belastingaftrek zonnepanelen

Diverguy
Topic Starter

belastingaftrek zonnepanelen

#1 , 14 okt 2012 15:57

Wij zijn een gezin van 4 personen met een eigen huis en nog enkele jaren een woningkrediet.
Ik (man) ben enigste kostwinner fulltime, de vrouw is huisvrouw ten laste van mij en 2 schoolgaande kinderen van 1993 en 1995 (ook ten laste).

via deze link ben ik aan het onderstaande weer herinnerd.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... n=regio-dg

We hebben in november 2008 zonnepanelen laten plaatsen en de verkoper vertelde me dat we 2 jaar een belastingaftrek kregen van 3440€/jaar.

In 2008 hebben we het ene deel van de factuur betaald voor het bedrag van 17809.10€ en hiervoor bij aanslagjaar 2009 een aftrek gekregen bij de vrouw (code2363) 341.66€ en voor mij (code1363) 1720€.
Dus samen 2061.66€ (i.p.v.3440€)

In 2009 hebben we de restfactuur betaald van 8940€ .
Voor aanslagjaar 2010 hebben we voor de vrouw (code2363) 469.11€ en voor mij (code1363) 2503.20€ vermindering gekregen; samen dus 2972.31€ korting voor een kleiner bedrag !

Is dit normaal ?, als je minder betaald je meer vermindering krijgt ?
En waarom wordt er dan geen 3440€/jaar vanaf getrokken zoals de installateur ons beloofd had ?

Ik ben na de afrekening van aanslagjaar 2009 naar het ontvangstkantoor gereden en de vraag gesteld waarom er maar 2061.66€ vermindert werd i.p.v. 3440€ ; hierop kreeg ik het antwoord van dat ik te weinig verdiende !
Dus wordt ik in mijn ogen 2x gestraft omdat ik weinig verdien ook nog minder kan terug krijgen, klopt dit ?
Als ik toch meer zou kunnen terug krijgen, kan ik dit dan alsnog krijgen ?

Nu hoorde ik gisteren van een vriend die in 2010 zonnepanelen heeft geplaatst, dat hij dit drie jaar achter elkaar ±3700€ vermindering krijgt (hij werkt fulltime en zijn vrouw parttime) met gewoon het factuur telkens terug in te geven.
Kan ik mijn factuur van de zonnepanelen nu ook nog bij aangeven volgend jaar ?

Ik geef mijn papieren altijd aan iemand die dit voor mij online invult omdat ik hier niets van ken.
Van de 2 aangiftes heb ik 5033.97€ korting gehad i.p.v. 6880€; een verschil van 1846.03€ dat ik indien mogelijk toch ook nog graag zou hebben gerecupereerd.

Kan mij hiermee iemand helpen of raad geven bij wie ik wat moet navragen/doen ?
Alvast bedankt voor de info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Redrum

#2 , 15 okt 2012 09:54

1) Het probleem is in se niet dat je te weinig verdient, maar dat je vrouw te weinig belastingen betaalt. Het betreft hier een belastingaftrek. Als je geen of weinig belastingen betaalt, kan je er ook niks van of weinig van aftrekken. Aangezien jouw vrouw niet werkt zit daar het probleem. Bemerk dat jij 1720 aftrek gekregen hebt - de helft van 3440, maar dat dat voor uw echtgenote niet het geval is. U bent in deze dan wel een beetje misleid door de verkoper.

2) Voor aanslagjaar 2010 begrijp ik het ook niet goed. Heeft men daar in het ontvangstkantoor iets over gezegd? Daar zit uiteraard je overdracht van 2009 maar dan lijkt het mij nog niet correct.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 okt 2012 19:26

En moet de verkoper WETEN dat uw echtgenote niet of bijna niet werkt?

Reclame

j.demoor

#4 , 16 okt 2012 08:12

“Artikel 145/24(aanslagjaar 2009) § 1. Er wordt een belastingvermindering verleend voor de volgende uitgaven die tijdens het belastbare tijdperk werkelijk zijn betaald voor een rationeler energiegebruik in een woning waarvan de belastingplichtige eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder, vruchtgebruiker of huurder is :...3° uitgaven voor de plaatsing van zonnecelpanelen voor het omzetten van zonne-energie in elektrische energie...De belastingvermindering is gelijk aan 40 pct. van de werkelijk gedane uitgaven bedoeld in het eerste lid. Het totaal van de verschillende belastingverminderingen mag per belastbaar tijdperk en per woning niet meer bedragen dan 2.650 EUR (basisbedrag 2.000 EUR). Dit bedrag wordt echter verhoogd met 790 EUR (basisbedrag 600 EUR) voorzover deze verhoging uitsluitend betrekking heeft op de uitgaven als bedoeld in het eerste lid, 2° of 3°. Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd, wordt de belastingvermindering voor de uitgaven met betrekking tot een in het eerste lid bedoelde woning evenredig omgedeeld in functie van :- het aandeel van elk der echtgenoten in het kadastraal inkomen van die woning, voor de echtgenoten die eigenaar, bezitter, erfpachter, opstalhouder of vruchtgebruiker zijn...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

‘Wij zijn een gezin van 4 personen met een EIGEN huis...In 2008 hebben we het ene deel van de factuur betaald voor het bedrag van 17809.10€’.Ik ga ervan uit dat u getrouwd bent en elk een gelijk aandeel hebt in het kadastraal inkomen van de woning.

