zelfstandige bijberoep - onkosten aftrekken

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 243

zelfstandige bijberoep - onkosten aftrekken

#1 , 14 jan 2013 16:55

Ik heb een invaliditeitsuitkering, en zou willen als zelfstandige in bijberoep werken om terug een eigen inkomen te kunnen opbouwen. Ik heb met de ziekenkas gebeld en krijg de nodige papieren toegestuurd. Wat ik echter nog wou weten, hoe zit dat met onkosten? Ik volg opleidingen, kan ik dit inbrengen op mijn belastingsaangifte? Ik wil een cursus in buitenland volgen, omdat die heel specifiek is. IN hoeverre kan ik mijn onkosten hier inbrengen? (vliegtuigticket, logement, cursusgeld). Als ik investeer in materiaal, kan ik dit ook allemaal inbrengen? Ik ben bereid een maximum te investeren, maar wil me uiteraard niet financieel verbranden. Het doel is uiteindelijk financieel zelfstandig te worden. Ik zou het kunstenaarstatuut hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007
Berichten: 737

#2 , 14 jan 2013 16:59

neemt u dan geen boekhouder?

Franciscus
Berichten: 39737
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 jan 2013 18:36

Hou er wel rekening mee dat de staat uw 'hobby' niet betaald ook een bijberoep moet winstgevend zijn.

Reclame

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 243

#4 , 14 jan 2013 23:56

Natuurlijk zal ik een boekhouder nemen. En ik ben ook niet van plan enkel aangifte van een hobby te doen (ik heb al veel geld geïnvesteerd in cursussen en materiaal tot nu toe, om een goede basis te hebben). Maar ik ben realistisch en weet dat zeker in deze conjunctuur het niet gemakkelijk zal zijn een fatsoenlijk inkomen op te bouwen. Maar alles is beter dan niets doen, nietwaar?! Dus voor ik geld uitgeef aan een boekhouder (want het groeit echt niet op mijn rug) kan iemand meer info geven over welke onkosten ik kan inbrengen?

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#5 , 15 jan 2013 10:37

Ik heb een invaliditeitsuitkering, en zou willen als zelfstandige in bijberoep werken om terug een eigen inkomen te kunnen opbouwen. Ik heb met de ziekenkas gebeld en krijg de nodige papieren toegestuurd. Wat ik echter nog wou weten, hoe zit dat met onkosten? Ik volg opleidingen, kan ik dit inbrengen op mijn belastingsaangifte? Ik wil een cursus in buitenland volgen, omdat die heel specifiek is. IN hoeverre kan ik mijn onkosten hier inbrengen? (vliegtuigticket, logement, cursusgeld). Als ik investeer in materiaal, kan ik dit ook allemaal inbrengen? Ik ben bereid een maximum te investeren, maar wil me uiteraard niet financieel verbranden. Het doel is uiteindelijk financieel zelfstandig te worden. Ik zou het kunstenaarstatuut hebben.
Alles komt neer op het kunnen koppelen van onkosten met een zelfstandige activiteit.

Cursussen volgen vooraleer je zelfstandig bent dat zorgt voor niet-aftrekbaarheid van deze kosten. Pas als je effectief zelfstandige bent dan zou de mogelijkheid bestaan om deze als onkosten, zoals inschrijvingsgeld en logement in rekening te brengen (mits gekoppeld aan je beroep!). In principe geldt dat je enkel dergelijke opleidingen kan als onkosten inbrengen als je het beroep reeds uitoefent. Cursussen om een ander beroep te kunnen starten (of je activiteit te starten of uit te breiden) zouden in principe niet als onkosten kunnen ingebracht worden.

Voor de rest, zoals de ganse lijn hier over onkosten, alle kosten die je maakt om je activiteit uit te oefenen die zijn aftrekbaar en ook alleen maar deze.

Wat je in feite het beste doet dat is een financiëel plan opstellen voor je geplande activiteit. Bepaal hierbij al je onkosten, naast de verwachte opbrengst, en dan ben je er.

Beschik je over een attest van bedrijfsbeheer?

http://www.jobat.be/nl/tag/zelfstandige ... tAoda2kAWw" onclick="window.open(this.href);return false;

In feite geeft je vraag zelf aan dat je totaal verkeerd bezig bent.

