Bedrijfswagen + belastingen

licen
Topic Starter

Bedrijfswagen + belastingen

#1 , 22 mei 2012 11:04

Is er een mogelijkheid om mijn bedrijfswagen in te brengen in mijn belastingen?
Bij ons is de regel dat de vergoeding voor de wagen netto van ons loon af gaat.

Dus niet via het andere systeem van eerst bij uw bruto loon op te tellen, belastingen te brekenen en dan er weer af te trekken.

Hierdoor betaal ik een pak meer voor mijn wagen dan mensen in het andere systeem.
Hierdoor vroeg ik me af of er iets mogelijk is.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako

#2 , 22 mei 2012 11:26

Bedrijfswagen kan je in principe inbrengen in belastingen als je je werkelijke kosten bewijst (woon-werk), maar is bijna nooit voordeliger.

Volgens mij enkel mogelijk indien werkgever(via soc. secr) zijn loonberekening zou willen aanpassen, maar je kan hem niet verplichten. Kan wel zijn dat WKG de 2de berekening niet kent, en je kan altijd even "polsen".Wel belangrijk dat het voor iedereen binnen de firma zo berekend word.

Het VAA voor "gewone" bedrijfswagens is in België nog steeds behoorlijk lag (tov van werkelijke kosten, maar ook in vergelijking met vb NL) Voor het bedrag van de maandelijkse afhouding(wat bij jou netto is) zal je prive nooit zo'n wagen kunnen kopen/onderhouden/brandstof. Wees blij dat je dit voordeel hebt, ook al zou het nog iets groter kunnen zijn met de andere berekening.

Bekijk het als: WKN 1 krijgt niets extra van WKG (geen wagen), WKN 2 krijgt bij andere WKG "100" (wagen, met voordeel aan netto), WKN 3 krijgt bij andere WKG "125" (wagen, VAA via 2de berekening). Ok je hebt 25 minder dan WKN 3, maar nog steeds 100 meer dan WKN 1(waar de meeste werknemers zich zullen situeren) Zou ook beetje "grof" zijn tov WKN's1 dat je deze 25 dan nog wil recuperen via belastingen, zij hebben helemaal niets...

licen
Topic Starter

#3 , 22 mei 2012 11:35

Onze werkgever kent de andere berekening, maar dit kost meer voor het bedrijf.

Over je opmerking over WKN's1 heb ik toch een bedenking. (maar dit geld enkel voor onze sector)

Een bedrijfswagen is iets mooi's, maar ins onze sector (IT) wordt dit aanzien als extra loon.
Iemand met de zelfde functie maar zonder bedrijfswagen verdiend al rap zo een 500€ bruto meer, daar heeft die persoon wel 13de maand en vakantie geld op. (over pensioen dan nog te zwijgen)

Die krijgt dus 500*50%*13(het is iets meer maar kom)= 3250€ extra loon op een jaar.
Ik betaal 142€ nettor per maand= 142*12= 1704€
In totaal is er dus zo een 4954€ verschil tussen iemand met bedrijfswagen of iemand zonder in vergelijkbare functie.(en voor Di Rupo was het verschil zelfs nog groter! toen betaalde ik ~200~€ per maand)

Als je dichtbij woont is het dus soms voordeliger om geen bedrijfswagen te hebben.

Reclame

dako

#4 , 22 mei 2012 12:05

In jou situatie gaat de vgl in ieder geval niet volledig op als werknemers zonder bedrijfswagen.

Je bent, vermoed ik, ook niet verplicht om een firma wagen te nemen. Maar idd zoals je zelf aangeeft is 2de berekening duurder voor werkgever, goedkoper voor werknemer. Is keuze van werkgever.

Verder kost een wagen al snel 4000-5000-6000€/jaar (aankoop/x-jaar, brandstof, onderhoud, banden,verzekering,...) en jij hebt deze kost niet, maar betaald wel 1704€/jaar.
Je collega "krijgt" in jou geval 3250€ extra netto-loon, maar "moet" diezelfde wagen wel prive kopen. 5000€-3250€ = 1750€/jaar eigen kosten.
Komt in jullie geval vermoed ik op ongeveer hetzelfde neer. Natuurlijk, afhankelijk van concrete situatie (waarde wagen, exacte extra loon,...)

Maar daar ging het niet over:-), is jullie werkgever zijn "filosifie" hoe hij dit wil behandelen/verdelen.

Maar ik denk dat je antwoord hebt op je vraag, en dat je met je bedrijfswagen weinig/geen mogelijkheden hebt om dit voor jou voordeliger te maken(vb via belastingen)

licen
Topic Starter

#5 , 22 mei 2012 13:47

Ik vermoede het al :)
Bedankt voor het snelle antwoord!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”