werkelijke beroepskosten

fabri
Topic Starter

werkelijke beroepskosten

#1 , 22 mei 2012 21:38

Hallo
Ik ben nieuw op dit forum maar had een vraag ivm kilometers die ik doe voor het werk.
Ik zelf werk voor een firma die klanten heeft over heel België.
Ik zelf werk veel in Brussel en ben zelf van Hasselt .Met een camionette Peugeot boxer 2.2L diesel van het werk rijdt ik heen en terug naar de klanten. van huis(morgens )tot thuis(s'avonds).
Ik doe niet overdreven tot 1000km per week , (ja de auto is van de firma waar ik voor werk. en de diesel is via leasing van hun).
Hoe zit het precies in deze situatie ivm belastingsaftrek?.
Ikzelf heb weinig ervaring ivm belastingen.
kom ik ook in aanmerking voor de 0.12€ per km, want op jaarbasis doe ik er dan een 48000.
letterlijk bewijzen kan ik het niet maar prive mag er met de camionette niet gereden worden.( en de kilometers staan in de auto geregistreerd) ( ook is er een blackbox aanwezig).
Maar ik kan het dus niet letterlijk op papier laten zien. Maar ik doe de kilometers wel voor men werk.
Zoja , kan je zoiets dan gewoon zeggen tijdens het invullen van je belastingsbrief bij de belastingsdienst? of waar moet je dat melden?
Alvast heel erg bedankt
Fabri

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 23 mei 2012 01:50

Werknemers die over een bedrijfswagen beschikken, kunnen momenteel hun beroepskosten voor de verplaatsing tussen hun woonplaats en hun plaats van tewerkstelling inbrengen tegen 0,15 EUR per km.(op voorwaarde dat die werknemers kiezen voor de aftrek van hun “werkelijke” beroepskosten in de personenbelasting)

Om te beletten dat een belastingplichtige die over een bedrijfswagen beschikt, een hoger bedrag aan beroepskosten kan inbrengen dan het bedrag aan voordeel van alle aard dat voor die bedrijfswagen wordt belast, wordt een nieuwe bepaling opgenomen die stelt dat de beroepskosten voor de verplaatsingen woon-werkverkeer met een bedrijfswagen nooit hoger kunnen zijn dan het bedrag van het voordeel van alle aard dat in zijn hoofde wordt belast.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

dako

#3 , 23 mei 2012 12:19

Ik denk zelfs dat TS met een "lichte vracht" rijd en het geen personenwagen is (peugeot boxer - blackbox). Het is wss zijn "bestelwagen" en hij zal hier vermoedelijk ook geen VAA voor krijgen (wat meestal het geval)

Ik weet nie in welke sector je zit (bouw/transport/...) maar o.a. bij bouw zijn hier speciale regels/vergoedingen voorzien. (mss wat meer info)

Als werkelijke kosten kan je normaal enkel je woon-werk verplaatsing ingeven met je eigen wagen (wel uitzonderingen o.a carpoolen,...) Jij krijgt de wagen ter beschikking van je werkgever, en hebt hieraan geen kosten.

Ik zou dan ook niet gaan proberen om kosten woon-werk in te geven op je belastingbrief. (Bekijk eerst eens hoveel van deze 48000km woon-werk is, en hoeveel vb overdag tussen klanten/...) Mogelijk zal men bij fiscale controle vragen met welke wagen deze kmv gedaan zijn, en als ze zien dat deze km's met bedrijfswagen zijn, je een VAA gaan geven voor deze km, wat waarschijnlijk veel hoger gaat zijn dan je voordeel door km's in te geven.

Reclame

KristofKDB

#4 , 23 mei 2012 15:40

Ook "lichte vracht" zijn onderworpen aan een VAA als ze dienen voor woon-werk verkeer (=privégebruik), hierover kan wel een reële km-berekening gehanteerd worden.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

fabri
Topic Starter

#5 , 23 mei 2012 15:44

ok
het is inderdaad een camionette , rijbewijs B.ikzelf zit in de metaalsector, en met die kilometers(48000) per jaar bedoel ik dus ruim geschat , van thuis aan de deur tot terug thuis.=(woon -----werk).
ik moet soms aansluitingen doen op straat en dan bij de klanten binnen , alles , van koningshuis , tot ministerie , ambasaddes , dhl enz.
dus het lijkt je geen goed idee?Wat zou dan wel mogelijk zijn om terug te trekken?
MVG
Fabri

wanton

#6 , 23 mei 2012 20:31

Beste , indien jij je werk uitvoert met een bestelwagen waarvan alle kosten worden gedragen door uw werkgever -aankoop of leasing , brandstof , verzekeringen , enz - is het niet mogelijk dat u daarvan nog kosten inbrengt op uw aangifteformuler. Uw baas zal dat wel verwerken in zijn boekhouding. Hou u gewoon aan de forfaitaire kosten en vul niets spedifiek in bij code 1258.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”