Werken als bediende - Jobstudent zelfde belastbaar jaar

Tmespreu
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

Werken als bediende - Jobstudent zelfde belastbaar jaar

#1 , 05 jun 2012 18:18

Met het invullen van de personenbelastingen voor een vriendin heb ik het volgende gevonden;

Zij heeft vorig jaar gewerkt als bediende en heeft een bedrag van 3000€ verdiend waarop 400€ bedrijfsvoorheffing berekend werd.
Tevens heeft zij als bediende gewerkt in een ziekenhuis (zij studeert verpleegkunde, dagonderwijs) en heeft een bedrag van 2000€ verdiend waarop slechts 26€ bedrijfsvoorheffing berekend werd...

M.i. is zij de 2e keer als 'jobstudent' tewerk gesteld geweest. Wat zijn de gevolgen en hoe kunnen wij deze eventueel rechtzetten?

Met dank.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 06 jun 2012 17:40

Als de belasting ten onrechte werd ingehouden, bijvoorbeeld omdat het inkomen beneden de grens van de belastingvrije som ligt , dan kan de betaalde belasting later teruggevorderd worden via de aangifte van desbetreffende jaar.
bedrijfsvoorheffing is een voorschot op uw jaarlijkse belastingen.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Tmespreu
Topic Starter

#3 , 06 jun 2012 17:59

Ja, dat weet ik, maar mijn vraag was of het feit dat mijn vriendin in 1 jaar zowel als jobstudent alsook als 'gewoon' bediende gewerkt heeft, bepaalde gevolgen heeft?

Reclame

KristofKDB

#4 , 06 jun 2012 18:21

nee, beiden zijn onderworpen aan bedrijfsvoorheffing. Enkel is er bij vakantiewerk een minimale inhouding Sociale zekerheid. Maar op wat baseer je u om dit te categoriseren als "vakantiewerk". Check de arbeidsovereenkomst eens.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”