herfinanciering lening - aftrekbaarheid?

Hitiepoeh
Topic Starter

herfinanciering lening - aftrekbaarheid?

#1 , 01 jun 2012 17:30

Vorig jaar hebben mijn vriendin en ik een hypo lening afgesloten voor de aankoop van een bouwgrond.
Ondertussen is er een einde gekomen aan onze relatie en is er beslist dat ik de grond behoud en de lening verder afbetaal (mits terugbetaling alle kosten/interesten betaald door haar uiteraard)

Aangezien de lening,eigendomsakte,.. moet hertekend worden , en de rentevoeten momenteel stuk lager staan dan onze rentevoet dacht ik aan een herfinanciering van de hypo lening.
De hypo lening van de bouwgrond is niet aftrekbaar, maar wat als ik bij een herfinanciering een stukje bij leen voor de bouw , wordt deze lening dan niet aanzien als een woonkrediet? Of hoe zit de vork in de steel bij zo'n herfinanciering?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 01 jun 2012 18:08

Als jij een lening aangaat voor de bouw van de woning , is dat een nieuw contract. Maar één die wel in aanmerking komt voor de woonbonus. En wees gerust , die zal voldoende zijn om de maximale fiscale aftrek te bekomen. Bij een herfinanciering spelen de oorspronkelijke gegevens nog altijd hun rol.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”