personenbelastingen: herfinanciering lening: welk systeem?

IlsBols
Topic Starter

personenbelastingen: herfinanciering lening: welk systeem?

#1 , 08 jun 2012 22:07

kan iemand mij helpen?

situatie:
hypothecaire lening aangegaan in 1998.
in 2006 herfinanciëring
en in 2006 bijkomende lening voor verbouwingen

sindsdien ontvang ik jaarlijks:
betalingsattest woonkrediet:
hierop staat bij datum contract: 2006
hierop staat de kapitaal- en interestaflossingen van 1ste lening

betalingsattest hypothecaire lening :
hierop staan kapitaal- en interestaflossingen van lening aangegaan voor verbouwingswerken

sinds aanslagjaar 2007 geef ik de bedragen van de 1ste lening in bij woonsparen (codes 1355 en interest code 1146).
van 2e lening geef ik niets aan.
nu verneem ik dat ik de interesten van de 2e lening ook bij mag aangeven bij code 1146.
klopt dit?

Verder stel ik mij ook de vraag of het wel correct is?
als je naar datum van de lening ziet, staat er op het attest van de bank 2006. het gaat over een herfinanciering van lening aangegaan in 1998.

had deze lening / of zelfs beide lenigen (rekening houden met het plafond van 2830 eur) ook ingebracht kunnen worden onder code 1370 (aftrek enige woning)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 08 jun 2012 23:13

herfinanciering blijft onder de oude voorwaarden vallen, alle interesten mag je aangeven in van 1146 (ook nieuw krediet), maar veel verschil zal dit niet maken. (dit beperkt enkel uw KI)

Voor deze lening kan je geen gebruik maken van de "nieuwe" woonbonus. Het fiscaal attest lijkt me fout opgemaakt... Daarom dat ze ook steeds vragen naar het basisattest van de hypotheek.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

IlsBols
Topic Starter

#3 , 09 jun 2012 17:13

bedankt voor je antwoordje.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”