Mijn belastingen na eerste volledig jaar werken

Nick4
Topic Starter
Berichten: 4

Mijn belastingen na eerste volledig jaar werken

#1 , 21 mei 2012 16:23

Beste,

na vorig jaar mijn eerste volledig jaar gewerkt te hebben blijkt dat ik dit jaar mooi mag betalen.
Ik heb vorig jaar nog een volledig jaar thuis gewoond, de eerste twee maanden van dat jaar was ik arbeider, de rest van het jaar bediende.
Ik heb op vak IV nr 250 geloof ik 3 inkomsten.
- Eerste = vakantiegeld van arbeider van 2010 dat ik in 2011 heb gekregen
- Tweede = loon arbeider eerste 2 maanden
- Derde = loon bediende de rest van 2010

Van alle 3 is een kleine 40% altijd afgehouden van het brutoloon.

Ik moet nu echter een fix bedrag betalen aan belastingen (dit is mijn taxonweb berekening), was dit te verwachten?
Mijn collega's in dezelfde situatie (maar wel een volledig jaar bediende) dienen helemaal niet te betalen.

Sinds 2012 huur ik nu ook een huis, maar dat maakt geen verschil op de belastingen denk ik.

Is mijn gedacht correct dat het "arbeider" zijn die eerste twee maanden mij hier wat strikt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 mei 2012 17:12

Zonder de bedragen te kennen valt hier niet op te antwoorden.
Voorlopig antwoord: ja, dat kan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

jefke007
Berichten: 1816

#3 , 21 mei 2012 19:38

Er klopt toch iets niet

vakantiegeld van arbeider dat in 2011 werd ontvangen
en loon van bediende in 2010
Beide mogen niet in hetzelfde jaar aangegeven worden

Reclame

KristofKDB
Berichten: 157
Locatie: Aalst

#4 , 22 mei 2012 00:51

ik denk dat hij doelt op 2011 (loon bediende rest...), maar als van deze bedragen uit code 250 reeds 40% (= +-25% BV & 13.07% rsz) is afgehouden en u nog belastingen dient af te dragen lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Belastingsvrij som in rekening genomen moet je aardig betaald (1ste jaar) worden om hierover extra te betalen.
Huur maakt geen verschil of je zou je werkelijk kosten moeten gaan bewijzen.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Nick4
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 22 mei 2012 08:59

Excuseer,
De correcte omschrijving:

-Eerste = vakantiegeld van arbeider van 2010 dat ik in 2011 heb gekregen
- Tweede = loon arbeider eerste 2 maanden 2011
- Derde = loon bediende de rest van 2011

Ik wil gerust mijn bedragen plaatsen, maar heb nog mijn twijfels of dit verstandig is op openbaar forum.
Misschien per PM bij iemand?

Als arbeider heb ik zeker niet teveel verdient, als bediende ook helemaal niet meer dan een gewoon beginnend ingenieur.

Kan het zijn dat taxonweb dit helemaal verkeerd berekend? Wat ik straf zou vinden want dit is de meest eenvoudige belastinginvulling die er is.
Ten tweede, moest het fout zijn, hoe kan ik dan zeker weten dat ze met toch nog effectief het correcte bedrag gaan bezorgen?

Ik ben van regio Aarschot, misschien is er iemand die in de vrije tijd voor iets bij te verdienen wel de belastingen invult?

Mvg

dako
Berichten: 334

#6 , 22 mei 2012 10:06

Maar indien er 40% afgehouden is, is dit "slechts" 25% BV zoals KristofKDB Aangeeft. Mogelijk zijn er ook nog andere netto afhoudingen die reeds in deze 40% zitten (bijdrage MC, bijdrage groepsverzekering,...), wat het % BV nog laat dalen.

