Ik heb een invaliditeitsuitkering, en zou willen als zelfstandige in bijberoep werken om terug een eigen inkomen te kunnen opbouwen. Ik heb met de ziekenkas gebeld en krijg de nodige papieren toegestuurd. Wat ik echter nog wou weten, hoe zit dat met onkosten? Ik volg opleidingen, kan ik dit inbrengen op mijn belastingsaangifte? Ik wil een cursus in buitenland volgen, omdat die heel specifiek is. IN hoeverre kan ik mijn onkosten hier inbrengen? (vliegtuigticket, logement, cursusgeld). Als ik investeer in materiaal, kan ik dit ook allemaal inbrengen? Ik ben bereid een maximum te investeren, maar wil me uiteraard niet financieel verbranden. Het doel is uiteindelijk financieel zelfstandig te worden. Ik zou het kunstenaarstatuut hebben.
Alles komt neer op het kunnen koppelen van onkosten met een zelfstandige activiteit.
Cursussen volgen vooraleer je zelfstandig bent dat zorgt voor niet-aftrekbaarheid van deze kosten. Pas als je effectief zelfstandige bent dan zou de mogelijkheid bestaan om deze als onkosten, zoals inschrijvingsgeld en logement in rekening te brengen (mits gekoppeld aan je beroep!). In principe geldt dat je enkel dergelijke opleidingen kan als onkosten inbrengen als je het beroep reeds uitoefent. Cursussen om een ander beroep te kunnen starten (of je activiteit te starten of uit te breiden) zouden in principe niet als onkosten kunnen ingebracht worden.
Voor de rest, zoals de ganse lijn hier over onkosten, alle kosten die je maakt om je activiteit uit te oefenen die zijn aftrekbaar en ook alleen maar deze.
Wat je in feite het beste doet dat is een financiëel plan opstellen voor je geplande activiteit. Bepaal hierbij al je onkosten, naast de verwachte opbrengst, en dan ben je er.
Beschik je over een attest van bedrijfsbeheer?
http://www.jobat.be/nl/tag/zelfstandige ... tAoda2kAWw" onclick="window.open(this.href);return false;
In feite geeft je vraag zelf aan dat je totaal verkeerd bezig bent.
Indien je noties had over dat bedrijfsbeheer dan had je zelfs je vraag niet dienen te stellen.
Volg vooreerst een degelijke cursus bedrijfsbeheer zodat je begrip krijgt over de samenstelling van je kosten én je zicht krijgt over de mogelijkheden van verdienste.
Het kader van zelfstandige zijn in dit land wordt met elke wetgeving moelijker gemaakt door het streven van het overheidssysteem naar het kunnen aanrekenen van boetes allerhande.
Wat je vermoedelijk zelfs niet beseft (evenmin als 99,9999% van alle bestaande zelfstandigen) dat is het feit dat sinds october vorig jaar je in een kader werkt waar het als 'normaal' beschouwd wordt dat je een boete voor fraude (en hedendaags wordt gewoon alles als fraude beschouwd, je dient maar het nieuws te volgen op je televisie!) kan oplopen tot 500.000 euro (vijfhonderduizend euro)! Dat houdt in dat je een reëel risico loopt (alleen al omdat je bijvoorbeeld je onkosten onrealistisch bepaalt en veel te hoge bedragen aftrekt).
En als het parket een eventuele fraude afhandelt dan betaal je daarbovenop nog eens 600 'opdeciemen'. In mensentaal betekent dit dat die maximumboete van 500.000 euro vermenigvuldigd wordt met 6 (dus 3.000.000 euro wordt).
Denk maar ons grondig na of je bereid bent van voor peanuts te werken als je weet dat de boetes meer bedragen dan wat je ooit als zelfstandige kan verdienen (en dat is allicht de bedoeling van deze ganse wetgeving 'una via')! Een zelfstandige in dit land riskeert gewoon alles kwijt te raken enkel en alleen als die blijft handelen zoals het in dit land de gewoonte is.
En denk absoluut niet dat jij geen risico kan lopen, dat het zo'n vaart niet zal lopen!
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)