Foutief ingevulde belastingsaangifte, bezwaar geweigerd

Boenke
Topic Starter
Berichten: 1

Foutief ingevulde belastingsaangifte, bezwaar geweigerd

#1 , 21 nov 2012 11:40

Dag iedereen, ik ben nieuw hier maar zit met een vraag waar denk ik hier wel iemand mij kan mee helpen.

Mijn belastingen worden ingevuld door een verzekeringsagent die dit onder mijn volmacht doet. Ik laat dit zo doen omdat bepaalde factoren het mij bemoeilijkte om de aangifte zelf te doen. Dit jaar wou ik zelf eens uitrekenen via Tax-on-web wat mij te wachten stond alvoorens met al mijn documenten naar de verzekeringsman te gaan. Ik was verwonderd dat er zo'n groot verschil was tegen andere jaren. Ik heb dus de vorige aangiften er eens bijgenomen en beginnen nakijken. Daar kwam ik uit dat die verzekeringsman serieuse fouten heeft gemaakt en dat ik zo'n 10 à 12000 euro teveel belastingen zou betaald hebben. Ik dus naar daar met dit verhaal en hij zei "geen probleem, we kunnen bezwaar aantekenen tot 5 jaar terug". Na heel wat brieven over en weer zijn we nu 6 maanden verder en krijg ik plots van de belastingen een aangetekend schrijven waar in staat dat de bezwaringstermijn voor de aanslagjaren 2009, 2010 en 2011 al verlopen zijn en dat ze geen rekening kunnen houden met mijn bezwaar. De verzekeringman trekt zich ook terug en zegt dat ze hebben gedaan wat ze moesten doen en dat het hier stopt.

Ik neem het hier dus uiteraard niet mee, 12000 euro tegoed hebben door een fout van een ander is er wat over om zomaar er mij bij neer te leggen. Als het omgekeerd was en ik zou 12000 euro te weinig betaald hebben dan zal het allemaal wel gaan waarschijnlijk.

Wie kan mij advies geven wat te doen? Advocaat nemen? Procederen tegen de belastingsdienst, of tegen die man dat mijn belastingen invulde?...

Een schets van wat gebeurde is:
2007 werkte ik in de privé waar het bedrijf failliet ging en ik dus een ontslagpremie ontving waar ik serieus op belast werd
2008 begon ik te werken in een openbare dienst en begon ik als zelfstandige in bijberoep.

Door de volledige omschakeling beroepsmatig dacht is dat het wel normaal was dat ik zo'n hoge belastingen moest betalen altijd en ben er dus niet verder op in gegaan, ook door dat jaar met die ontslagpremie viel dit eigenlijk niet op omdat het te betalen bedrag wel zeer hoog was maar eigenlijk niet veel verschilde. Weet ik veel wat je aan belastingen moet afdragen als je van de privé komt en je begint bij een openbare dienst en in bijberoep. Blijkbaar verkeerde inschatting en detaalde ik dus weldegelijk teveel. De reden van het foutief bedrag is dat de verzekeringsman telkens een verkeerd bedrag als beroepsonkosten heeft ingegeven voor mijn bijberoep waardoor dus mijn inkomen veel hoger was dan het werkelijk was.

Alvast bedankt voor zij die hier even de tijd voor willen nemen.

Tom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2012 12:16

De normale bezwaartermijn is zes maanden.

Als die bezwaartermijn verstreken is bestaat de mogelijkheid een ambtshalve ontheffing te vragen. Dit kan enkel voor dubbele belasting (hier dus niet van toepassing) of materiële vergissingen.

Een materiële vergissing wordt door de rechtspraak gedefinieerd als "een feitelijke vergissing als gevolg van een misvatting omtrent materiële gegevens bij ontstentenis waarvan de belasting wettelijke grondslag mist". Het gaat om een schrijf- of rekenfout of een andere grove feitelijke vergissing, een onachtzaamheid, verstrooidheid of onoplettendheid onafhankelijk van enige juridische beoordeling, hetzij van de belastbaarheid, hetzij van de vaststelling van de belastbare grondslag.

Indien het evenwel gaat om een beoordelingsfout of een vergissing in rechte en de vergissing bijgevolg van intellectuele aard is, kan geen ambtshalve ontheffing worden verleend (LAUWERS, Th., "Toepassing van ambtshalve ontheffing: is er sprake van een materiële vergissing of eerder van een vergissing van intellectuele aard?", T.F.R., 2001, 546).

Het niet volledig aangeven van beroepskosten is m.i. geen materiële vergissing. Ik geef u weinig kans in een procedure tegen de fiscus.

Of de persoon die voor u de aangifte invulde een fout beging kan ik op basis van de gegevens die u verstrekt niet uitmaken. Dat is in de eerste instantie afhankelijk van de gegevens die u hem bezorgde.

dako
Berichten: 335

#3 , 21 nov 2012 16:54

Wat Scorpioen zegt klopt, maar afhankelijk van wat het "verkeerd bedrag aan beroepskosten" inhoud zou dit volgens mij wel kunnen vallen onder materiele vergissing.

Heb je te weinig kosten ingegeven (facturen niet meegegeven,...), maak je volgens mij idd weinig kans.
Zit er echter vb een duidelijke fout in de excel berekening die je als bijlage hebt meegestuurd (vb bedragen afgetrokken ipv opgeteld,...) geef ik je wel een behoorlijke kans. Puur afhankelijk van wat er dus "fout" gebeurd is.

Verder hebben wij hier (net zoals een groot deel van de boekhouders) een "hekel" aan banken/verzekeringskantoren/... die pb aangiftes doen als "extra service voor hun klanten". Er zijn er inderdaad een groot aantal die alles volledig correct doen, en zolang het "gewone" loon/pensioenfiches zijn met lening en pensioensparen zal het meestal geen probleem zijn.

Maar zorg zeker als je in bijberoep zelfstandige bent, dat je een boekhouder hebt die dit voor jou doet... Door de enkele 100-den € die je uit wou sparen zit je nu hiermee...

Enkele vb van wat we de laatste tijd zijn tegengekomen bij pb's ingevuld(of voorbereid) door banken/verzekeringen/...
-pensioensparen: bank had dit ingevuld bij de inkomsten van pensioenen ipv bij aftrekbare uitgaven
-bijberoeper huis gedeeltelijk afgeschreven: later meerwaarde bij verkoop huis (bijberoeper viel uit de lucht toen we dit vertelde)
-oude leningen (voor 2005) die plots zonder wijzigingen onder de nieuwe regeling zouden vallen(woonbonus)
-...

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”