Op een belastbaar inkomen van 23.500 betaal je +-25% belasting(=bv) (afh. van gemeentebelasting,...) indien alleenstaand, geen kinderen en geen andere aftrekposten.
Dit komt ongeveer overeen met een gemiddeld bruto van 2000€ (reeds rekening gehouden met vakantiegeld/13de maand/13% RSZ) waar je vermoedelijk toch over zal zitten.

Verder is de berekening op TOW normaal correct. Af en toe kan er een foutje in zitten, maar zal dan eerder bij "ingewikkeldere" situaties zijn, en niet bij een de "simpele berekening" werknemers.

Huren zal geen invloed hebben op belastingdruk (al moeilijk aan te tonen bij bewijzen van kosten+meeste huurbazen verbieden dit in contract). Andere "bekende" aftrekken wel vb: pensioensparen, (beperkt) energiebesparende maatregelen, woning kopen, ...

Eventueel kan je de bedragen in "grote" lijnen bezorgen (vb 1250=25k, 1286=5k, belasting te betalen 2k,...)
Of je mag mij de codes volledig in PM sturen, bekijk ik ze eens(bezorg wel alle belangrijke info: alleenstaand/gehuwd, woonplaats gemeente, ...)

Vermoed wel dat berekening correct zal zijn, in België is belastingdruk op werkende alleenstaande nl bij de hoogste ter wereld.
Zie ook
http://www.hln.be/hln/nl/9096/Belgie/ar ... OESO.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Gemiddeld 55% <=> jou 40% inhouding
Laatst gewijzigd door dako op 22 mei 2012 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

dako
Berichten: 334

#7 , 22 mei 2012 10:06

.
Laatst gewijzigd door dako op 22 mei 2012 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.

dako
Berichten: 334

#8 , 22 mei 2012 10:06

Sry, 3 x gepost, internet bleef wat hangen

KristofKDB
Berichten: 157
Locatie: Aalst

#9 , 22 mei 2012 12:01

Vanaf 25k€ zal dit inderdaad overhevelen naar een payable. Maar dan mag je toch niet klagen hoor voor je 1ste jaar :D

Dat je moet betalen leek me niet onwaarschijnlijk maar wel het feit dat dit een "fix" bedrag is :wink:
Ik had ook rekening gehouden met een startersloon arbeider/lage bediende, nu ik lees ingenieur moet ik men vorige mening wel even herbekijken :wink:

Ook de 8% gemeentebelastingen in Aarschot doen hier weinig goed aan.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Nick4
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 23 mei 2012 16:21

het zal dan wel correct zijn :(

Was blij met mijn nieuw werk (nog altijd hoor) een serieus hoger bruto loon, netto slechts iets meer.
Dus dan denk je dat ze er verder met hun handen wel zullen vanaf blijven, maar dan komen ze het toch nog halen.
Begin dit jaar een mooie loonsverhoging gehad bruto, netto schoot er weer niet veel van over. Ik hou mijn handen al vast voor volgend jaar.

Verder gebruik ik voor 90% mijn wagen voor het werk, maar het blijkt pas interessant te zijn als je meer dan 75km heen rijdt om dit apart in te geven, ik doe in totaal dagelijkes "maar" 83km.

KristofKDB
Berichten: 157
Locatie: Aalst

#11 , 23 mei 2012 18:05

Welkom in België!

De optimalisatie van uw woon-werk verkeer kan je berekenen via taxcalc. (geen vervelende inlogprocedure nodig)
http://ccff02.minfin.fgov.be/taxcalc/ap ... ox/home.do" onclick="window.open(this.href);return false;

83 * 220 * 0,15 = 2739€

Dit zou hoger moeten zijn dat de forfaitair toegekende beroepskosten.
Hou hierbij ook rekening met de code 254, die je bij toepassing van de forfaitaire kosten mag beperken (volledig of voor 350€, afhankelijk van het vervoermiddel). Dit recht op vermindering verdwijnt als je uw werkelijke beroepskosten wil gaan bewijzen.
When there's a single thief, it's robbery. When there are a thousand thieves, it's taxation.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”