#4 , 22 mei 2012 12:05
In jou situatie gaat de vgl in ieder geval niet volledig op als werknemers zonder bedrijfswagen.
Je bent, vermoed ik, ook niet verplicht om een firma wagen te nemen. Maar idd zoals je zelf aangeeft is 2de berekening duurder voor werkgever, goedkoper voor werknemer. Is keuze van werkgever.
Verder kost een wagen al snel 4000-5000-6000€/jaar (aankoop/x-jaar, brandstof, onderhoud, banden,verzekering,...) en jij hebt deze kost niet, maar betaald wel 1704€/jaar.
Je collega "krijgt" in jou geval 3250€ extra netto-loon, maar "moet" diezelfde wagen wel prive kopen. 5000€-3250€ = 1750€/jaar eigen kosten.
Komt in jullie geval vermoed ik op ongeveer hetzelfde neer. Natuurlijk, afhankelijk van concrete situatie (waarde wagen, exacte extra loon,...)
Maar daar ging het niet over:-), is jullie werkgever zijn "filosifie" hoe hij dit wil behandelen/verdelen.
Maar ik denk dat je antwoord hebt op je vraag, en dat je met je bedrijfswagen weinig/geen mogelijkheden hebt om dit voor jou voordeliger te maken(vb via belastingen)