Aangeven buitenlandse bankrekening

Martin22
Topic Starter

Aangeven buitenlandse bankrekening

#1 , 02 jan 2013 18:16

Beste allemaal,
ik ben een Belg die 14 jaar in het buitenland gewoond heeft. Nu wil ik met mijn vrouw naar mijn geboorteland terugkeren en stel ik me de volgende vraag. Ik heb een Nederlandse bankrekening waarop ik dit jaar een achterstallige betaling verwacht voor werk dat ik heb geleverd in het buitenland afgelopen jaar. (wegens het faillissement van een bedrijf is dit niet uitbetaald) Ik vrees dat wanneer ik straks (februari2013) terugkeer naar België en deze Ned rekening opgeef, ik onterecht belasting moet gaan betalen in België op een inkomen dat nooit in België verdiend is. Een bijkomende vraag: 'Is het verplicht wanneer je een huis huurt in België ook meteen een domicilie in Be te hebben?'. Ik zou het erg waarderen als iemand raad wist.
Hartelijke groet
Martin :wink:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 jan 2013 18:20

U moet in België belasting betalen op de renteopbrengst van die rekening.
Dat staat volledig los van de oorprong van de gelden die op die rekening staan.
Er wordt ook niet doorgegeven hoeveel er op die rekening staat, enkel het bedrag van de renteopbrengst.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2013 18:34

Huren en de verplichtingen hangt van uw contract af. Indien de verhuurder voorziet dat u daar uw hoofdverblijfplaats vestigt dan wel.
Indien dat een tweede verblijft is hoeft het niet maar dan zal er vermoedelijk een ander bedrag afgesproken worden EN betaalt u vermoedelijk ook belasting op tweede verblijf.

Reclame

Martin22
Topic Starter

#4 , 02 jan 2013 23:15

Beste Roharro en Franciscus, hartelijk dank voor jullie snelle reactie! Als ik het goed begrijp moet er in Be dus geen belasting betaald worden op inkomsten vanuit een loon op een buitenlandse rekening maar wel de rente van een spaarrekening bijvoorbeeld die natuurlijk hoger is naarmate er meer opkomt. Maar is het dan niet mogelijk een actuele 'verborgen' job te hebben, m.a.w. inkomsten te hebben, vanuit het buitenland op een buitenlandse rekening naast een reguliere (halftijdse) job in België voorbeeld? Daar lijken me dan toch weer regels voor om dat tegen te gaan en het onderscheid tussen inkomsten van een huidige job of van een eerdere job wordt wellicht niet gemaakt?

krisss

#5 , 04 jan 2013 12:02

Uw (beroeps)inkomsten uit Nederland moet u in Nederland aangeven en zullen aldaar belast worden. Allicht wordt er ook reeds een loonheffing vooraf ingehouden. Als u Belgisch rijksinwoner bent dan moet u in uw Belgische aangifte uw Belgische (beroeps)inkomsten aangeven, alsook uw Nederlandse (beroeps)inkomsten (enkel het netto ontvangen bedrag), ongeacht of ze op een Belgische of Nederlandse rekening worden gestort. De Nederlandse inkomsten worden meegeteld om te bepalen in welke belastingschijf je terechtkomt, maar worden bij de berekening van de belasting vervolgens vrijgesteld zodat je geen dubbele belasting betaalt.
Er worden momenteel veel inlichtingen uitgewisseld tussen de Belgische en Nederlandse fiscus, dus ik zou een beetje voorzichtig zijn. Zo verborgen zal je job niet zijn...

Jef 007

#6 , 04 jan 2013 16:23

hoe zit het met de ""grensarbeiders "" dan? die betalen toch belastingen in Belgie en werken in Nederland, juist?

krisss

#7 , 07 jan 2013 15:20

De grensarbeidersregeling tussen BE en NL is sinds 2003 afgeschaft. Toen gold dat de grenasarbeiders steeds in de woonplaats werden belast. Nu geldt de algemene regel dat elke Belg die in Nederland werkt in Nederland belast wordt.

Jef 007

#8 , 07 jan 2013 15:21

thanks, ik liep een beetje achter

Martin22
Topic Starter

#9 , 07 jan 2013 19:35

Dankjewel Krisss, ik had het ondertussen ook al gezien dat ik moet belasting betalen in Ned. als ik er werk. Dan valt die vraag weg natuurlijk.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”