enige en eigen ' woning , gelegen in België.
Enige woning : geen andere woning in bezit per 31/12. Mag wel : onverdeeldheid na erfenis.
Eigen woning : die de belastingplichtige zelf betrekt. Door eventuele verbouwingswerken , waardoor geen bewoning mogelijk is , kan hiervan afgeweken worden.
Indien aan deze voorwaarden niet wordt voldaan valt men terug op de belastingvermindering 'langetermijnsparen' wat heel wat minder voordelig is.
Wat betreft onroerende voorheffing : de Belastingdienst stuurt het aanslagbiljet O.V. voor een woning naar de eigenaar per 1/1 van het lopende jaar. Die zal moeten betalen aan de Belastingen. Indien de woning in de loop van het jaar wordt verkocht , zal -meestal- de notaris de O.V. voor de resterende maanden doorrekenen aan de nieuwe eigenaars , die aldus de O.V. dragen vanaf hun aankoop.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”