teruggave belastingen/feitelijk gescheiden

nicolai
Topic Starter

teruggave belastingen/feitelijk gescheiden

#1 , 30 mei 2007 20:21

korte situatie.... krijgen 1600 terug van belastingen, door mijn zaak... ex moet anders 2200 belastingen betalen, kan dus dit jaar zn volledige vakantiegeld houden .... was mondeling overeengekomen (staat ook in verzoekschrift eot, jammer genoeg nog iet ondertekend) dat ik de eruggave mocht houden... blijkt nu dat hij achter mn rug om een splitsing gevraagd heeft en dat ik van die 1600 MAAR 250 ontvang... kan dit zomaar??? ze hebben mij hier geen kennis van gegeven en vind het vooral erg dat hij ze grootste koek krijgt ook al is het door mijn zaak dat we terugkrijgen.... er is al een mail weg nr de boekhouder en maandag mag ik terug bellen nr de belastingen (persoon was in verlof)... maar ondertussenn hier wat raad.... kan ik hiertegen beroep aantekenen? kunnen deze belastingen nog apart herberekend worden?
Had enorm op dit geld gerekend omdat het mijn nieuwe start geweest zou zijn om er financieel er terug bovenop te kunnen komen.... alles valt blijkbaar in het water nu...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 01 jun 2007 14:06

?Art.394...? 2. In afwijking van ? 1 kan, in geval van feitelijke scheiding van de echtgenoten, de belasting op het vanaf het tweede kalenderjaar na de feitelijke scheiding verworven inkomen van ??n van de echtgenoten, alsook de roerende voorheffing en de bedrijfsvoorheffing die vanaf hetzelfde kalenderjaar op naam van ??n van hen wordt ingekohierd, niet meer worden ingevorderd op het inkomen van de andere echtgenoot of op de goederen die deze met dat inkomen heeft verworven.?(WIB=Wetboek Inkomstenbelastingen 1 april 1992).

Ik ga ervan uit dat aan art.394,? 2 WIB nog niet is voldaan,zodat de belasting op naam van ??n van hen ingekohierd nog steeds kan worden ingevorderd op het inkomen van de andere echtgenoot.De splitsing die de ontvanger doorvoert gebeurt dan ook op voorwaarde dat beide belastingplichtigen er zich aan houden.

?Art.1287.De echtgenoten die besloten hebben tot echtscheiding door onderlinge toestemming over te gaan, moeten hun wederzijdse rechten waaromtrent het hun evenwel VRIJSTAAT een vergelijk te treffen, vooraf regelen...?(Gerechtelijk Wetboek).

?wederzijdse rechten? omvat ook deze inzake belastingen,doch is niet tegenwerpbaar aan de Fiscus.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Ga volledigheidshalve ook naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”