fiscaal aftrekken van hyp. lening

brecht R
Topic Starter

fiscaal aftrekken van hyp. lening

#1 , 26 apr 2012 11:56

goeiemiddag

hopelijk kan iemand mij helpen met het volgende.

februarie 2011 worden mijn vriendin en ik eigenaar van een bestaande woning (tekenen akte)

wij betalen de gemeenschappelijke lening samen af.

midden december 2011: koop ik het huis alleen over na het aflopen van de relatie. de akte wordt getekend.

mijn ex en ik komen overeen dat ik haar uitkoop, ik betaal haar het afgelost kapitaal terug.

dit is allemaal gebeurd met goedkeuring van de notaris

nu komt de vraag: kan mijn ex het afgelost kapitaal nog inbrengen in haar belasting? zij is minder dan een jaar eigenaar geweest.

en als ze dat alsnog kan inbrengen, is het dan fair dat daar een deel van terugkrijg (ze krijgt immers aftrek voor iets dat ik betaal).

alle verduidelijkingen zijn zeker welkom.

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 apr 2012 14:49

Ik veronderstel dat de lening ondertussen op uw naam alleen gezet is , zodat uw ex-vriendin niet meer verantwoordelijk is voor de lening.

Verder is zij noch op 1 januari 2011 noch op 1 januari 2012 eigenaar van het goed. Zij kan dan geen aftrek bekomen van de lening.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

brecht R
Topic Starter

#3 , 26 apr 2012 15:45

beste Wanton

bedankt voor uw reactie.

de oorspronkelijke lening bestond uit 2 delen (mandaat en hypotheek) de lening op mandaat is herschreven op mijn naam alleen en telt niet meer als hypotecaire lening, maar als herfinanciering lening (ik weet dus ook nog niet zeker of ik hier fiscaal voordeel zal kunnen aanroepen)
de lening op hypotheek werd op mijn ex geschrapt en zij heeft dus totaal geen verplichtingen of rechten meer wat de leningen betreft.

maar wat mij vooral interesseert is dat de fiscus kijkt volgens de situatie op 1 januarie, wat er tijdens een jaar gebeurt heeft dus weinig belang. klopt mijn samenvatting?

nogmaals dank.

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”