Beste,
Volgende situatie doet zich momenteel voor:
Mijn vriend stond tot april dit jaar ingeschreven bij zijn moeder, hoewel hij sinds 2010 feitelijk ergens anders verbleef (persoonlijke problemen met zijn moeder)
Sinds april woont hij bij mij, waar hij ook officieel ingeschreven is.
Hij kreeg een brief van de GDW waarin hij aangemaand wordt een bedrag aan gemeentebelasting te betalen (milieu en huisvuil) voor de periode 2005-2007 (periode waarin hij dus effectief bij zijn moeder woonde).
Gezien hij toen inwoonde bij zijn moeder meende ik dat zijn moeder deze belasting verschuldigd is (mijn vriend was geen gezinshoofd (referentiepersoon) noch voornaamste kostwinner van het gezin)
Ik ben te rade gegaan bij de gemeente en zij deelden mij mee dat mijn vriend, hoewel ingeschreven bij zijn moeder, als "alleenstaande" bij hen gekend was en dat dus zowel HIJ als zijn MOEDER deze gemeentebelasting verschuldigd zijn/waren!
Het feit dat hij alleenstaande was, klopt volgens mij niet want zowel hij als zijn moeder stonden officieel ingeschreven op dat adres (blijkt uit het rijksregister) en dus zijn zij volgens mij "een gezin".
Kan de gemeente hem "zomaar" als alleenstaande aanzien en kunnen wij hier iets tegen doen?
Aanpassing met terugwerkende kracht willen/kunnen ze niet doen...
Met vriendelijke groeten,
Leki