Premie infrax afgekeurd niet in België geregistr. aannemer

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

Premie infrax afgekeurd niet in België geregistr. aannemer

#1 , 26 jun 2012 22:48

Beste juridische krakken :mrgreen:

Aangezien jullie veel weten en me al goed hebben geholpen op een paar jaar tijd :wink:

Hetvolgende:

Ik heb werken laten uitvoeren op factuur volgens de voorwaarden die gesteld werden inzake technische voorschriften.
Echter krijg ik een brief waarin vermeld wordt dat mijn aannemer (uit Duitsland) niet in België geregistreerd is.
En ik dus geen recht heb op premie's.

Nu dacht ik toch dat er vanaf 2012 vanwege vrije verkeer / diensten in EU er geen verplichting meer was om een in België geregistreerde aannemer te gebruiken.

Klopt dit? Kan ik hiermee verder gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wingman
Berichten: 220
Locatie: Vlaanderen

#2 , 27 jun 2012 07:55

Voor het verkrijgen van premies dient een aannemer nog steeds geregistreerd te zijn.
Het is de regel van BTW wetgeving welke zegt dat een aannemer welke niet geregistreerd is, nu ook aan 6% kan factureren. Vroeger kon dit niet.
Het is godgeklaagd dat diegene die preekt geen god is maar zich toch beter waant dan zijn onderdanen.

koen13
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 27 jun 2012 08:05

geregistreerd ok, maar in België of niet?

Op de website van de overheid heb ik bvb teruggevonden dat voor het fiscaal voordeel volgende op de website staat:

Wie moet de werken uitvoeren?

De werken moeten verplicht door een geregistreerd aannemer worden uitgevoerd.

De aannemer moet geregistreerd zijn (in België of in een lidstaat van de Europese Unie) voor de uit te voeren werken op het ogenblik dat de overeenkomst wordt afgesloten. De schrapping van de aannemer na het afsluiten van het contract heeft geen gevolgen.


Daarom vraag ik me af of dit ook zo is voor andere premies van bvb Infrax

Reclame

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#4 , 29 jun 2012 11:06

Beste juridische krakken :mrgreen:

Aangezien jullie veel weten en me al goed hebben geholpen op een paar jaar tijd :wink:

Hetvolgende:

Ik heb werken laten uitvoeren op factuur volgens de voorwaarden die gesteld werden inzake technische voorschriften.
Echter krijg ik een brief waarin vermeld wordt dat mijn aannemer (uit Duitsland) niet in België geregistreerd is.
En ik dus geen recht heb op premie's.

Nu dacht ik toch dat er vanaf 2012 vanwege vrije verkeer / diensten in EU er geen verplichting meer was om een in België geregistreerde aannemer te gebruiken.

Klopt dit? Kan ik hiermee verder gaan?
België heeft alle verplichtingen voor registratie van aannemers afgeschaft omdat ze gingen veroordeeld worden tot het betalen van een Europese dwangsom.

De verplichting is echter gebleven waar je aanspraak maakt op premies of een fiscale aftrek voor energiebesparende maatregelen.

Dus België blijft in overtreding met de Europese regels.

Neem eens telefonisch contact op met de ombudsdienst energie en stel hen de vraag of je via hun een klacht kan formuleren. (hoewel dit mij niet tot hun bevoegdheid lijkt te behoren en dan zou je de federale en de vlaamse ombudsdienst moeten contacteren met dezelfde vraag).

http://www.ombudsmanenergie.be/index.php?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit lijkt mij een louter Vlaamse regeling dus de laatste zou bevoegd moeten zijn.

Dien ook een klacht in bij de VREG:

http://www.vreg.be/een-klacht-indienen" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ombudsdient + vreg je klacht afgehandeld hebben en je zou deze premie uiteindelijk toch NIET krijgen dan heb je de mogelijkheid (maar pas na die eerste 2 klachten) van een klacht in te dienen rechtstreeks bij Europa voor de schending van je Europese grondrechten.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”