Wie kan me helpen ? Sociale bijdragen vergeten in te brengen

Miss
Topic Starter

Wie kan me helpen ? Sociale bijdragen vergeten in te brengen

#1 , 06 aug 2007 11:02

In het verleden was ik 3 jaar student met het statuut van zelfstandige.
Door verkeerde informatie werden mijn sociale bijdragen die ik betaalde in 2003, 2004, 2005 niet aangegeven aan de belastingen. Dit gaat over veel geld.
Wat de bijdragen van 2005 betreft, dit hebben ze nog kunnen in orde brengen bij de belastingen.
Wat de bijdragen van 2003 en 2004 betreft, ze zeggen dat dit niet meer kan.
Heeft er nog ooit iemand een gelijkaardig iets meegemaakt of bestaat er een manier om dit alsnog (gedeeltelijk) te recupereren ???
Laatst gewijzigd door Miss op 06 aug 2007 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Miss
Topic Starter

#2 , 06 aug 2007 21:52

Even ter verduidelijking bij het vorige bericht:

In de periode 2002-2005 was ik studente met een tegemoetkoming, betaald vanuit het RIZIV (dit was in het kader van een omscholingsproject van kinesitherapeute naar verpleegkundige). Doordat ik deze vergoeding uitbetaald kreeg, moest ik het zelfstandigen-statuut behouden tot aan mijn afstuderen. Dit maakt dat er ook sociale bijdragen betaald moesten worden, wat ik ook deed.
Door verkeerde informatie die mij gegeven werd, gaf ik deze betaalde sociale bijdragen enkel aan voor het deel van 2002 waarin ik nog niet studeerde maar nog werkte als kinesitherapeute.
Het resterende deel van 2002 gaf ik niet aan, evenals de bijdragen van 2003, 2004 en 2005 !

Bij het ontvangen van mijn aanslagbiljet voor aanslag 2006 (inkomsten 2005) heb ik de betaalde bijdragen in 2005 nog kunnen inbrengen.

Als antwoord voor de voorgaande jaren, kreeg ik hetvolgende:

"Voor de vorige jaren kan geen rechtzetting meer gebeuren ingevolge verjaring (bezwaartermijn is nl. 3 maand per 9.8.06: 6 maand). Ook kan geen toepassing gemaakt worden van art.376 ?1 WTB gezien het niet om een "materi?le misslag" gaat maar om ??n "beoordelingsfout" die normalerwijze binnen de gewone bezwaartermijn diende gereclameerd te worden. "

Kan ik hier nog iets tegen inbrengen ???

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2007 13:33

Ik vermoed dat u reeds bezwaar indiende bij de gewestelijke directeur. Zoniet moet u dit alsnog doen als u overweegt een verzoekschrift in te dienen bij de rechtbank.

Na het negatieve antwoord dat u ontving/zal ontvangen van de gewestelijke directeur kan u binnen de drie maanden verzoekschrift indienen bij de fiscale rechtbank.

Ik acht de kans op succes echter zeer klein. Het antwoord dat u ontving van de belastingadministratie is in overeenstemming met de heersende rechtsspraak.

Zie onder meer Cass., 23 januari 2004

Overwegende dat de materi?le vergissing, in de zin van artikel 376, ,? 1, van het Wetboek van de inkomstenbelastingen (1992), een feitelijke vergissing is als gevolg van een misvatting omtrent het bestaan van materi?le gegevens bij ontstentenis waarvan de belasting wettelijke grondslag mist ;
Overwegende dat het arrest de redenen van de beslissing van de directeur overneemt en oordeelt "dat er geen sprake kan zijn van materi?le vergissing, daar de kwestieuze nalatigheden niet kunnen worden toegeschreven aan een loutere misvatting die geen verband houdt met enige juridische beoordeling van de belastbaarheid van de belastingschuldige of met de vaststelling van de belastbare grondslagen" ;
Overwegende dat het arrest, met die redenen, waartegen het middel niet opkomt, zijn beslissing dat niet voldaan is aan de wettelijke voorwaarde van materi?le vergissing, naar recht verantwoordt ;

scorpioen

Reclame

j.demoor

#4 , 07 aug 2007 13:36

?Art.376.? 1. De directeur der belastingen...verleent ambtshalve ontheffing van de overbelastingen die voortvloeien uit materi?le vergissingen...alsmede van die welke zouden blijken uit afdoende bevonden nieuwe bescheiden of feiten waarvan het laattijdig overleggen of inroepen door de belastingschuldige wordt verantwoord door gewettigde redenen en op voorwaarde dat : 1? die overbelastingen door...de belastingschuldige...aan de administratie werden bekendgemaakt binnen drie jaar vanaf 1 januari van het jaar waarin de belasting is gevestigd...?(Wetboek Inkomstenbelastingen 10 april 1992).

Onderzoek wanneer de belasting is gevestigd die geen rekening hield met de sociale bijdragen die u betaalde in 2003, 2004.

U dient eventueel de directeur aan te tonen dat ?Door verkeerde informatie? een ?gewettigde reden? is.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Jonas Helaut

#5 , 11 aug 2007 09:30

Ik zou zowiezo een VERZOEK TOT AMBTSHALVE ONTHEFFING richten (aangetekend met ontvangstbewijs) tot de gewestelijke directeur. Vermeld duidelijk aanslagjaren+kohierartikelen (indien u niet zeker bent, voeg er kopie van het aanslagbiljet aan toe) en de reden waarom u een ambtshalve ontheffing wenst.

Bij negatieve beslissing van de GD kunt u inderdaad een fiscaal verzoekschrift neerleggen bij de Rechtbank van Eerste Aanleg. Het neerleggen van dit verzoekschrift is gratis (er zijn dus geen dagvaardingskosten). Hou er wel rekening mee dat, indien u in het ongelijk wordt gesteld ?n er voor de fiscus een advocaat is tussengekomen, u de rechtsplegingsvergoeding zal dienen te betalen (op vandaag, afhankelijk van het bedrag van de vordering, meestal 364,41?)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”