Indien je noties had over dat bedrijfsbeheer dan had je zelfs je vraag niet dienen te stellen.

Volg vooreerst een degelijke cursus bedrijfsbeheer zodat je begrip krijgt over de samenstelling van je kosten én je zicht krijgt over de mogelijkheden van verdienste.

Het kader van zelfstandige zijn in dit land wordt met elke wetgeving moelijker gemaakt door het streven van het overheidssysteem naar het kunnen aanrekenen van boetes allerhande.

Wat je vermoedelijk zelfs niet beseft (evenmin als 99,9999% van alle bestaande zelfstandigen) dat is het feit dat sinds october vorig jaar je in een kader werkt waar het als 'normaal' beschouwd wordt dat je een boete voor fraude (en hedendaags wordt gewoon alles als fraude beschouwd, je dient maar het nieuws te volgen op je televisie!) kan oplopen tot 500.000 euro (vijfhonderduizend euro)! Dat houdt in dat je een reëel risico loopt (alleen al omdat je bijvoorbeeld je onkosten onrealistisch bepaalt en veel te hoge bedragen aftrekt).

En als het parket een eventuele fraude afhandelt dan betaal je daarbovenop nog eens 600 'opdeciemen'. In mensentaal betekent dit dat die maximumboete van 500.000 euro vermenigvuldigd wordt met 6 (dus 3.000.000 euro wordt).

Denk maar ons grondig na of je bereid bent van voor peanuts te werken als je weet dat de boetes meer bedragen dan wat je ooit als zelfstandige kan verdienen (en dat is allicht de bedoeling van deze ganse wetgeving 'una via')! Een zelfstandige in dit land riskeert gewoon alles kwijt te raken enkel en alleen als die blijft handelen zoals het in dit land de gewoonte is.

En denk absoluut niet dat jij geen risico kan lopen, dat het zo'n vaart niet zal lopen!
Laatst gewijzigd door gebruiker op 15 jan 2013 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

dako
Berichten: 354

#6 , 15 jan 2013 10:50

De gemaakte beroepskosten kunnen allemaal ingebracht worden, zolang je, zoals gezegd maar kan aantonen dat ze beroepsmatig zijn. Dus ook je opleiding in het buitenland/verplaatsing/... Wel zijn niet al je beroepskosten 100% fiscaal aftrekbaar.

Investeren in materiaal kan ook, en dit zal afgeschreven worden over de gebruiktsduur. Verder kunnen andere kosten ook worden opgenomen, voor zover ze met je bijberoep betrekking hebben. VB 10% gsm factuur, beperkt deel van je wagen, wat bureaumateriaal,boekhouder,...

Natuurlijk moeten deze kosten allemaal geval per geval bekeken worden. Doe je het bijberoep van bij jou thuis zal je van je wagen slecht een klein deel in kosten kunnen opnemen. Moet je er telken 200km voor rijden zal dit een stuk meer zijn.

Zoals gezegd ook belangrijk dat het geen "hobby" is. Je hebt 10 honden, in bijberoep vb "gedragstraining" voor honden willen doen, daar dure opleidingen voor volgen, maar nooit 1€ omzet realiseren zal waarschijnlijk niet lukken.

Ga vooraf toch maar eens met je concreet plan langs bij een boekhouder. Deze kan samen met jou & jou plannen een pak beter inschatten wat de kosten/opbrengsten zijn per jaar. Mogelijk kom je dan al tot de conclusie dat het financieel niet rendabel is, en je er beter niet aan start. Het eerste verkennende gesprek is meestal gratis (niet altijd, dus vraag dit wel na bij het maken van een afspraak)

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2013 13:11

Lees eens goed wat de forumers hier juist hebben geschreven, en lees eens over de 309%-regel over de verworpen kosten, dit is 300% + 3% crisisbelasting = 309%!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#8 , 15 jan 2013 21:37

Lees eens goed wat de forumers hier juist hebben geschreven, en lees eens over de 309%-regel over de verworpen kosten, dit is 300% + 3% crisisbelasting = 309%!!
Daar zegt "onze" staatssecretaris van fraudebestrijding zélf over dat dit nooit de Europese test zal passeren. Niettemin bestaat die regel nog altijd maanden na zijn uitspraak! Of nogmaals hoe dit beleid denkt en denkt te kunnen werken.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”