€ 17809,10 x 40% = € 7123,64 . Het TOTAAL van de verschillende belastingverminderingen mag per belastbaar tijdperk en per woning niet meer bedragen dan 2.650 EUR + 790 EUR = € 3440 of € 3440 / 2 = € 1720 per echtgenoot,doch kan de belasting van elk van hen niet overtreffen.

“Artikel 145/24(aanslagjaar 2010) De belastingvermindering is gelijk aan 40 pct. van de werkelijk gedane uitgaven bedoeld in het eerste lid. Het totaal van de verschillende belastingverminderingen mag per belastbaar tijdperk en per woning niet meer bedragen dan 2.770 EUR (basisbedrag 2.000 EUR). Dit bedrag wordt echter verhoogd met 830 EUR (basisbedrag 600 EUR) voorzover deze verhoging uitsluitend betrekking heeft op de uitgaven als bedoeld in het eerste lid, 2° of 3°. Wanneer het totaal van de verschillende belastingverminderingen het in het vierde lid beoogde grensbedrag overschrijdt, kan het overschot worden overgedragen op de drie belastbare tijdperken volgend op dat waarin de uitgaven werkelijk werden gedaan, zonder per belastbaar tijdperk, de uitgaven van het belastbaar tijdperk inbegrepen, het voormelde grensbedrag te overschrijden. Deze overdracht is enkel van toepassing wanneer de in het eerste lid bedoelde uitgaven betrekking hebben op werken die worden verricht aan een woning waarvan de ingebruikneming ten minste vijf jaar voorafgaat aan de aanvang van die werken. Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd, wordt de belastingvermindering voor de uitgaven met betrekking tot een in het eerste lid bedoelde woning evenredig omgedeeld in functie van het belastbaar inkomen van elk der echtgenoten ten opzichte van de som van de belastbare inkomsten van de beide echtgenoten.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

De bedragen zijn geïndexeerd , overschot werd overdraagbaar en de verdeling over de echtgenoten gebeurt enkel in functie van hun belastbaar inkomen.

Indien overdracht naar aanslagjaar 2011 en volgende niet meer mogelijk of toereikend zou zijn dan kan u toepassing maken van : ”Art.376.§ 1. De directeur der belastingen of de door hem gedelegeerde ambtenaar verleent ambtshalve ontheffing van de overbelastingen die voortvloeien uit materiële vergissingen, uit dubbele belasting, alsmede van die welke zouden blijken uit afdoende bevonden nieuwe bescheiden of feiten waarvan het laattijdig overleggen of inroepen door de belastingschuldige wordt verantwoord door gewettigde redenen en op voorwaarde dat: 1° die overbelastingen door de administratie werden vastgesteld of door de belastingschuldige of door zijn echtgenoot op wiens goederen de aanslag wordt ingevorderd, aan de administratie werden bekendgemaakt binnen vijf jaar vanaf 1 januari van het jaar waarin de belasting is gevestigd...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Redrum

#5 , 16 okt 2012 09:11

En moet de verkoper WETEN dat uw echtgenote niet of bijna niet werkt?
nee, maar hij zou wel de volledige info mogen geven ipv enkel de meest rooskleurige. We weten natuurlijk niet wat hij precies gezegd heeft.

Redrum

#6 , 16 okt 2012 09:24

ja, j.demoor, maar hoe komt hij voor aanslagjaar 2010 aan 2503 euro? Kan toch maximaal 1800 zijn?

Diverguy
Topic Starter

#7 , 17 okt 2012 20:38

@ Redrum: punt2 van je eerste posting: Ik begrijp het zelf ook niet (daarom dat ik het hier plaatste)
@ Franciscus: Ja, want ik heb het gevraagd dat we het volledige bedrag (3440€/jaar) konden aftrekken omdat ik mijn vrouw ook tenlaste heb omdat ze huisvrouw is.
Hij zei toen : Ja, je trekt dan 3440€ extra terug ...zelfs als je al 1000€ terug trekt, krijg je 4440€ terug.
@ j.demoor: Ik begrijp het nog niet helemaal ... in het kort; als ik nu bij de volgende aangifte het factuur terug bijvoeg, kan er dan misschien nog iets extra worden terug gekregen ?

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”