Woon-werkverkeer

Muchacho
Topic Starter

Woon-werkverkeer

#1 , 22 mei 2012 20:23

Hallo,

Ik heb al wat andere topics afgelezen over dit onderwerp, maar kom er niet meteen uit wat het beste is in mijn situatie:

- Ik heb voor 254 een bedrag van 91,74 euro in te vullen (mijn huidige werkgever geeft geen woon-werkverkeervergoeding)
- Voor 255 en 258 heb ik voorlopig nog niets ingevuld.

Concreet doe ik 40,6 km per dag (totaal, dus 20,3 enkel) om op mijn werk te geraken.

Wat vul ik best in? Ik heb eveneens in 2011 een nieuwe wagen gekocht van 20 000 euro, die ik voor 1/3e voor woon-werkverkeer gebruik.

Kan iemand me wijzer maken in deze materie :D

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KristofKDB

#2 , 23 mei 2012 01:34

Dit vind ik een leuke vraag :wink:
De meeste mensen kennen enkel de forfaitaire km-vergoeding t.b.v. 0.15€/km. Dit is niet altijd het voordeligst, je kan ook steeds uw werkelijke autokosten aangeven voor dit woon-werk verkeer en beroepsverplaatsingen.

Werkelijke autokosten

Parameters:
Gemiddelde brandstofprijs 2011 diesel : 1.4405€
Verbruik : 7l/100km
verdeelsleutel (privé/beroep) : 33.33% (aan te nemen split is beroepsverplaatsing/totale km)

1/ Km-vergoeding:

Afgelegde km woon-werk gedurende 2011:
=> 40.6 per dag * 220 dagen = 8932km

=> Werkelijke kost benzine:
(8932*(7/100)*1.4405)*33.33%*75% (25% verworpen uitgaven) = 225.14€

2/ Afschrijving wagen (5jaar)

=> 20000€*20%*33.33%*75% = 999.9€

3/ diverse autokosten:

Alle autokosten (verzekering, onderhoud, BIV, parking (ook parkeerboetes), enz... zijn aftrekbaar aan het gedeelte beroepsgebruik (33.33%) en te beperken met 25% verworpen uitgave (exclusief interesten, deze zijn 100% aftrekbaar voor het beroepsgedeelte)

forfaitaite km-vergoeding

=> 8932km * 0.15€ (all in) = 1339.80€ (geen optie is < dan het forfait)

Je moet er steeds voor zorgen dat de werkelijke beroepskosten groter zijn dan de forfaitaire beroepskosten (afhankelijk van uw loon)
Maar werkelijke kosten gaan verder dan enkel autokosten, ik denk maar aan de onderhoudskosten van het gedeelte van uw woning die je betrekt als bureau (+afschrijving), computer, gsm, vakliteratuur, representatie, enz...

Zeer handige tool om dit te berekenen:
http://www.eclecticsite.be/amorti/werkelijkeKosten.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes...
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

wanton

#3 , 23 mei 2012 12:05

Kristof , sorry maar ik denk dat je het te moeilijk maakt voor Muchaco. Ik versta dat hij 's morgens naar zijn werk rijdt en 's avonds van het werkk naar huis.
In dat geval moet hij gewoon gebruik maken van de forfaitaire aftrek voor kosten. Dat wil zeggen in 1255 hetzelfdde bedrag als in 1254 invullen en niets in 1258. Dat zal voor hem het voordeligst zijn.
De rest van uw uitleg is goed voor mensen die overdag hun auto ook gebruiken voor hun werk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

dako

#4 , 23 mei 2012 12:35

Klopt volledig van Wanton.

Woon-Werk is enkel de 0,15€/km voor werknemers.

Idee hierachter(hypothetisch): werknemer koopt "Bugatti Veyron", en gebruikt deze werkelijk 90% beroepsmatig. 10% prive is dan nog hoofdzakelijk gaan "showen" aan vrienden,...
Kosten van deze wagen(aankoop/afschrijving, brandstof, onderhoud,...) zullen snel veel hoger liggen dan zijn inkomen/loon waardoor hij helemaal geen belastbaar inkomen heeft (= ook geen belastingen te betalen), en bijgevolg volgens mij zelfs allerlei voordelen kan genieten (sociale tarieven, steun ocmw?,...) omdat hij "geen" (belastbaar) inkomen heeft)...

wanton

#5 , 23 mei 2012 14:12

Klopt volledig van Wanton.

Woon-Werk is enkel de 0,15€/km voor werknemers.

