Belastingen - vraag

heleen86
Topic Starter

Belastingen - vraag

#1 , 20 mei 2012 21:18

Zonet heb ik mijn belastingsfiche ingevuld via tax on web. Daar heb ik bij het onderwerp woon-werkverkeer volgende gegevens ingevuld:
code 1254: 1419,50
code 1255: /
code 1258: 2102,61 (uitgerekende afgelegde afstand te voet, bus en trein)
in de fiche stond de code 1254 en 1255 ingevuld, zodat ik de forfetaire tussenkomst zou ontvangen. Maar ik had gelezen dat je ook de werkelijke kosten kan aanduiden via code 1258 en dit voordeliger is. Is dit effectief beter of niet? en kan je dergelijke gegevens nog wijzigen of de fiche. Ze is reeds verzonden via tax on web. Ik heb schrik dat ik beter de code 1255 ingevuld had laten staan.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 20 mei 2012 21:45

Je had beter geopteerd om de woon-werk vergoeding vrij te stellen (via vak 1255) en gebruik te maken van de forfaitaire beroepskosten. Werkelijke beroepskosten bewijzen d.m.v. enkel een km-vergoeding zal slechts voordeliger worden als je minstens 60km van uw werk woont.

Een ingediende aangifte kan je niet meer wijzigen.

Als je belt naar uw plaatselijk controlekantoor kunnen ze deze foute aangifte nog verbeteren.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

wingthings

#3 , 03 jun 2012 15:11

In Juli 2011 is mijn meerderjarige en nog studerende dochter (geen inkomen) officieel bij mij komen wonen. Tot dan woonde zij bij haar moeder en was daar fiscaal ten laste. Vanaf juli heb ik uiteraard geen alimentatie meer betaald voor haar. Ik heb vanaf die maand ook kinderbijslag voor haar getrokken.
Kan ik de betaalde alimentatie van de eerste zes maanden inbrengen bij mijn belastingen? Kan mijn dochter voor de tweede helft van het jaar als fiscaal ten laste beschouwd worden, en zo ja, hoe en waar moet ik dit invullen op het aangifte formulier personenbelasting?

Groeten

Reclame

KristofKDB

#4 , 03 jun 2012 21:20

De betaalde alimentatie van de eerste 6 maanden kan je nog inbrengen dit jaar. Uw dochter fiscaal ten laste nemen is enkel mogelijk als haar moeder ze niet meer fiscaal ten laste neemt in de aangifte van AJ2012.

Echter zal je hierin een keuze moeten maken (alimentatie aftrekken of ten laste nemen) een combinatie van beide wordt niet toegestaan.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”