personenbelasting zelfstandige in bijberoep

JohnDoexo
Topic Starter
Berichten: 10

personenbelasting zelfstandige in bijberoep

#1 , 08 jul 2012 23:31

Beste

Ik heb een vraagje m.b.t. de personenbelasting voor een zelfstandige in bijberoep.
Vorig jaar heb ik een activiteit opgestart als zelfstandige in bijberoep.
Ik doe men btw aangifstes en boekhouding allemaal zelf omdat het allemaal zeer kleinschalig is.
Nu zit ik alleen nog met de personenbelasting. Deel 2 was voor mij nog onbekend terrein.

Ik heb gewoon wat aankopen en verkopen en sociale bijdrage. Niet veel speciaals..
Maar weet niet precies waat ik moet zijn.

Ik dacht aan het volgende
1600: Totaal van verkoop factueren
1606: totaal van aankoop facturen
1617: verschil van beide

Is dit in orde of zit ik fout? Moet ik verder nog iets met die sociale bijdrage?
Zijn er verder nog zaken die aftrek genomen kunnen worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 jul 2012 15:14

1600 = bruto winst : daar zet je het verschil van verkopen min aankopen , eventueel verrekening van voorraadwijziging
1606 = alle onkosten : huur , transport , verpakking , klein materiaal , telefoon , sociale bijdragen. Alle kosten die geen aankoop zijn.

Dat is alles.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

dako
Berichten: 335

#3 , 09 jul 2012 15:34

En ook rekening houden met fiscaal niet 100% aanvaarde kosten (o.a. autokosten, restaurant,...) alsook kosten die voor een % prive zijn (internet/gsm/...), indien deze bij jou voorkomen natuurlijk

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 09 jul 2012 19:28

U moet wel winst maken .... de staat subsidieert geen hobby's.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 09 jul 2012 20:11

Zeker het eerste jaar mag 1606 groter zijn dan 1600 , dus een verlies is ingecalculeerd!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

JohnDoexo
Topic Starter
Berichten: 10

#6 , 09 jul 2012 22:13

1606 is niet precies 60 en 61 rekeningen zeker?
War zijn kosten die geen aankopen zijn?
Al je aankopen zijn toch kosten zoals je verkopen opbrengsten zijn?

Kan je dat gemakkelijk van btw aangifte aflezen?

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 10 jul 2012 13:56

Kosten zijn iets anders dan aankopen. U koopt een artikel , u verkoopt datzelfde artikel en realiseert een meerwaarde. Dat is uw bruto winst.Dit moet in 1600. Maar dan moet je nog andere kosten betalen zoals het transport van dat goed. U heeft mischien intresten te betalen. Misschien betaalt u huur voor een loods of atelier. Dat zijn kosten die van de bruto winst afgaan. Misschien heeft u BTW betaald die u niet kan recupereren. Dat zijn allemaal kosten die onder 1606 vallen. Alle bedragen zijn netto te vermelden , dwz. zonder BTW.
Voor uw simpele affaire :
verkopen min aankopen : bij code 1600
sociale bijdrage : bij code 1606
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”