terugvordering kosten creche

dendimi
Topic Starter
Berichten: 25

terugvordering kosten creche

#1 , 07 dec 2012 13:03

Beste,

Ik ben aan het scheiden van mijn vrouw (uit elkaar sinds april 2012) en er is reeds in kortgeding een uitspraak gedaan voor de zorgen van ons dochterje van 1,5jaar oud.
Hierin is bepaald dat ik 1/3de van de kosten van de creche moet betalen.
Ik heb nu enkele facturen ontvangen, maar vroeg me af hoeveel ik exact moet betalen?
want als ik het goed heb kan mijn ex (die ons dochter ten laste heeft gekregen in kortgeding) deze kost ook inbrengen in haar belastingaangifte en tot 100% terugvorderen.

Mijn vraag is nu, hoeveel dien ik werkelijk te betalen?
vb (uit de lucht gegrepen): totale kost = €300
mijn aandeel = €100
haar aandeel = €200
terugbetaling belastingen (80%) = 80% van €300? = €240

maw ik betaal mijn deel maar zij profiteert daarvan en krijgt zelfs meer terug?
of zie ik dit verkeerd?

Mijn advokaat kon er helaas geen antwoord op geven...

Ik weet niet goed of ik het hier moet plaatsen of onder echtscheiding, dus sorry als het verkeerd staat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jef 007
Berichten: 737

#2 , 07 dec 2012 14:32

M.I. het fiscale luik kan u best vragen aan uw belastingscontroleur

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 09 dec 2012 08:36

“Artikel 104(aj. 2013) Binnen de grenzen en onder de voorwaarden bepaald in de artikelen 107 tot 116, worden van het totale netto-inkomen de volgende bestedingen afgetrokken, in zover zij in het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald:...7° uitgaven voor de oppas van één of meer kinderen: - ofwel ten laste van de belastingplichtige; - ofwel voor wie aan de belastingplichtige bij toepassing van artikel 132bis de helft van de toeslagen op de belastingvrije som bedoeld in artikel 132, eerste lid, 1° tot 5°, wordt toegekend.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘Hierin is bepaald dat ik 1/3de van de kosten van de creche moet betalen’

Onderzoek vooraf de exacte tekst van het vonnis.

Het voordeel van uw echtgenote uit voornoemd art.104 kan bepaald worden door gebruik te maken van http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do" onclick="window.open(this.href);return false; waarbij haar belastingen berekend worden met aftrek van oppasuitgaven en een tweede zonder aftrek oppasuitgaven.

“Art.793.De rechter die een onduidelijke of dubbelzinnige beslissing heeft gewezen, kan die uitleggen, zonder evenwel de daarin bevestigde rechten uit te breiden, te beperken of te wijzigen.Art.796.De vorderingen tot uitlegging of verbetering worden,ingeval de partijen het eens zijn, ingeleid volgens de regels van de vrijwillige verschijning, of anders in de gewone vorm van de dagvaardingen.”(Gerechtelijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”