Beste,
Hopelijk kan iemand mij enig advies geven over onderstaand probleem...
Een maand geleden kregen wij van een familielid het voorstel om in een leegstaande woning (die eigendom is van de vennootschap waarvan hij bestuurder is) te gaan wonen met als enige te betalen kost de verwarming, elektriciteit etc... Er wordt dus geen huur door hem aan ons aangerekend. Wij zijn natuurlijk op dit aanbod ingegaan, aangezien het een redelijk riante woning betreft en wij op deze manier beter konden sparen voor de aankoop van een eigen huis.
Na een lange verhuis, opzegging van de oude huurwoning en ettelijke duizenden euro's aan opknappingswerken aan de nieuwe woning, blijkt (volgens zijn fiscalisten) dat wij ten volle gaan belast worden op het "voordeel in natura" voor wat betreft onze personenbelasting. Daar het hier gaat om een huis met een hoog kadastraal inkomen, is deze kost dankzij de factor 3.8 die de regering dirupo gaat invoeren wel enorm hoog.
Ik stel mij maar de vraag of ik effectief een "voordeel in natura" krijg, aangezien ik (of mijn vrouw) op geen enkele manier geassocieerd zijn met de vennootschap die het gebouw bezit ?
Zij stellen dan ook voor om tijdelijk onze domicilie bij de grootmoeder van mijn vrouw te zetten. Wij zijn echter een getrouwd koppel, mijn vrouw doet enkel interims (dus geen vaste job) en ik ben de enige met een vast inkomen. Als ik zo vlug even nadenk over de consequenties, betekent dit dan dat mijn vrouw als werkloosheidsuitkering nog minder gaat krijgen dan het gene ze voordien al maar kreeg (was iets van een 260 euro per maand) ?
Is dit überhaupt ook niet strafbaar ?
Ik hoop dat iemand misschien een oplossing weet voor dit toch wel enorm onaangename probleem ... Alvast bedankt voor jullie hulp.
Met vriendelijke groet