Fiscaal meest gunstig ?

Nico9360
Topic Starter

Fiscaal meest gunstig ?

#1 , 12 jul 2012 21:45

Hoi iedereen,

Ik werk fulltime als arbeider met 2 kinderen ten laste op mij, mijn echtgenote is huisvrouw zonder inkomen en eveneens ten laste.

Ik of mijn vrouw zouden in september deeltijds gaan bijwerken voor een extra inkomen. Mijn vraag is nu wat is het fiscaal meest gunstigste in onze situatie, of ik deeltijds op mijn naam bijverdien of mijn vrouw op haar naam voor die deeltijdse job, wij kunnen hiervoor kiezen wie dit doet.
Of maakt het niets uit fiscaal gezien we getrouwd zijn en toch samen belast worden op onze gezamelijke belastingbrief ?

Alvast bedankt

Nico

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 13 jul 2012 14:21

Vermits nu een deel van uw loon aan uw vrouw wordt toegekend via het huwelijksquotiënt , zou ik opteren dit inkomen op naam van uw vrouw te plaatsen. Het huwelijksqoutiënt is beperkt , zodat het mogelijk zou zijn dat het bij U belast wordt aan 45 of 50 % , terwijl het voor uw vrouw aan 30 % komt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Nico9360
Topic Starter

#3 , 13 jul 2012 16:37

Ok Wanton, bedankt voor de info.

Groet,

Nico

Reclame

j.demoor

#4 , 14 jul 2012 09:19

“Art.88.Wanneer een gemeenschappelijke aanslag wordt gevestigd en de beroepsinkomsten van één echtgenoot minder bedragen dan 30 pct van het totale bedrag van de beroepsinkomsten van beide echtgenoten, wordt hem van de beroepsinkomsten van de andere echtgenoot een zodanig deel toegerekend dat de som van zijn eigen beroepsinkomsten en het toegerekend deel 30 pct van dat totale bedrag bereikt, doch niet hoger is dan 9.470 EUR (basisbedrag 6.700 EUR).Deze bepaling wordt niet toegepast wanneer daardoor de aanslag wordt verhoogd. Art.136.Als ten laste van de belastingplichtigen worden aangemerkt, mits zij deel uitmaken van hun gezin op 1 januari van het aanslagjaar en zij persoonlijk in het belastbare tijdperk geen bestaansmiddelen hebben gehad die meer dan 2.890 EUR (basisbedrag 1.800 EUR) netto bedragen:1° hun kinderen;2° hun ascendenten;3° hun zijverwanten tot en met de tweede graad;4° personen van wie de belastingplichtige als kind volledig of hoofdzakelijk ten laste is geweest.”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Nico9360
Topic Starter

#5 , 16 jul 2012 18:21

En in normale mensentaal wil dit zeggen ???

Mijn geval:
Inkomen man: +-40,000 Euro
Inkomen vrouw: 0,-Euro (Momenteel ten laste)
Kinderen: 2, ten laste van de man

Bijkomende inkomsten vanaf september: +-15,000 Euro

Wat is jullie advies ?

Mvg

Nico

wanton

#6 , 16 jul 2012 19:53

Rap enkele berekeningen gemaakt.
Indien je alles bij u neemt , betaal je 16500 € aan belastingen , op een inkomen van 55000 €.
Gesplitst , dwz 40000 voor u en 15000 voor mevrouw , geeft aan belastingen een som van 15000 €.
Zoals gezegd , alles bij u nemen kost u ongeveer 1500 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Nico9360
Topic Starter

#7 , 20 jul 2012 21:03

Rap enkele berekeningen gemaakt.
Indien je alles bij u neemt , betaal je 16500 € aan belastingen , op een inkomen van 55000 €.
Gesplitst , dwz 40000 voor u en 15000 voor mevrouw , geeft aan belastingen een som van 15000 €.
Zoals gezegd , alles bij u nemen kost u ongeveer 1500 €.
Ok, wanton, bedankt. Ik ging ervan uit dat bij een huwelijk in gemeenschap het de totale som was van de 2 inkomens die belast werden en niet apart.

Groet

Nico

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”