Idee hierachter(hypothetisch): werknemer koopt "Bugatti Veyron", en gebruikt deze werkelijk 90% beroepsmatig. 10% prive is dan nog hoofdzakelijk gaan "showen" aan vrienden,...
Kosten van deze wagen(aankoop/afschrijving, brandstof, onderhoud,...) zullen snel veel hoger liggen dan zijn inkomen/loon waardoor hij helemaal geen belastbaar inkomen heeft (= ook geen belastingen te betalen), en bijgevolg volgens mij zelfs allerlei voordelen kan genieten (sociale tarieven, steun ocmw?,...) omdat hij "geen" (belastbaar) inkomen heeft)...

LoL

maar ik denk dat ook hier enkel de 0.15 € /km in aanmerking komt!
Toet-anch-Amon

dako

#6 , 23 mei 2012 15:14

TS moet hier, zoals Wanton aangeeft gewoon kiezen voor zijn forfaitaire kosten, en codes invullen die Wanton aangeeft in 1ste post.

Werkelijke autokosten zoals KristofKDB berekend kunnen volgens mij wel voor woon-werkverkeer met andere vervoersmiddelen (fiets, moto, lichte vracht,...) maar niet voor personenwagens. Terugbetaalde km's door wkg kan je, zoals aangehaald, wel kiezen tussen de 2 mogelijkheden.

Verder vind ik een deel van de link van KristofKDB voor het berekenen van beroepskosten ook "gevaarlijk", namelijk "aankoopprijs gebouw" mee in beroepskosten. Het kan wel, is geen probleem voof fiscus maar weet wel dat, indien je dit 1x ingeeft als beroepskosten, je later ook belast zal worden op de verkoopwaarde(beroepsmatig gedeelte wel te verstaan), maar dit vermelden ze er "natuurlijk" niet bij

KristofKDB

#7 , 23 mei 2012 15:29

Wet zegt dat werkelijke autokosten enkel van toepassing zijn voor beroepsverplaatsing. Wordt (mits rede) meestal aanvaard voor zowel beroepsverplaatsing als woon-werk.

Tal van uitspraken in het voordeel van de belastingsplichtige bij toepassing van werkelijk autokosten, ook enkele in het nadeel (overdreven kosten). Is ook wel een beetje afhankelijk onder welke rechtbank dat je valt (Antwerpen is Bergen niet)

Art. 66 is hierin ver van duidelijk.. (split woon-werk vs beroepsverplaatsing)

Het forfait van 0,15 EUR per kilometer is, zoals gezegd, alleen van toepassing op het traject tussen uw woonplaats en uw vaste plaats van tewerkstelling. Wat indien u geen vaste plaats van tewerkstelling zou hebben? Denk bijvoorbeeld aan handelsreizigers of vertegenwoordigers die vaak van thuis uit rechtstreeks naar klanten rijden. Of een dokter die van thuis uit naar zijn patiënten rijdt. Voor deze verplaatsingen kunt u uw werkelijke autokosten bewijzen en moet u zich niet beperken tot het forfait van 0,15 EUR per kilometer. U kunt voor deze verplaatsingen dus de interessantere aftrek van al uw werkelijke autokosten (zoals voorbeeld hierboven) in principe beperkt tot 75 %, toepassen.

Naar gerefereerd voorbeeld zal wel met 100% zekerheid verworpen worden...
Laatst gewijzigd door KristofKDB op 23 mei 2012 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

KristofKDB

#8 , 23 mei 2012 15:44

Verder vind ik een deel van de link van KristofKDB voor het berekenen van beroepskosten ook "gevaarlijk", namelijk "aankoopprijs gebouw" mee in beroepskosten. Het kan wel, is geen probleem voof fiscus maar weet wel dat, indien je dit 1x ingeeft als beroepskosten, je later ook belast zal worden op de verkoopwaarde(beroepsmatig gedeelte wel te verstaan), maar dit vermelden ze er "natuurlijk" niet bij
Akkoord, dit zou beter vermeld worden (ik ben niet de auteur). Dergelijke beroepskosten moet je idd goed afwegen.

wanton

#9 , 23 mei 2012 19:45

Toch even vermelden dat men 'vergeten' is om ook voor een moto het woon-werkverkeer te beperken tot 0.15 €/km. Daar kan men idd nog alle kosten inbrengen , in verhouding km voor werk/totaal aantal km. Dus ook brandstof , verzekeringen, kleding , .... zoals kristof aangeeft. Ik ken enkele mensen die speciaal daarvoor een moto hebben gekocht . En het rendeert.
Toet-anch-Amon

KristofKDB

#10 , 23 mei 2012 20:01

Een moto is inderdaad fiscaal heel interessant Er geldt geen aftrekbeperking van 75% en een degressieve afschrijving is mogelijk.

idem voor "lichte vracht" :lol:

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”