Kilometervergoeding: minimaal afgelegde privé-kilometers

RfP
Topic Starter
Berichten: 18

Kilometervergoeding: minimaal afgelegde privé-kilometers

#1 , 10 jun 2012 21:32

Ik heb een privéwagen waarmee ik me ook beroepsmatig verplaats.
Mijn zaak betaalt me daarvoor een kilometervergoeding. Die onbelast is tot 24.000 km/jaar.
Nu doet de wagen niet zoveel km op een jaar.

Het is weinig geloofwaardig dat alle kilometers beroepsmatig zouden zijn.
Wat is het minimum aan privé kilometers dat aanvaard wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4679
Locatie: Diest

#2 , 10 jun 2012 22:52

Beste

Is een feitenkwestie. Kan je je beroepskms aantonen (agenda, bezoeken...) Is er nog een tweede gezinswagen of niet?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

RfP
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 11 jun 2012 21:46

1. De beroepskilometers kunnen min of meer aangetoond worden. Het is aannemelijk dat er elke dag een verplaatsing naar Bxl gemaakt wordt (op basis van facturen voor prestaties daar). Er is echter ook een treinabonnement (want tijdens de spits is het sneller met het openbaar vervoer...).
Er zijn ook andere beroepsmatige verplaatsingen (prospectie, bank, boekhouder).

2. Er is geen tweede gezinswagen.

3. Ik zou elk jaar kijken hoeveel km er gereden is (op basis van km-teller), er iets meer dan 5000 km eigen verplaatsingen van aftrekken, en de overige kilometers beroepsmatig beschouwen. Zal de fiscus, bij een eventuele controle daarmee akkoord gaan? (Gesteld dat er een rekenblad werd bijgehouden voor de overige km's (max 2 dagen/week met de wagen naar Bxl, aangevuld met een realistisch aantal andere beroepsmatige verplaatsingen)).

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”